| 13. prosince 2014
Díky upozornění jednoho čtenáře jsem získal několik tipů na zajímavé české texty o Michelangelu
Antonionim, přičemž o existenci některých z nich jsem neměl doposud tušení. Všechny pocházejí
z několika ročníků
časopisu Divadlo z 60. let, kde vycházely zajímavé texty nejen k divadelnímu dramatickému umění,
ale i z oblasti filmu. Antonioniho
Úvahy o filmovém herci
vyšly v 7. čísle ročníku 1962, pozoruhodným se mi pak jeví otevřený dopis ruského herce Alexeje Batalova
Režiséru Michelangelu Antonionimu z téhož čísla,
v němž Batalov reaguje, mnohdy nesouhlasně,
na Antonioniho poznámky o filmovém herectví. V roce 1963 vyšla v 5. čísle reportáž s rozhovorem a fotografiemi
Antonioni při natáčení Noci, v roce 1965 (č. 7)
výbor z Antonioniho úvah
Hovoří Michelangelo Antonioni. V roce 1966 pak ještě
v č. 3 publikoval Jaroslav Boček text
Antonioni očima Francouze,
recenzi režisérovy monografie od Pierra Leprohona, která vyšla na Slovensku v roce 1965.
Kolekce Antonioniho filmů na moderních nosičích Blu-ray se v poslední době rozrostla o nepřehlédnutelné
tituly z produkce Criterion Collection, kam vedle již dříve vydané ČERVENÉ PUSTINY a PÁTRÁNÍ PO JEDNÉ ŽENĚ
přibyly filmy ZATMĚNÍ, NOC a zcela čerstvě i DOBRODRUŽSTVÍ. Detailní přehled o vydaných titulech
jsem již zapracoval do soupisu vydaných DVD/BD.
Po delší době jsem zachytil nový delší text o Antonionim: analýzu filmu ZATMĚNÍ s názvem
The ‘Seer’ in Michelangelo Antonioni’s L’eclisse sepsal Matthew Airey a publikoval ji
8. prosince na stránkách
Reflexive Horizons.
Italský magazín Gente publikoval 18. května 1962 pod názvem Vivo con Antonioni in un´isola
deserta rozhovor s Monicou Vittiovou. Text je doplněn několika zajímavými fotografiemi a lze si
ho kompletně projít na stránkách
Associazione Michelangelo Antonioni.
Říjnové 20. číslo časopisu Foto přineslo na s. 24–41 Téma čísla: Filmová fotografie, mj. s několika texty a perfektně reprodukovanými snímky (i z natáčení) filmů ZVĚTŠENINA a 2001: VESMÍRNÁ ODYSEA.
|
| 1. ledna 2014
Ctitelé Michelangela Antonioniho nebo alespoň obdivovatelé jeho filmu ZVĚTŠENINA by si měli v kalendáři
na rok 2014 zatrhnout dvě data – 22. květen a 24. srpen 2014 - dny, které ohraničují počátek a konec velké
výstavy Blow-Up - Antonioni's classic film and photography, kterou před pár dny ve svém programu na
sezónu 2014 ohlásila slavná vídeňská Albertina. Celá expozice mapuje prostřednictvím originálních
fotografií, dnes většinou již legendárních fotografů, kontext vzniku slavného Antonioniho filmu a vůbec
celou éru swingujícího Londýna. Výstava není jen nějakým dokumentem natáčení. Antonioniho film zde
slouží především jako klíč k uvedení do různých směrů moderní fotografie, která je ve filmu zastoupena
v mnoha svých tvářích (fotografie výtvarná, reklamní, sociální, street photo aj.).
O putovní výstavě jsem psal už v loňském roce v souvislosti s jejím uvedením v
italské Bologni (viz níže aktualita z 23. března 2013), její uvedení v Albertině je pro české a slovenské
zájemce ale mnohem zajímavější, protože je doslova "za rohem" a není až takový problém si na výstavu
zajet třeba v rámci celodenního výletu do Vídně. Stránky Albertiny s prvními informacemi o výstavě naleznete
zde.
