| |
Aktuality:
[2003-2006]
Aktuality 2007-2009
|
|
28. prosince 2009
|
Zóna zveřejnila 24. prosince
podrobnosti k již dříve ohlášeným vydáním filmů A co dále, Baltazare a Muška
na DVD řady Netuctové filmy (filmy č. 10 a 11). Oba disky by měly vyjít na konci ledna 2010,
obsahovat budou nejlepší existující transfery obou filmů, které ve Francii navíc prodělaly
nákladnou restauraci. Podrobnosti k oběma vydáním (mj. i vysvětlení absence bonusových
materiálů) naleznete na výše uvedeném odkazu. Zde je nutné ještě upozornit na nestandardní
způsob distribuce těchto dvou titulů: ač vyjdou jako samostatné disky (v samostatných krabičkách
a pod samostatnými čísly řady Netuctové filmy) budou se prodávat výhradně dohromady a to
za společnou cenu 800 Kč, která bude platná jen do vyprodání nákladu (případné dolisy už
budou podstatně dražší). Předprodej bude na Zóně zahájen 12. ledna 2010.
Nakladatelství Oxford University Press uvede v lednu 2010 na trh knihu Tony Pipola
Robert Bresson - A Passion for Film. Na 464 stranách autor postupně, film
po filmu, odhaluje strukturu Bressonových děl, jejich motivické souvislosti, výkladové
alternativy, historii jejich vzniku. Samostatný oddíl věnuje autor i doposud opomíjeným
psychosexuálním souvislostem. Kniha je doprovozena pečlivě vybranými černobílými
fotografiemi. Podle dosavadních zpráv se jedná o jednu z nejkomplexněji pojatých prací
o filmech Roberta Bressona. Detaily najdete na
stránkách nakladatelství.
Před pár dny jsem na facebookové stránce Nostalghia.cz (v záložce Diskuze) otevřel
diskusní téma 10 let bez Bressona.
Zatím je diskuse mrtvá, sám jsem zvědav, nakolik je (a bude) facebooková komunita ochotna
se podobných názorových "anket" účastnit.
|
18. prosince 2009
|
10 let bez Bressona. Dnes je to 10 let, co zemřel Robert Bresson. Přemýšlel jsem
co bych k tomuto výročí mohl na těchto stránkách publikovat. Marné pokusy o nějaký literární
tvar občas střídala myšlenka na prázdnou bílou stránku, která by možná nejvíce odpovídala
Bressonově stylu (...jsou filmy z bílé...). Nakonec jsem se rozhodl pro prozaičtější
připomenutí - na stránky umisťuji český překlad lektorského úvodu Tima Cawkwella k poslednímu
Bressonovu filmu Peníze.
Text je z roku 2006, překlad jsem si pořídil před časem pro osobní potřebu.
|
30. listopadu 2009
|
Pod názvem Bresson - bezesné noci uvede v první polovině prosince archivní kino
Ponrepo cyklus filmů Roberta Bressona.
Program cyklu je následující: 4. 12 (20:00) - Peníze, 7. 12. (17:30) - K smrti odsouzený uprchl,
9. 12. (20:00) - Muška, 14. 12. (20:00) - A co dále, Baltazare a 16. 12.
(20:00) - Čtyři noci jednoho snílka. Všechna představení jsou přístupná
jen s průkazkou kina Ponrepo. - Za zmínku stojí i doprovodné texty v programové
brožuře kina Ponrepo, obsahující výběr několika citátů francouzského spisovatele Jean-Marie
G. Le Clézia, vybraných z jeho předmluvy ke francouzskému vydání Poznámek o kinematografu
(která se do
českého vydání nedostala):
"Bressonův sen: být účasten života, jehož bohatství oslňuje. Milovat těla, tváře, dívčí
šíji dívky, rameno, dvě nahé nohy pevně spočívající na zemi."
"Při čtení Bressonových Poznámek se člověk neubrání myšlenkám na východní umění, na kresby
Hokusaiovy, do nichž se vtiskla filosofie zenového buddhismu. Týž smysl pro úspornost
prostředků, táž záliba pro sensuálno, táž hra s vlnami smyslu. Život, který se nechá unášet
nepředvídatelným a mocným proudem, do nějž vše strhuje."
"Rok po roce postupuje Bresson sám na své úzké cestě. Každé z jeho děl je skokem přes
závratné prázdnoty."
