Recenze DVD: Stvořeni pro lásku [ Wong Kar-wai ]
Stvořeni pro lásku
(Hua yang nian hua / In the Mood for Love)
Francie/Hong Kong/Thajsko 2000, 94 min.
DVD - Region 2
Artcam 2006
Ediční řada: 6+6+6 (Zóna - Aerofilms - Artcam)
bar., 1.66:1 (anamorfní), kantonsky DD 5.1, české titulky (vypinatelné)
Bonusy (s českými titulky): 3 nepoužité scény (s režisérovým komentářem), alternativní závěr, dokument o natáčení filmu, videoklip, trailer


O Wong Kar-waiově filmu Stvořeni pro lásku toho napsali recenzenti hodně. Film, přijímaný veskrze kladně, staví tak trochu na hlavu obecnější kritické názory o laciném dojetí a filmovém sentimentu, nepatřícím do (nejen) filmového umění. A když už, tak jen v omezené míře. Stvořeni pro lásku jsou "stvořeni" téměř výhradně z této matérie a přesto jde výjimečné dílo, překonávající běžné představy o tzv. uměleckosti či podbízivosti. Hongkongský režisér, z jehož tvorby jsme měli v našich kinech do uvedení Stvořeni pro lásku možnost vidět jen film Chungking express, patří k těm tvůrcům, jejichž um je založen na brilantním ovládnutí formálních, především obrazových prostředků. Natáčí filmy velmi dlouho, přemýšlí nad nimi nejen při natáčení, ale i ve střižně (film Stvořeni pro lásku vznikal 15 měsíců), a pokud se mu během takto dlouhé doby promění vztah k tématu, neváhá měnit děj či jeho vyznění, dokonce dotočit nové scény.

Snímek Stvořeni pro lásku je svým způsobem jednoduchým, ale geniálním důkazem o schopnostech zaujmout i něčím, co se může na první pohled zdát nezajímavým. Vypráví příběh vztahu, který nakonec nebyl, jak píše Ondřej Štindl "jak spolu jedna žena a jeden muž nic neměli". Muž a žena, bydlící v sousedních bytech, pociťují vznikající vztah a náklonnost, nikdy ale nepřekročí hranici, která by z nich učinila milence. Oba mají své touhy, své smutky, v mnohém jsou si společní, blízcí, oba cítí náklonnost toho druhého. Přesto nepodlehnou a zůstává jen vzpomínka, ohlédnutí a možná tajné přání...

Přesto, že se Wong Kar-wai soustředí jen na své dva hrdiny a v případě jejich okolí pouze na jakousi obecnou charakteristiku lidí a prostředí, přesto, že vypráví jejich příběh zejména obrazem a podmanivou hudbou a nechává stranou možnosti vrstevnatější dramatické zápletky (mnohdy jeho dílo připomíná stylově vybroušený videoklip), dokáže diváka vtáhnout do filmu jako málokdo jiný. Pro režiséra charakteristické soustředění na detail, jenž má sám o sobě na správném místě velkou vypovídací hodnotu, klidné tempo zdůrazněné zpomalenými záběry a lehce plynoucí romantickou hudbou, vůbec nepůsobí v konečném spojení kýčovitě, ale podivuhodně svěže. Pravda, místy jsem se všemi těmi harmoniemi obrazu a zvuku už cítil příliš oblouzen, ale emoce zůstává a s ní i úvahy nad nekonečnými možnostmi filmové magie. Kromě samotného příběhu se autor velmi soustředí na přesnou charakteristiku doby a prostředí v nichž se děj odehrává (Hong Kong 60. let, malé a těsné byty a hotelové pokoje, večerní a noční hodiny, protože přes den se jen a jen pracuje, pečlivá stylizace interiérů a kostýmů), je to jeden z dosud málo zdůrazňovaných rozměrů filmu, na nějž Wong Kar-wai klade velký důraz a který stál i u postupného zrodu námětu. Důraz na detail je patrný i u takové maličkosti jakou je číslo hotelového pokoje, kterým byl v původním scénáři pokoj č. 307, ale časem se z něj stal pokoj č. 2046 (což je, jak poučený divák jistě tuší, přímý odkaz na následující Wong Kar-waiův film 2046, volné pokračování filmu Stvořeni pro lásku).

