Recenze DVD: Nebe nad Berlínem [ Wim Wenders ]
Nebe nad Berlínem
(Wings of Desire)
Německo - Francie 1987, 122 min.
DVD - Region 2
Anchor Bay (2002)
čb/bar., 1.85:1 (anamorfní)/1.66:1 (letterbox), německy (s anglickými a francouzskými pasážemi) DD 2.0/DD 5.1; titulky: anglické
Katalog. číslo: ABWWD42
Bonusy: vystřižené scény (30 min.), komentář Wima Wenderse, fotogalerie, 2 trailery, textové biografie


Pokusit se psát něco nového o Wendersově Nebi nad Berlínem (1987) by bylo naivní a bláhové. O filmu, který se dnes, 17 let od svého zrodu, počítá bezpečně mezi filmové legendy a kultovní díla, toho bylo již tolik řečeno, že nemám chuť zde objevovat něco nového. Na druhé straně bych zde neměl Nebe nad Berlínem jen tak pominout - vždyť na motivech z tohoto Wendersova opusu stojí celá doména Nostalghia.cz, dokonce vůbec první text těchto stránek, téměř před dvěma lety, začínal takto:

Ve Wendersově filmu Nebe nad Berlínem je jednou z nejmagičtějších sekvencí pasáž odehrávající se v berlínské knihovně. Mezi tisíci svazků s nashromážděnou moudrostí lidstva sedí čtenáři a jejich hlavami proudí... atd., atd.

Dnes jsem téměř pevně přesvědčen o tom, že Wendersovo Nebe nad Belínem je film, který byl lidem dán shůry, tak trochu jako znamení (andělské): objevil se ve správný čas a na správném místě a ač je bezpochyby nadčasový, mnohé jeho významové vrstvy kongeniálně souznějí s dobou a místem vzniku i s tím, co lze od jejich vzájemných souvislostí odvozovat. Mnohovrstevnatost filmu přitom odrazuje od jeho detailních interpretací do nichž se lze jen zaplétat a zaplétat, často bez možnosti návratu. Interpretace míst, postav, nesčetných režijních citací jiných autorů - to vše před vámi rozprostře tak široké spektrum souvislostí, až se jej skoro leknete. Film lze ale i bez těchto analýz vnímat čistě emocionálně, jako x-krát omílaný (a patrně věčný) příběh lásky a hledání smyslu bytí. I tady se ovšem objevují kritické hlasy, které filmu vyčítají zejména jeho patetičnost. Osobně tyto názory tak úplně nesdílím, i když musím přiznat, že mají své opodstatnění. Nebe nad Berlínem je pro mne ale z toho druhu filmů, jimž jsem ochoten lecos odpustit, resp. to nebrat na vědomí.

Film vyšel v Regionu 2 také ve Francii, což připomínám proto, že o tomto vydání měli čeští čtenáři možnost si v březnu 2002 přečíst recenzi na Zóně. Britský disk ale není věrnou kopií francouzského vydání, i když s ním má lecos společného. Film je na disk přepsán obdobně: v původním kinosálovém 1.66:1 (jako letterbox) a současně v anamorfním widescreenu 1.85:1 (francouzský disk má 1.77:1). Příslušný formát se automaticky nastaví podle typu televizoru (v menu žádnou volbu nastvení nenajdete). Ve svém případném odsudku ale buďte zdrženliví. Dodnes je tak trochu hádanka, jak to tvůrci s obrazovým formátem svého filmu mysleli. Formát 1.66:1 se uváděl v evropských kinech (případně televizích), američtí diváci viděli film na plátně ve formátu 1.85:1 (a na tamní disk od MGM se film dostal ve formátu 1.78:1). S tím souvisí drobná odlišnost od původní verze filmu, již jsou na britském disku úvodní a závěrečné titulky. Ty jsou zde vyvedeny oproti německému originálu v angličtině (včetně závěrečné dedikace), ale v graficky naprosto identické podobě. Je zřejmé, že v této podobě už byly na kinokopii a jedná se tedy o přepis z anglické (americké?) distribuční kopie, zhotovené ve formátu 1.85:1. Na výšku pole záběru obsahují obě verze stejné množství obrazových informací, zatímco na šířku chybí u letterboxu okraje. Verze 1.66:1 tedy na disku stranově ořezává širší widescreen, který tak má víc obrazu (viz ukázky níže).

Wings of Desire (Anchor Bay) - letterbox
Wings of Desire (Anchor Bay) - anamorfní widescreen

K tomu je možná vhodné podotknout, že naopak patrně asi nejstarší vydání filmu na DVD, které vyšlo v Japonsku (Imagica 1999), pak má film jen v 1.33:1 (přičemž samotný negativ je natočen v 1.37:1, takže by mne skutečně zajímalo, přepsali-li Japonci téměř přesně původní negativ nebo do něj učinili ještě nějaký výřez).

