Na internetových stránkách
timcawkwell.co.uk
je k přečtení zajímavé srovnání střihové skladby několika okamžiků Bressonova filmu Kapsář
(Pickpocket, 1959) a Fullerova dramatu Pickup on South Street (1953). Autorem je Tim
Cawkwell, který se ještě o něco dříve obdobným způsobem zabýval srovnáním výrazu Kapsáře
a Pressburgerova filmu The Small Back Room (1949) (jeho srovnání též viz výše uvedený odkaz).
V obou případech došel k zajímavému objevu shod ve střihové skladbě nebo ve významové kompozici
záběrů dějově i významově příbuzných scén. (Mimochodem to ostře kontrastuje s Bressonovou
zásadou, kterou sám režisér několikrát zdůrazňoval, a to že se skoro na žádné filmy nedívá.
Tuto Bressonovu stylizaci ale prohlédli už dříve francouzští novináři.)
Tim Cawkwell došel na základě svého srovnání obou starších filmů k názoru, že Bresson musel tyto filmy vidět a jejich
řešení obdobných situací, které později přinesl scénář Kapsáře (dle tradice inspirovaného
Dostojevského Zločinem a trestem), ho natolik zaujalo, že je použil ve svém filmu.
Obecně vzato nelze říct, že by Bresson od svých předchůdců opisoval. Ať už jde o scénu sblížení
hlavních hrdinů nebo o sekvenci
kapesní krádeže, ve všech třech filmech je příbuznost ztvárnění spíše stylovým a logickým vyprávěcím postupem
nebo znakem dokonale zvládnutého
stylu. K níže uvedeným ukázkám, převzatým z autorova webu, odkazuji na celý text jeho
zamyšlení (anglicky) na stránkách
timcawkwell.co.uk.
The Small Back Room (1949)
| Kapsář (1959)
|
|
| Susan slyší Sammyho kroky
| Michel slyší kroky vězeňské stráže přinášející dopis od Jeanne
|
|
| Sammy touží po Susane
| Michel touží po Jeanne
|
|
| Vykoupení
|
| Pickup on South Street (1953)
| Kapsář (1959)
|
|
|
|
|
|
|
Ukázky převzaty z timcawkwell.co.uk
|
[publikováno: 6. 2. 2009]
|