"Bressonova slova mají stejnou intenzitu. Ta slova jsou víc než jen záznamy z deníku
novátorského režiséra. Ta slova jsou jizvy, jsou to stopy po utrpení, jsou to klenoty. V
naší noci (v noci tvoření, která musí nutně přijít dřív, než se plátno rozsvítí) se třpytí
jako hvězdy, jež nám ukazují prostou a obtížnou cestu k dokonalosti."
|
17. června 2009
|
Zcela novým knižním titulem na poli "bressonovské cinefilie" je obsáhlá publikace
The Films of Robert Bresson: A Casebook, práce sestavená Bertem Cardulem. Na
300 stranách solidně vypravené publikace totiž najdete obsáhlý fundus informací o
Bressonových filmech, vycházející z rozhovorů, esejí a rozborů různých autorů
minulosti i současnosti, od režisérů či filmových teoretiků, zabývající
se Bressonovými filmy (Jean-Luc Godard, Paul Schrader, David Thomson, André Bazin, Susan Sontag,
François Truffaut...). Využity jsou zásadní teoretické a kritické stati a eseje o Bressonových
filmech, filmografie a jiný faktografický materiál. To vše tak dává k dispozici solidní sumu
informací, reflektujících Bressonovo dílo a jeho místo v dějinách světové kinematografie.
Americký Amazon prodává knihu za 99 dolarů (+ poštovné), ohlášeným datem vydání je 1. červenec.
|
26. dubna 2009
|
Rozhovor o filmu Lancelot od jezera
pochází z časů jeho dokončování. V textu je patrný kontrast mezi někdy až naivními otázkami anonymního reportéra a Bressonovými
intelektuálními reakcemi. Ale nejen proto je text pozoruhodný. O Lancelotovi se obecně
píše mnohem méně než o jiných režisérových filmech a navíc zde Bresson i přes hlubokou
propast mezi svým pohledem na dílo a tazatelem dodržel predikaci svých teoretických tezí o
kinematografu nejen v obsahu svých odpovědí, ale i v úsporné, až asketické formě jejich podání.
|
6. dubna 2009
|
Na letošní podzim se čeští cinefilové mohou mimořádně těšit. V ediční řadě Netuctové filmy
totiž Zóna a Aerofilms uvedou na český trh dvě DVD s filmy A co dále, Baltazare a
Muška, tedy s jedněmi z nejznámějších Bressonových filmů. Vzhledem k tomu, že v
zahraničí jsou již k dispozici velmi precizní přepisy obou děl lze předpokládat, že technické
provedení bude výborné. Otazníky zatím visí nad případnou bonusovou výbavou. Více o
chystaných titulech v dnešní zprávě Zóny.
|
20. února 2009
|
Ukázky z rozhovorů Roberta Bressona ve francouzském tisku
pochází z knihy Robert Bresson, collection Cinéma d'Aujourd'hui, 1962, no. 8, éditions
Seghers od Michela Esteveho, konkrétně z kapitoly, v níž jsou shromážděny citace z
rozhovorů, které Bresson poskytl ve francouzském tisku ve 40. až 60. letech. Bressonova
slova místy zajímavě doplňují jeho známé úvahy o kinematografu.
|
6. února 2009
|
Zajímavý postřeh týkající se střihové skladby Bressonova snímku Kapsář s dramaty
Pickup on South Street Samuela Fullera a The Small Back Room
Emerica Pressburgera publikoval pod názvem Salvation comes on footsteps Tim Cawkwell.
Detaily přibližuji v příspěvku
K filmu Kapsář.
|
17. ledna 2009
|
V neděli 18. ledna uvede Český rozhlas 3, stanice Vltava od 9:30 hod. pořad Souzvuk, sestavený
z koláže čtených ukázek z knihy Roberta Bressona
Poznámky o kinematografu.
Z překladu Miloše Fryše připravil Petr Turek. V pořadu zazní hudba Jana Garbarka z alba Dis.
V režii Ivana Chrze účinkují Jiří Menzel a Rudolf Pellar.
|
22. září 2008
|
Slovenští sousedé mají vzácnou možnost vidět na obrazovkách veřejnoprávní STV 2 filmy Roberta
Bressona. V pátek 19. září byl uveden film A co dále, Baltazare, za týden, tedy 26. září
je na programu pozoruhodná Muška.
Vysílání začíná ve 23:05 hod.
|
17. května 2008
|
Český překlad krátkého artefaktu z dlouhého rozhovoru Johna Simona s Ingmarem Bergmanem z
roku 1972 odhaluje Bergmanův obdiv k Bressonově filmu Muška.
Český rozhlas 3 - Vltava uvede v neděli 18. května od 9:30 hod pravidelný pořad Souzvuk,
literárně-hudební pásmo z úvah Roberta Bressona a z jeho Poznámek o kinematografu.
Z překladu Miloše Fryše připravil Petr Turek. V režii Ivana Chrze účinkují Jiří Menzel a
Rudolf Pellar, hudební doprovod bude tvořit výběr z alba Dis slavného Jana Garbareka.
Na webu Českého rozhlasu jsou k pořadu k dispozici i tyto dva texty:
Bressonovy Poznámky o kinematografu
a Robert Bresson: Z Poznámek o kinematografu.
|
4. ledna 2008
|
Britská společnost Artificial Eye připravuje na duben 2008 DVD edici Bressonových snímků
Pravděpodobně ďábel, K smrti odsouzený uprchl a Lancelot od jezera.
|
11. listopadu 2007
|
Herečka aristokratického původu Anna Wiazemska se před kamerou objevila poprvé ve svých
18-ti letech, kdy si ji Robert Bresson vybral pro roli Marie do filmu A co dále, Baltazare
(1966). Její nevšední půvab oslovil i řadu dalších režisérů, kterými byli například Pier Paolo
Pasolini (Teorema), Marco Ferreri (Il Seme dell'uomo - Lidské pokolení) nebo
Jean-Luc Godard, s nímž ji pojilo i 12 let trvající manželství. K jejím letošním 60. narozeninám
vydalo nakladatelství Gallimard autobiografii s názvem Jeune Fille (224 str., 140 x 205 mm.