Kvalita přepisu snese velmi přísné hodnocení - obraz je čistý, ostrý, bez kazů. Jak černobílé, tak barevné pasáže jsou vyvážené a mají přiměřenou tonalitu. Neměl jsem možnost přímo srovnávat francouzské vydání, ale podle sdělení těch, kdo viděli obojí, je prý obraz francouzské edice o něco lepší. I tak ale musím obraz britského disku označit za mimořádně kvalitní.

Zvuková stopa je na disku uložena ve své originální verzi (německy s anglickými a francouzskými pasážemi) jak v původním mono DD 2.0, tak i v remixu do DD 5.1. Ač jsem příznivec původních zvukových stop, musím se přiznat, že tento film si s mixem do DD 5.1 budu pouštět rád. Nejen pro citlivé a bezproblémové zpracování (žádné zbytečné prostorové efekty), ale i proto, že v některých momentech mu šestikanál vysloveně sluší - např. již výše zmíněná pasáž v knihovně je v DD 5.1 až horečnatě magická. Bílé anglické titulky jsou vypínatelné.

V základních parametrech se tedy britský disk od francouzské edice zase tolik neliší. Rozdíly jsou v bonusové části. Britský disk obsahuje kromě německého traileru a fotogalerie (obojí i na franc. vydání) také trailer na Wendersovu německou retrospektivu z roku 1997 v němž se Wenders před kamerou jakoby mimoděk setkává s hercem Curtem Boisem (v Nebi nad Berlínem hraje postavu Homéra). Dále zde najdete text ke vzniku filmu, několik textových filmografií (Wenders, Ganz, Dommartinová, Sander, Bois, Falk) a hlavně asi půlhodinu vystřižených či nepoužitých scén. Zejména tento bonus se opravdu povedl. Nepoužité scény jsou totiž podloženy hudbou z filmu a zejména Wendersovým anglicky namluveným (a velmi srozumitelným) komentářem, který objasňuje důvod jejich vzniku (a posléze vyřazení) či upozorňuje na některé detaily. Nepoužité pasáže zahrnují prakticky celý filmový děj - od úvodních záběrů na obyvatele města, přes Homérovo putování knihovnou a "zemí nikoho" v prostoru Potsdamského náměstí, sekvenci v autosalónu (z níž vypadlo opravdu mnoho materiálu), Damielovo sestoupení až k finální pasáži v baru. Některé scény jsou jen jinými variantami těch, jenž byly nakonec použity ve filmu, jiné jsou naopak jedinečné a ze závěrečného sestřihu vypadly ať už pro svou nedokonalost nebo nadbytečnost. Ovšem např. pasáže s Homérovým blouděním kolem Zdi mají stále neobyčejnou sílu a jsou dnes mimochodem i zajímavým svědectvím o prázdném prostoru Potsdamského náměstí, který je dnes už úplně jiný a v kontextu některých významových rovin filmu má bohatou skrytou symboliku. Za pozornost stojí také několik barevných záběrů z barové scény setkání Damiela a Marion, v nichž se pokusně objevuje v "pozemské existenci" také Cassiel, který s úžasem ochutnává pivo nebo šlehačku na dortu (ten ve filmu ovšem nakonec zůstal "černobílým" andělem). Závěrečná dortová pasáž už je spíš rozmarem filmařů, kteří právě dokončili film, byť je snímána třemi kamerami a herci v ní skutečně hrají své role.

Britský disk je tak zajímavou a nepřehlédnutelnou variantou k francouzskému vydání. To má patrně o něco lepší obraz, jinak se ale obě vydání téměř neliší. Poměrně chudá bonusová výbava francouzského disku je v britské edici vynahrazena jak filmografiemi, tak hlavně půlhodinou nepoužitých a okomentovaných záběrů. A vzhledem k tomu, že v současnosti lze britský disk pořídit na Blackstar.co.uk za necelých 8 liber (i s poštovným mě přišel na 460,- Kč!), není úvaha o jeho pořízení vůbec od věci.



