ZVĚTŠENINA pod drobnohledem
[k edicím filmu na DVD]
Před několika dny se na diskusním serveru Okoun.cz odehrála diskuse o některých cenzorských zásazích do DVD se ZVĚTŠENINOU, podnícená článkem na serveru DVDBeaver. Všechny podstatné informace jsem se na těchto stránkách pokusil soustředit v následujícím samostatném článku v němž jsem navíc přidal osobní zkušenosti s uvedením filmu v televizním vysílání u nás.
První, co přitáhlo pozornost autora článku na DVDBeaver, byl záběr ženy (Vanessa Redgraveová) poté, co se před Thomasem svlékne. Na jeho osobní VHS verzi je v záběru zřetelně více místa nahoře i dole, lapidárněji řečeno, jedná se o neořízlý záběr ve formátu 1.33:1, zatímco z kin a DVD je film znám ve formátu 1.85:1, který byl dosažen výškovým ořezem původního obrazového pole. Ostatně následující dvě ukázky to znázorňují jasně:

VHS verze (neznámý původ)
autora z DVDBeaver
DVD verze (Region 1) autora z DVDBeaver.
Tento ořez ale odpovídá i DVD verzi z Regionu 2 (tedy i té, prodávané u nás).

Z obou ukázek by se tedy mohlo zdát, že s největší pravděpodobností byl film natáčen na film 35mm bez anamorfních objektivů a požadovaného widescreenu bylo dosaženo pouhým výškovým ořezem původního obrazu. Nešlo by tedy v pravém smyslu o žádnou cenzuru, protože widescreen byl nepochybně autorským záměrem od počátku. Paradoxně by tak došlo k porušení autorského záměru vydavatelem videokazety, který se nějakým způsobem dostal k původnímu filmu, ještě bez výškového ořezu. (Pozn.: Obdobným způsobem vyšlo na DVD před časem v Německu Reggiovo POWAQQATSI - bez widescreenu, byť originální formát tohoto filmu je 1.85:1 - viz recenze)

Tento závěr ale poněkud nabourává další ukázka, která přibližuje jiné místo filmu. Pokud by byla výše uvedená doměnka pravdivá, měl by být záběr z VHS (vlevo) ve srovnání s identickým místem z DVD (vpravo) opět výškově ořízlý. Výsledek je ale poněkud jiný:

VHS verze (neznámý původ)
autora z DVDBeaver
DVD verze ve widescreenu
Z porovnání tří obrázků je evidentní, že v tomto případě nedošlo skoro k žádnému výškovému ořezu, ale naopak byly oříznuty jen okraje widescreenového formátu. Lapidárně řečeno, pokud by bylo widescreenu dosaženo výše popsaným způsobem, jde o ořez ořezu. Záběr svléknuté Vanessy Redgraveové je tedy zpracován jiným způsobem než zbytek filmu.
Prolnutí obou formátů vpravo dokumentuje míru obrazových ztrát při ořezaném přepisu, byť jde v tomto případě o "nejšetrnější" způsob ořezu, tedy o zachování výšky obrazu a jeho zmrzačení "jen" po stranách.
Zvýrazněná oblast výřezu pro kopii na VHS autora z DVDBeaver.

To o další ukázce už se dá jasně říct, že jde o cenzuru. V dovádivé scéně, kdy se Thomas navzájem svléká s dvěma děvčaty, se na americkém vydání pro Region 1 objevuje digitálně zamazaný detail, zatímco autorova VHS verze jej přirozeně obsahuje v necenzurované podobě.

VHS verze (neznámý původ)
autora z DVDBeaver (stranový ořez)
DVD verze (Region 1) autora z DVDBeaver,
kde je možné si snímek prohlédnout ve zvětšené verzi.
Jak je vidět, americká pobočka společnosti Warner zasáhla do výsledné podoby filmu zřejmě proto, aby nebyl zavdán důvod k možnému negativnímu postoji části veřejnosti. Fantom "politické korektnosti", který byl vyvolán k "ochraně práv" té či oné skupiny obyvatel, tak v tomto případě evidentně porušuje práva jiných (autorská). Tlak na "korektní" přístup je za oceánem značný, protože i takový detail, jehož si normální divák ve filmu prakticky ani nemá možnost všimnout, stojí vydavatelům za to, aby se jím zabývali. V právní houštině tak ale dochází ke zpětnému efektu - snaha vyhnout se potížím na jedné straně může poškozovat jiné.
DVD verze (Region 2) - neobsahuje digitální úpravu.
(Pro potřeby tohoto článku byl obrázek lehce prosvětlen.)