Film nyní vychází na českém DVD v Kolekci 666 a jistě bude patřit k jejím perlám. Na disk je přenesen v anamorfním formátu 1.66:1, jeho obraz je krásný, čistý, barevně bližší evropskému vydání TF1 Vidéo/Océan Films než americkému Citerionu, jehož barvy jsou posunuté víc do teplejších tónů. Český disk oproti evropskému vydání získává víc v rozlišitelnosti detailů, směle může soupeřit i s Criterionem, jehož rozlišitelnost je dána pravděpodobně hlavně umělým vykontrastováním obrazu. Několik ukázek jsem umístil v samostatné galerii screenshotů. Zvuk je na disku v originální kantonské čínštině a to ve formátu DD 5.1. Je uhrančivý, což je autorským záměrem a těžko o něm říci něco negativního. České titulky (Natálie Nádassy) jsou perfektní a bezchybné, totéž platí i pro titulky u všech bonusových materiálů (Kristýna Erbenová).

O disku se ale dá psát i nadále. Kromě filmu totiž obsahuje neobvykle velké množství bonusů, které jsou navíc i zajímavé. Na prvním místě zaujme přítomnost alternativního konce filmu. Jak se z 8 minut dlouhé sekvence dozvíme, nejedná se vysloveně o alternativu, ale vlastně o původní záměr, počítající se scénou náhodného "setkání po letech" v Thajsku, ve zříceninách starého chrámu. Většina natočeného materiálu ale byla nakonec z definitivní verze vystřižena a ve filmu byl ponechán jen její závěr - šeptající muž, svěřující své tajemství chrámovým zdem. Dalším zajímavým bonusem jsou tři vystřižené scény (doplněné volitelným režisérským komentářem, kompletně česky otitulkovaným), dokazující Wong Kar-waiův vývoj v přístupu k námětu a příběhu, původně počítající s detailnějším průhledem do osudů obou hrdinů po vzájemném rozchodu i s jednou intimně vypjatější sekvencí jejich "vztahu". I zde je pozoruhodný důraz na vystižení doby; v jedné nepoužité scéně, odehrávající se v 70. letech, jsou adekvátně době i situaci hrdinů přizpůsobeny všechny kostýmy i rekvozity. Následný, asi 20 minut dlouhý film o filmu (samozřejmě s českými titulky) přináší záběry z natáčení a komentáře režiséra i představitelů obou hlavních rolí (Tony Leung Chiu Wai a Maggie Cheung), jež Wong Kar-wai velice často obsazuje, protože jsou to podle něj nejlepší herci v Hongkongu, schopní zahrát cokoliv. Na dokumentu se mi líbí, že nejde o obvyklé poplácávání si po ramenou, ale ze všech tří protagonistů je cítit zaujetí tématem a snaha o něm přemýšlet. Posledními dvěma bonusy jsou videoklip a trailer, využívající píseň I'm in the Mood for Love (ve filmu tuším nezazní), která se stala jednou z přímých inspirací filmu.

Stvořeni pro lásku je krásně připravený a vypravený disk. K vlastnímu filmu mohou diváci možná zaujmout rozdílné postoje. Výslednou podobu kompletně počeštěného a zajímavými bonusy nabitého disku (byť jde, na rozdíl od reprezentativních zahraničních vydání, o jednodiskovou verzi) lze ale myslím jednohlasně označit za perfektní.

[ galerie screenshotů ]