[ Na Nostalghia.cz publikováno 16. 2. 2004 ]
 Samostatné články
Nostalgické DVD roku 2009
Vzpomínky na budoucnost
Nostalgické DVD roku 2008
Kendži Mizoguči - řada DVD od Masters of Cinema
Nostalgické DVD roku 2007
Nostalgické DVD roku 2006
50 let, 50 filmů, jeden okázalý boxset
Nostalgické DVD roku 2005
Film Prestige - nadupané balíky z Ruska
Nostalgické DVD roku 2004
Staré filmy v digitálním hávu
Nakupování na ruském netu
BFI na rozcestí
Jedenáct zásad Mortimera Willsona
Nedostupné?
Nostalgické DVD roku 2003
Leni Riefenstahlová - génius nebo padlý anděl?
 Recenzovaná DVD
1968: Zmařené naděje - DVD-ROM [USTR]
Adelheid [Bonton]
Adelheid [Facets]
Amarcord [Criterion]
Amarcord [Warner]
Americká noc [Warner]
Andaluský pes [BFI]
Andrej Rublev [Artificial Eye]
Andrej Rublev [Zóna-Aerofilms]
Andrej Rublev - director´s cut [Criterion]
Andrei Tarkovsky Companion [Artificial Eye]
Ašik-Kerib [Zóna-Aerofilms]
Bílá hříva [Janus Films]
Blokáda [Arthouse]
Cikáni jdou do nebe [Ruscico]
Čarodějův učeň (Krabat) [Broadway]
Červený balónek [Janus Films]
Darmošlapové [LK]
Deník venkovského faráře [Criterion]
Divá Bára [FEX]
Dny zatmění [Krupnyj plan]
Doplněk [Propaganda]
Dotek ruky [Vision]
Duchovní hlasy [Facets]
Fanny a Alexander [LK]
Filmy Jurije Norštejna [Krupnyj Plan]
Four Short Films [ECM]
Die grosse Stille [X Verleih]
Holubice [Facets]
Hoří, má panenko [Criterion]
Impression unter Wasser [Eurovideo]
Intolerance [Eureka]
Intolerance [LK]
Ivanovo dětství [Artificial Eye]
Jan Špáta - 4DVD [Verbascum]
Jeřábi táhnou [Criterion]
Josef Sudek [Krátký film]
Koyaanisqatsi [MGM]
Krásná hašteřilka [Zóna-Aerofilms]
Krzysztof Kieślowski - dokumenty [PWA]
Křižáci [Urania]
Křižník Potěmkin [Eureka]
Kwaidan [Criterion - MoC]
Lásky jedné plavovlásky [CČV]
Lesní jahody [LK]
Louisiana Story [HVE]
Lumiére a spol. [Fox Lorber]
The Lumiére Brothers´ First Films [Kino]
Mad Love: The Films of Evgeni Bauer [Milestone]
Man of Aran [HVE]
Marketa Lazarová [Second Run]
Metropolis [Zóna-Aerofilms]
Mlčení [LK]
Moskevská modistka [Image]
Muž s kinoaparátem [BFI]
Nebe nad Berlínem [Zóna-Aerofilms]
Nebe nad Berlínem [Anchor Bay]
Nostalgie [Artificial Eye]
Nostalgie [Ruscico]
Občan Kane [Warner]
Oběť [Zóna-Aerofilms]
Oběť [Artificial Eye]
Oběť [SFI]
Obrazy starého sveta [SFÚ]
Onibaba [Criterion]
Ostře sledované vlaky [Criterion]
Persona [LK]
Pokání [Ruscico]
Powaqqatsi [MGM]
Powaqqatsi [MCP]
Perný den [Intersonic]
Peter Weir: Short Film Collection [Umbrella]
Podzimní sonáta [LK]
Pramen panny [LK]
Pramen panny [Tartan]
Prolomit vlny [Pathé]
Předměstí [Image]
Příběh Marie a Juliena [Zóna-Aerofilms]
Příběh z Tokia [Criterion]
Příběh(y) filmu [Gaumont]
RAN [HCE]
Ruská archa [Artificial Eye]
Scény z manželského života [LK]
Sedm samurajů [BFI]
Sedmá pečeť [LK]
Sladký život [Momentum]
Sladký život [Vapet]
Smrt v Benátkách [Warner]
Solaris [Criterion]
Soumrak bohů [Warner]
Stalker [Artificial Eye]
Stalker [Zóna-Aerofilms]
Stíny zapomenutých předků [FSF]
Strom na dřeváky [Zóna-Aerofilms]
Stvořeni pro lásku [Zóna-Aerofilms]
Sunset Boulevard [Paramount]
Šepoty a výkřiky [LK]
Tokijská Olympiáda [Criterion]
Triumf vůle [DD Video]
Triumf vůle [Synapse]
Tři barvy: Modrá - Bílá - Červená [Artificial Eye]
Údolí včel [Bonton]
Údolí včel [Facets]
Utrpení Panny orleánské [Criterion]
Válec a housle [Facets]
VGIK - studentské filmy [Karmen]
Vyhoštění [Sojuz Video]
Vyznání [Facets]
Vzestup [Krupnyj Plan]
Vzestup [Řitka Video]
Walkabout [Zóna-Aerofilms]
Za mraky [LK]
Zabijáci [Criterion]
Zlatý věk [BFI]
Zrcadlo [Artificial Eye]
Zvětšenina [Warner]
Život jako smrtelná choroba... [Propaganda]
Život za život [Eureka]
nahoru
TOPlist


Nostalghia.cz - stránky věnované bývalým andělům
Autorem textů P. Gajdošík (není-li výslovně uvedený jiný autor)
Petr Gajdošík © 2001-2016