Dvě ukázky z výstavní kolekce přináším vlevo: Na horní je známá scéna zachycující Veruschku von Lehndorff
s Davidem Hemmingsem, druhý snímek od Briana Duffyho zachytil Jane Birkinovou jako modelku někdy v 60.
letech. Obě fotografie lze kliknutím zvětšit. Snímky zde publikuji s výhradním svolením Albertiny.
Níže přináším další várku fotografií dobových článků z českého tisku o díle a filmech Michelangela Antonioniho.
Tentokrát jsou vybrány z titulů Voják a kultura, Stráž lidu a Záběr.
-ip-: Červená pustina Michelangela Antonioniho, Voják a kultura 1967, č. 11, vnitřní obálka. [sken]
Československo´68 - FFP XIX - Olomouc 8.-14. 11. 1968, Stráž lidu 1968, č. 93 (2. 11.), nestr. [sken]
hbs: Tajemná Jana ze Zvětšeniny Vanessa Redgraveová, Záběr, roč. 2, 1969, č. 9 (5. 5.), s. 1. [sken]
bž: Z Hollywoodu přes Řím do Prahy, Záběr, roč. 2, 1969, č. 12, s. 6. [sken]
Lída Hrazdilová: Proč zrovna Antonioni, Záběr, roč. 2, 1969, č. 19, s. 7. [sken]
Vladimír Bor: Na Zvětšenině dnes, Záběr, roč. 10, 1977, č. 17, s. 4. [sken]
V pátek 17. ledna uvede pražské Ponrepo ZVĚTŠENINU ve svém
večerním programu od 20 hod.
| 26. března 2013
V roce 1969 publikoval Karol Sidon v Listech text s názvem Zmenšenina, zamyšlení
inspirované Antonioniho filmem ZVĚTŠENINA. Nejde o recenzi filmu, spíš o úvahu nad jeho motivy
vztaženou k reálnému světu tehdejší mladé generace. Skeny dobových Listů nabízí
digitální archiv ÚČL AV ČR, Sidonův text
jsem ale ze "sběratelských" důvodů umístil i na stránky Nostalghia.cz (zde).
Ke ZVĚTŠENINĚ se lze vrátit i při případné cestě do Itálie, kde v galerii a uměleckém centru
Ono Arte Contemporanea v Bologni probíhá od 3. března 2013 výstava s názvem
BLOW UP: Antonioni e la fine della Swinging London (ZVĚTŠENINA: Antonioni a konec
swingujícího Londýna - plakát vlevo lze zvětšit), která má být jakýmsi ohlédnutím nejen za slavným filmem, ale i za
popkulturní epochou v něm zachycenou (např. viz tato fotografie
nebo několik ukázek zde).
Výstava potrvá do 2. května a něco víc k jejímu obsahu
nabízí oficální web
galerie (italsky).
Jinou italskou výstavou, která stojí při případné cestě do Itálie za pozornost je expozice
nazvaná Lo squardo di Michelangelo – Antonioni e le arti (Michelangelův pohled - Antonioni a umění),
která je od 10. března do 9. června 2013 instalována ve Ferraře, kde ji zaštiťuje
Gallerie d’Arte Moderna e Contemporanea di Ferrara-Museo Michelangelo Antonioni. Mimořádně
obsáhlá kolekce je rozdělena do devíti oddílů a mapuje nejen dílo, ale i dobu v níž Antonioni žil
a snaží se postihnout i základní stavební a ideové prvky jeho tvorby. Vedle výstavy zde proběhne
kompletní retrospektiva a zmínit je třeba i oficiální katalog výstavy, který se svými 272 stranami
bude jistě cenným sběratelským kouskem. Více o tomto projektu na
oficiální stránce.
| |
|