[ Na Nostalghia.cz publikováno 22. 11. 2006 ]
 Samostatné články
Nostalgické DVD roku 2009
Vzpomínky na budoucnost
Nostalgické DVD roku 2008
Kendži Mizoguči - řada DVD od Masters of Cinema
Nostalgické DVD roku 2007
Nostalgické DVD roku 2006
50 let, 50 filmů, jeden okázalý boxset
Nostalgické DVD roku 2005
Film Prestige - nadupané balíky z Ruska
Nostalgické DVD roku 2004
Staré filmy v digitálním hávu
Nakupování na ruském netu
BFI na rozcestí
Jedenáct zásad Mortimera Willsona
Nedostupné?
Nostalgické DVD roku 2003
Leni Riefenstahlová - génius nebo padlý anděl?
 Recenzovaná DVD
1968: Zmařené naděje - DVD-ROM [USTR]
Adelheid [Bonton]
Adelheid [Facets]
Amarcord [Criterion]
Amarcord [Warner]
Americká noc [Warner]
Andaluský pes [BFI]
Andrej Rublev [Artificial Eye]
Andrej Rublev [Zóna-Aerofilms]
Andrej Rublev - director´s cut [Criterion]
Andrei Tarkovsky Companion [Artificial Eye]
Ašik-Kerib [Zóna-Aerofilms]
Bílá hříva [Janus Films]
Blokáda [Arthouse]
Cikáni jdou do nebe [Ruscico]
Čarodějův učeň (Krabat) [Broadway]
Červený balónek [Janus Films]
Darmošlapové [LK]
Deník venkovského faráře [Criterion]
Divá Bára [FEX]
Dny zatmění [Krupnyj plan]
Doplněk [Propaganda]
Dotek ruky [Vision]
Duchovní hlasy [Facets]
Fanny a Alexander [LK]
Filmy Jurije Norštejna [Krupnyj Plan]
Four Short Films [ECM]
Die grosse Stille [X Verleih]
Holubice [Facets]
Hoří, má panenko [Criterion]
Impression unter Wasser [Eurovideo]
Intolerance [Eureka]
Intolerance [LK]
Ivanovo dětství [Artificial Eye]
Jan Špáta - 4DVD [Verbascum]
Jeřábi táhnou [Criterion]
Josef Sudek [Krátký film]
Koyaanisqatsi [MGM]
Krásná hašteřilka [Zóna-Aerofilms]
Krzysztof Kieślowski - dokumenty [PWA]
Křižáci [Urania]
Křižník Potěmkin [Eureka]
Kwaidan [Criterion - MoC]
Lásky jedné plavovlásky [CČV]
Lesní jahody [LK]
Louisiana Story [HVE]
Lumiére a spol. [Fox Lorber]
The Lumiére Brothers´ First Films [Kino]
Mad Love: The Films of Evgeni Bauer [Milestone]
Man of Aran [HVE]
Marketa Lazarová [Second Run]
Metropolis [Zóna-Aerofilms]
Mlčení [LK]
Moskevská modistka [Image]
Muž s kinoaparátem [BFI]
Nebe nad Berlínem [Zóna-Aerofilms]
Nebe nad Berlínem [Anchor Bay]
Nostalgie [Artificial Eye]
Nostalgie [Ruscico]
Občan Kane [Warner]
Oběť [Zóna-Aerofilms]
Oběť [Artificial Eye]
Oběť [SFI]
Obrazy starého sveta [SFÚ]
Onibaba [Criterion]
Ostře sledované vlaky [Criterion]
Persona [LK]
Pokání [Ruscico]
Powaqqatsi [MGM]
Powaqqatsi [MCP]
Perný den [Intersonic]
Peter Weir: Short Film Collection [Umbrella]
Podzimní sonáta [LK]
Pramen panny [LK]
Pramen panny [Tartan]
Prolomit vlny [Pathé]
Předměstí [Image]
Příběh Marie a Juliena [Zóna-Aerofilms]
Příběh z Tokia [Criterion]
Příběh(y) filmu [Gaumont]
RAN [HCE]
Ruská archa [Artificial Eye]
Scény z manželského života [LK]
Sedm samurajů [BFI]
Sedmá pečeť [LK]
Sladký život [Momentum]
Sladký život [Vapet]
Smrt v Benátkách [Warner]
Solaris [Criterion]
Soumrak bohů [Warner]
Stalker [Artificial Eye]
Stalker [Zóna-Aerofilms]
Stíny zapomenutých předků [FSF]
Strom na dřeváky [Zóna-Aerofilms]
Stvořeni pro lásku [Zóna-Aerofilms]
Sunset Boulevard [Paramount]
Šepoty a výkřiky [LK]
Tokijská Olympiáda [Criterion]
Triumf vůle [DD Video]
Triumf vůle [Synapse]
Tři barvy: Modrá - Bílá - Červená [Artificial Eye]
Údolí včel [Bonton]
Údolí včel [Facets]
Utrpení Panny orleánské [Criterion]
Válec a housle [Facets]
VGIK - studentské filmy [Karmen]
Vyhoštění [Sojuz Video]
Vyznání [Facets]
Vzestup [Krupnyj Plan]
Vzestup [Řitka Video]
Walkabout [Zóna-Aerofilms]
Za mraky [LK]
Zabijáci [Criterion]
Zlatý věk [BFI]
Zrcadlo [Artificial Eye]
Zvětšenina [Warner]
Život jako smrtelná choroba... [Propaganda]
Život za život [Eureka]
nahoru
TOPlist


Nostalghia.cz - stránky věnované bývalým andělům
Autorem textů P. Gajdošík (není-li výslovně uvedený jiný autor)
Petr Gajdošík © 2001-2016