TOPlist
Podzimní sonáta

Již pátý disk z bergmanovské řady Levných knih přináší českým zájemcům hutné komorní drama, které patří k excelentním ukázkám Bergmanovy psychologizující tvorby. Podzimní sonáta, natočená v průběhu Bergmanova "exilového období" (pro nevyjasněné daňové záležitosti opustil na nějaký čas Švédsko), vznikla krátce po realizaci jeho "německého" filmu Hadí vejce v roce 1978 v norských ateliérech. Mistr zde dal velkou - a jak se později ukázalo také poslední - hereckou příležitost své slavné krajance a spolujmenovkyni (nikoli příbuzné), hollywoodské hvězdě 40. a 50. let, Ingrid Bergmanové. Ta se pod jeho režijním vedením (podle vzpomínek pamětníků docházelo mezi oběma osobnostmi zpočátku k rozporům, vyplývajícím z odlišně pojímaného přístupu k natáčení v Evropě a Hollywoodu) vzepjala k excelentnímu hereckému výkonu, kterému se zcela vyrovnala i její herecká partnerka Liv Ullmannová. Podzimní sonáta byla dobovou kritikou označována za nejbergmanovštější film, což později, i když s rozpaky k takovému hodnocení, připustil i samotný autor. Ten ovšem také připomíná, že jeho zachycení setkání matky a dcery, postižení jejich vzájemného odcizení i sbližování, dopadlo na plátně úplně jinak, než jak si v původní synopsi, načrtnuté za pár večerů, představoval. Bergman se v souvislosti s Podzimní sonátou přiznal k tomu, že u řady svých filmů nedokázal dojít až na dřeň věci a své pátrání a zkoumání záhybů lidské duše obvykle ukončil předčasně. I přes tato Bergmanova slova je Podzimní sonáta krásný film, oceněný či nominovaný na kdejakou významnější cenu. A to, že se dostal do výběrové kolekce DVD z produkce Levných knih lze jedině uvítat.


A jak dopadlo samotné DVD? Vydavatel jej vypravil do světa v podobě, odpovídající předchozím bergmanovským diskům - v grafickém řešení obalu a menu, titulkové výbavě i kvalitě přepisu. Přepis se svou technickou specifikací podobá víceméně všem doposud vydaným edicím tohoto filmu v různých končinách světa - jednovrstvé DVD, zvuk v DD 2.0, letterbox 1.66:1 (obal českého vydání mystifikuje v údaji o obrazovém formátu, když udává formát 4:3 - což naštěstí není pravda). V čem se ale české vydání liší od mnou zjištěných zahraničních vydání je bitrate (datový tok), který je o něco nižší než u ostatních. Zatímco český disk se pohybuje v průměru kolem 4,56 Mbps, zahraniční edice neklesnou pod 5Mbps, famózní criterionský přepis pak dosahuje průměru kolem 6,9Mbps. Na českém disku je to hned vidět, protože obraz je místy rozsypaný a v některých detailech lze u šikmých linií vidět zřetelné "zuby". Otázkou je, co zapříčinilo, že film na 4,5 gigovém disku zabírá necelé 3GB dat. Prvotní úvahou je, že na "vině" může být jedině zvolený master, jehož původ je mi neznámý, ale který mohl obsahovat i jiné datové soubory, vyplňující na disku zbytek místa. Při zkoumání disku jsem navíc narazil na jednu zajímavost: decryptující software hlásí na disku švédskou zvukovou stopu v DD 5.1, ve skutečnosti je na něm ale DD 2.0. Z mnou zjištěných zahraničních edic filmu ale přitom žádná neobsahuje šestikanálový remix, který by jinak podle této úvahy mohl vyplňovat chybějící místo na disku. Záhada původu masteru ovšem v této situaci víc odhalit nejde. Abych byl ale spravedlivý musím okamžitě dodat, že zmíněné kazy na kráse obrazu vyplývají z jeho detailnějšho studia. Při běžném sledování je myslím přepis velmi dobrý, v ostrosti a výraznosti dokonce leckdy předčí i některá zahraniční vydání. Výrazný (skoro až hrůzně) je ovšem rozdíl v reprodukci barev mezi tímto diskem a oběma zámořskými edicemi, které jsou laděny do teplejších tónů. Bohužel nemám k porovnání evropské vydání od britské společnosti Tartan, protože ve srovnání barevného podání se zámořskými edicemi hraje podstatnou roli i jejich obrazová norma v NTSC (zatímco český disk je přirozeně v systému PAL). Kde v tomto barevném "rozpětí" leží záměr autorů filmu je ovšem otázkou. Více napoví srovnávací screenshoty umístěné níže. Celkový dojem z obrazu je ale i tak u mne příjmený a to i přes zmíněné výhrady.

Levné knihy (PAL)
Criterion Collection (NTSC)
Continental Home Video (NTSC)


Zvuková stopa je bezproblémová a nelze proti ní nic namítat. České titulky (disk je vybaven také volitelnou slovenskou titulkovou sadou) jsem nekontroloval tak detailně, ale zdají se být vpořádku. Jsou vyvedeny v bílé barvě, osobně bych se jen spokojil s decentnějším fontem písma, ten použitý se mi zdá příliš tučný. Film je dělený do dvanácti kapitol, menu disku snad poprvé v této bergmanovské kolekci (nejsem si tím ale takto z paměti úplně jist) nabízí pohyblivé obrázky v nabídce tracků. Vedle trailerů na ostatní bergmanovské disky z produkce Levných knih vám pak už tento disk víc nenabídne. Je to málo nebo hodně? Osobně se kloním ke spokojenému přijetí disku. Nabízí krásný film ve slušné kvalitě, což se odvažuji konstatovat i přes výhrady vyřčené v samotném úvodu.
[Publikováno: 9. srpna 2005]
top



© 2002-2024 Nostalghia.cz
© 2002-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]