Recenze DVD: Utrpení Panny orleánské [ Carl Theodor Dreyer ]
Utrpení Panny orleánské
(The Passion of Joan of Arc)
Francie 1928, 82 min.
Criterion Collection 1999
Katalogové číslo: PAS050
ISBN 0-78002-234-3
Bonusy: operní oratorium Voices of Light se vzpomínkou skladatele Richarda Einhorna, zvuková esej Caspera Tybjerga, historie filmu, rozhovor s dcerou Hélene Falconettiové
Region 1


Když Carl Theodor Dreyer natočil své Utrpení Panny orleánské (1927-1928), měl za sebou již deset let aktivní filmové tvorby, mj. také snímky Listy ze satanovy knihy (1920) a Michael (1924), jejichž určitou syntézou je právě film o Johance z Arku. V Listech ze satanovy knihy se totiž Dreyer poprvé dostal ke svému základnímu tématu, k úvahám o dobru a zlu ve světě, o jeho kořenech a projevech – tak typických pro severské myšlení, ovlivněné protestantským pohledem na svět, plným otázek, sebezpytování a pochybností (za zmínku jistě stojí fakt, že ač Dán, byl Dreyer švédského původu). V Listech ze satanovy knihy pak na půdorysu čtyř hororově a duchařsky laděných motivů tyto své úvahy rozvinul v plné šíři. Druhým titulem, který se určitým způsobem, převážně formálním, promítl do podoby Utrpení Panny orleánské pak je psychologické drama Michael v němž Dreyer poprvé využil montáže detailů k vyjádření duševních stavů hrdiny.

Utrpení Panny orleánské vzniklo v Paříži a na celém příběhu Dreyera zajímal hlavně jeho jeden rozměr – střet fanatismu a klerikalismu s nevinnou a úpřímně věřící Johankou. Dreyer úplně pominul historickou rovinu příběhu, líčení příčin událostí i dalších souvislostí a také se zcela oprostil od dobových reálií. Kromě historicky stylizovaných kostýmů ve filmu prakticky nic nepřipomíná dobu vrcholného středověku, většina děje se odehrává v místnostech s holými zdmi a i závěrečné exteriérové scény jsou vybaveny jen nejnutnějšími architektonickými kulisami. Důležitý byl pro Dreyera příběh, zejména střet Johančiny vznešené prostoty s fanatickými soudci, kteří jen hledají důkaz k předem stanovenému rozsudku. Dramaturgicky je děj filmu komponován do pašijové formy, čemuž odpovídá i název filmu (originální název disku zní The Passion of Joan of Arc, v doslovném překladu tedy Pašije Jany z Arku, což odpovídá i originálnímu francouzskému titulu). Ve všech filmových učebnicích se zmiňuje již proslulá Dreyerova metoda montáže detailů, pomocí které nasnímal téměř celý proces i následné scény (zejména výslechy ve vězeňské cele) v detailech tváří soudců, Johanky i vojáků, čímž dosáhl mimořádného psychologického účinku. Kamera často využívá třeba i jen fragmentů lidské tváře (oko, ústa, nastražené ucho), velice častým prvkem je prudký nájezd (nebo odjezd), který dramaticky akcentuje celé jednání. Na několika místech použil Dreyer i působivou pomalou jízdu kamery, obvykle paralelně s lavicemi na nichž soudci sedí, což v kontrastu s bojácnou a osamocenou dívkou na malé stoličce uprostřed holé místnosti působí opravdu velkolepě.