Zvídavého diváka také jistě napadne otázka, jak to bylo při uvedení filmu v televizním vysílání u nás. ZVĚTŠENINU vysílala Česká televize na počátku 90. let, ale nahrávku tohoto vysílání bohužel nemám k dispozici. O několik let později film uvedla i TV Nova. Toto vysílání již na VHS nahrané mám a tak můžu porovnat alespoň "nováckou" podobu. Bohužel nejsem v této chvíli schopen žádným způsobem převést screenshoty ze své kopie na VHS do počítače a tak se musíte spokojit jen s komentářem a náčrty.

Vpravo je vidět již výše ukázaný ořez, který publikoval DVDBeaver. Ve srovnání s původním widescreenem jsou logicky ořízlé okraje, výška obrazu byla skoro úplně respektována, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám.
Televizní ořez "ála Nova" (vpravo) je poněkud jiný. Obraz je posunut více doleva a chybí také část obrazu u spodního okraje.
Rovněž ořez "dovádivé scény" byl na VHS prezentované DVDBeaver proveden skoro na plnou výšku obrazu. Pro větší názornost jsem ořez vyznačil identickým způsobem (vpravo žlutě) v přibližném formátu. (Potíž je v tom, že u dvou porovnávaných screenshotů z "dovádění" nahoře nejde o identická políčka filmu.)

Televizní ořez "ála Nova" (vpravo červeně) je opět jiný. Výřez je podstatně ztrátovější a výsledný obraz tedy i zrnitější.
No a na závěr to, čím se začalo. Prolnutí formátů z VHS, prezentované na DVDBeaver, televizní ořezu z vysílání TV Nova (červeně) a widescreenu z DVD v záběru Vanessy Redgraveové. To už myslím nepotřebuje komentář.

Zdá se, že zakopaný pes by mohl částečně vězet v autorsko-právní oblasti. Distributorem filmu byla od jeho premiéry společnost MGM. Její logo uvozuje také originální titulky filmu a je v identickém "průhledném" provedení, jako celé úvodní titulky. Tento začátek je i na VHS kopii, stažené z TV Nova. Na DVD vydaném společností Warner už ale logo (resp. titulek) MGM chybí a je nahrazen titulkem "Premier Productions" (viz obrázek vpravo). Podle IMDb byla Premier Productions Co. producentem a distributorem několika filmů ve 30.-60. letech, v případě ZVĚTŠENINY se uvádí jako distributor pro území USA. Jedině tak mohlo dojít k nahrazení originálního loga MGM jednoduchým bílým titulkem Premier Productions. A je to i jedna z možností, jak mohla být vyrobena kopie s upraveným (?) záběrem Vanessy Redgraveové. Dodatečné digitální gumování už je pak samozřejmě dílem nových časů a jak ukazuje porovnání "identických" disků z R1 a R2, je patrně omezeno jen na R1.

Lze celé toto usebírání se ZVĚTŠENINOU uzavřít? Těžko nějak smysluplně. Televizní či VHS ořezy jsou stará bolest, která ještě nějakou dobu nezmizí. A osobně se domnívám, že i výše uvedené gumování je ve své podstatě přehlédnutelný detail (nebýt diskuse na Okoun.cz, asi bych si toho nikdy nevšiml), který mne může naštvat jen z principu ale ne pro to, že by mi to kazilo dojem z filmu. Ostatně - asi bychom se divili, kolik podobných upravených míst by se našlo i u jiných filmů. Věřím tomu, že by to bylo dost. Největší "záhadou" tak pro mne zůstává jen prapodivný výřez/formát záběru Vanessy Redgraveové. Ale to je asi filmem. ZVĚTŠENINA přece musí mít už vzhledem ke svému námětu také nějaké to tajemství.

[na Nostalghia.cz publikováno 1. 11. 2004]