Samotný disk s filmem vyšel už před 4 lety v řadě Criterion Collection a je sám o sobě pozoruhodným počinem nejen pro film samotný, ale i pro své provedení. Disk představuje perfektně (možná by byl na místě i termín "dokonale") restaurovanou verzi filmu, která byla za zvláštních okolností nalezena v roce 1981 v Norsku a ze všech dochovaných verzí (v bonusovém dokumentu se zmiňují celkem asi 3 různě odlišné verze) jediná odpovídá původní podobě filmu. Ten totiž po svém dokončení v roce 1928 prožil až neuvěřitelnou anabázi, když první i druhý Dreyerův sestřih nešťastnou náhodou shořel, poté z jedné nalezené kopie v roce 1951 sestavili francouzští filmoví historici verzi, odpovídající přibližně druhé Dreyerově verzi, ovšem s doplněním vážné hudby (Bach, Vivaldi) a namluveným komentářem, což Dreyer v dobovém komentáři označil jako absurdní (ukázky z této verze jsou k vidění v bonusech) až ke slavnému nálezu originální verze v roce 1981 (při stavebních úpravách jakéhosi ústavu pro duševně choré u norského hlavního města Oslo), která byla podkladem Criterionské edice na DVD. O pečlivosti restaurátorů svědčí krátký dokument o rekonstrukci poškozených míst filmu, který fascinujícím způsobem ukazuje míru poškození filmu a jeho „opravení" do původní podoby. Criterioni na tomto disku odvedli mimořádný kus práce a každý, kdo jej měl možnost shlédnout se musí před jejich úsilím sklonit. Na regionálně kódovaném disku (Region 1) je film přepsán v originálním fullscreenu 1.33:1 s až neuvěřitelně dobrým obrazem, který je jasově vyvážený a přiměřeně kontrastní. Výtvarné provedení filmu je jednou z největších kameramanských prací v historii kinematografie (kameraman Rudolf Maté), kterou se inspirovali další a další tvůrci. Ačkoliv film vznikal v již částečně zvukové éře, zvuk do filmu teprve pronikal a byl navíc vyhrazen jen zábavným žánrům. Film je tedy natočen jako němý s použitím klasických mezititulků (k nim je možné si zapnout anglické podtitulky). Tato podoba filmu je na disku samozřejmě přítomná, ale Criterioni šli (jak už je u nich dobrým zvykem) ještě dál. V roce 1994 skladatel a dirigent Richard Einhorn složil a o rok později nahrál na CD oratorium Voices of Light, které je bezprostředně inspirované jeho osobním zážitkem z filmu. V bonusovém materiálu se můžete dozvědět, že skladatel pokládá své dílo za jakýsi hybrid klasického oratoria a opery a pro jeho nahrávku se inspiroval nejen středověkými texty, ale využil i moderních prvků a např. zvuk zvonů, které v nahrávce několikrát zazní, osobně nahrál v kostele ve francouzské vesničce Domrémy, Johančině rodišti. Einhornovo oratorium prošlo v roce 1994 úspěšně koncertní šňůrou a v roce 1995 bylo za účasti vokálního kvarteta Anonymous 4 a nizozemského rozhlasového symfonického orchestru nahráno na CD, které bylo vyhlášeno nejlepší klasickou nahrávkou roku a drželo se 7 týdnů na čele žebříčku nejprodávanějších nahrávek. Kompozice Voices of Light tedy vznikla jako umělecká reflexe filmu a je natolik geniální, že může film doprovázet, ale lze ji slyšet i jako samostatné hudební dílo. Criterioni tedy na disk zařadili i tuto zvukovou stopu (v krásně čistém DD 5.1 - webová stránka vydavatele uvádí chybně DD 2.0) a jeho uživatel tak má možnost si volbou v menu pustit film i s tímto hudebním doprovodem. Musím se přiznat, že ač jsem ctitel spíš původních forem, Einhornovo oratorium přineslo do filmu nový rozměr, který jej povyšuje na skoro mystický zážitek.

K dalšímu obsahu disku jen telegraficky. Kromě již zmíněných bonusů jsou na disku dále umístěny: zvuková esej Caspera Tybjerga, Dreyerova žáka z kodaňské univerzity, který komentuje jednotlivé scény ve filmu, informace o historii natáčení (včetně fotodokumentace z natáčení, nákresů kulis a kostýmů), vzniku četných variant filmu (doplněné o pár srovnávacích ukázek několika dochovaných verzí) a rozhovor s dcerou Hélene Falconettiové, představitelky Johanky, původně barové tanečnice, která do té doby neměla s filmem výraznější zkušenost.

Criterionské vydání Utrpení Panny orleánské je jeden z nejnádherněji udělaných DVD disků jaké jsem měl zatím možnost vidět. A pokud máte multiregionální přehrávač, na americkém Amazonu je stále ke koupení. I když jeho cena není zrovna malá, v případě tohoto filmu je zcela adekvátní.

jiné texty:

C. Th. Dreyer: Stvoření mystéria

[ Na Nostalghia.cz publikováno 5. 7. 2003 ]
 Samostatné články
Nostalgické DVD roku 2009
Vzpomínky na budoucnost
Nostalgické DVD roku 2008
Kendži Mizoguči - řada DVD od Masters of Cinema
Nostalgické DVD roku 2007
Nostalgické DVD roku 2006
50 let, 50 filmů, jeden okázalý boxset
Nostalgické DVD roku 2005
Film Prestige - nadupané balíky z Ruska
Nostalgické DVD roku 2004
Staré filmy v digitálním hávu
Nakupování na ruském netu
BFI na rozcestí
Jedenáct zásad Mortimera Willsona
Nedostupné?
Nostalgické DVD roku 2003
Leni Riefenstahlová - génius nebo padlý anděl?
 Recenzovaná DVD
1968: Zmařené naděje - DVD-ROM [USTR]
Adelheid [Bonton]
Adelheid [Facets]
Amarcord [Criterion]
Amarcord [Warner]
Americká noc [Warner]
Andaluský pes [BFI]
Andrej Rublev [Artificial Eye]
Andrej Rublev [Zóna-Aerofilms]
Andrej Rublev - director´s cut [Criterion]
Andrei Tarkovsky Companion [Artificial Eye]
Ašik-Kerib [Zóna-Aerofilms]
Bílá hříva [Janus Films]
Blokáda [Arthouse]
Cikáni jdou do nebe [Ruscico]
Čarodějův učeň (Krabat) [Broadway]
Červený balónek [Janus Films]
Darmošlapové [LK]
Deník venkovského faráře [Criterion]
Divá Bára [FEX]
Dny zatmění [Krupnyj plan]
Doplněk [Propaganda]
Dotek ruky [Vision]
Duchovní hlasy [Facets]
Fanny a Alexander [LK]
Filmy Jurije Norštejna [Krupnyj Plan]
Four Short Films [ECM]
Die grosse Stille [X Verleih]
Holubice [Facets]
Hoří, má panenko [Criterion]
Impression unter Wasser [Eurovideo]
Intolerance [Eureka]
Intolerance [LK]
Ivanovo dětství [Artificial Eye]
Jan Špáta - 4DVD [Verbascum]
Jeřábi táhnou [Criterion]
Josef Sudek [Krátký film]
Koyaanisqatsi [MGM]
Krásná hašteřilka [Zóna-Aerofilms]
Krzysztof Kieślowski - dokumenty [PWA]
Křižáci [Urania]
Křižník Potěmkin [Eureka]
Kwaidan [Criterion - MoC]
Lásky jedné plavovlásky [CČV]
Lesní jahody [LK]
Louisiana Story [HVE]
Lumiére a spol. [Fox Lorber]
The Lumiére Brothers´ First Films [Kino]
Mad Love: The Films of Evgeni Bauer [Milestone]
Man of Aran [HVE]
Marketa Lazarová [Second Run]
Metropolis [Zóna-Aerofilms]
Mlčení [LK]
Moskevská modistka [Image]
Muž s kinoaparátem [BFI]
Nebe nad Berlínem [Zóna-Aerofilms]
Nebe nad Berlínem [Anchor Bay]
Nostalgie [Artificial Eye]
Nostalgie [Ruscico]
Občan Kane [Warner]
Oběť [Zóna-Aerofilms]
Oběť [Artificial Eye]
Oběť [SFI]
Obrazy starého sveta [SFÚ]
Onibaba [Criterion]
Ostře sledované vlaky [Criterion]
Persona [LK]
Pokání [Ruscico]
Powaqqatsi [MGM]
Powaqqatsi [MCP]
Perný den [Intersonic]
Peter Weir: Short Film Collection [Umbrella]
Podzimní sonáta [LK]
Pramen panny [LK]
Pramen panny [Tartan]
Prolomit vlny [Pathé]
Předměstí [Image]
Příběh Marie a Juliena [Zóna-Aerofilms]
Příběh z Tokia [Criterion]
Příběh(y) filmu [Gaumont]
RAN [HCE]
Ruská archa [Artificial Eye]
Scény z manželského života [LK]
Sedm samurajů [BFI]
Sedmá pečeť [LK]
Sladký život [Momentum]
Sladký život [Vapet]
Smrt v Benátkách [Warner]
Solaris [Criterion]
Soumrak bohů [Warner]
Stalker [Artificial Eye]
Stalker [Zóna-Aerofilms]
Stíny zapomenutých předků [FSF]
Strom na dřeváky [Zóna-Aerofilms]
Stvořeni pro lásku [Zóna-Aerofilms]
Sunset Boulevard [Paramount]
Šepoty a výkřiky [LK]
Tokijská Olympiáda [Criterion]
Triumf vůle [DD Video]
Triumf vůle [Synapse]
Tři barvy: Modrá - Bílá - Červená [Artificial Eye]
Údolí včel [Bonton]
Údolí včel [Facets]
Utrpení Panny orleánské [Criterion]
Válec a housle [Facets]
VGIK - studentské filmy [Karmen]
Vyhoštění [Sojuz Video]
Vyznání [Facets]
Vzestup [Krupnyj Plan]
Vzestup [Řitka Video]
Walkabout [Zóna-Aerofilms]
Za mraky [LK]
Zabijáci [Criterion]
Zlatý věk [BFI]
Zrcadlo [Artificial Eye]
Zvětšenina [Warner]
Život jako smrtelná choroba... [Propaganda]
Život za život [Eureka]
nahoru
TOPlist


Nostalghia.cz - stránky věnované bývalým andělům
Autorem textů P. Gajdošík (není-li výslovně uvedený jiný autor)
Petr Gajdošík © 2001-2016