Collection blanche, Gallimard -rom. ISBN 9782070774098. 16,90 €). Krátká anotace knihy
na stránkách britského
Guardian
(plný překlad anotace snad až najdu nějakého překladatele) nastiňuje, že velká část jejích vzpomínek
je spojena právě s Robertem Bressonem a natáčením Baltazara, znamenajícím v jejím
životě zvláštní zkušenost mj. i díky komplikovanému vztahu k režisérovi.
V první polovině října proběhla v Londýně velká retrospektiva filmů Roberta Bressona, jejíž
titul byl zvolen opravdu příznačně: Robert Bresson, Probably (v narážce na jeden z
Bressonových filmů Pravděpodobně ďábel). Pořadatelem akce, doplněné o několik přednášek
a veřejných diskusních panelů byl British Film Institut. V jím vydávaném magazínu
Sight & Sound je v listopadovém čísle Bressonově tvorbě věnován velký prostor.
Z něj je pak k dispozici
on-line
i anketa v níž se režiséři Olivier Assayas, Bruno Dumont, Paul Schrader, Eugen
Green a Aki Kaurismäki zpovídají z toho, jak je Bressonova tvorba ovlivnila.
|
17. října 2007
|
Italský filmový magazín Ciemme
vydal ve svém dvojčísle 152-153 řadu materiálů k Bressonovu projektu Ignác z Loyoly, který
Bresson připravoval ve druhé polovině 40. let v Itálii u společnosti Universalia (ve své
době jedné z největších italských produkčních společností s těsnými vztahy k Vatikánu),
který ale zůstal jen v podobě záměru. Obsah celého čísla si lze přečíst na
samostatném skenu. Stejný magazín ve svém
starším dvojčísle 131-132 publikoval rovněž řadu
materiálů k Robertu Bressonovi.
Na serveru YouTube je k vidění zajímavé video
Dans l'Obscurité,
které vzniklo u příležitosti 60. výročí festivalu v Cannes. Zdánlivá hříčka je ve skutečnosti
hlubokou poctou filmům Roberta Bressona, z nichž autoři (Jean-Pierre a Luc Dardenne) dokázali
do krátkého tříminutového úseku vytěžit hned několik typických bressonovských motivů.
|
13. září 2007
|
Velké čtení na babí léto
přináší kolekci textů o andělských tvůrcích z let 1966-1970 publikovaných v časopisech
Film a doba a Kino.
Minimálně do 7. října 2007 nebudou tyto stránky aktualizovány z důvodu mé nepřítomnosti
v ČR.
|
4. dubna 2007
|
Dnešní den má Nostalghia.cz 5. narozeniny. Oslavou budiž rozšíření souboru textů, věnovaných
filmovým andělům. Jejich kompletní soupis přináším na
samostatné stránce, extrakt
textů k tvorbě Roberta Bressona níže:
Z ankety o válce a míru ve filmu [sken]
Názory Roberta Bressona (z tiskové konference na MFF v Cannes 1957) [sken]
J. Němec: Francouzské poznámky [sken]
J. Kliment: Rozhoduje dílo. K filmu K smrti odsouzený uprchl [sken]
7. března 2007
|
Velkou proměnou prošel na těchto stránkách oddíl filmografie.
Údaje, do této doby velmi stručné a spíše orientační, byly zásadně rozšířeny a upřesněny
vyhledáváním a porovnáváním v několika zdrojích. V této podobě by nyní měla být filmografie
jedna z nejúplnějších, které u nás kdy byly publikovány. Samozřejmě bude ještě průběžně
upřesňována, zejména o dosud neověřený opis některých jmen. Její obrazový doprovod tvoří
miniatury francouzských plakátů, popisky k jednotlivým filmům jsou vybrány z různých českých
zdrojů.
|
7. února 2007
|
Bressonův snímek K smrti odsouzený uprchl (1956) se dočkal v roce 1957 nadšeného
přijetí na festivalu v Cannes, odkud si jeho autor odnesl Cenu za režii. O rok později,
tedy přesně před 50 lety, se film dostal i do naší distribuce. K tomuto minivýročí
se možná hodí opublikovat dva dobové texty, které k filmu přinesl náš tehdejší filmový
tisk, konkrétně měsíčník Film a doba. Stenografický záznam z tiskové konference s Bressonem
Názory Roberta Bressona
přináší režisérovy odpovědi na všetečné, nicméně věcné otázky novinářů v Cannes. S tím pak
ostře kontrastuje text sice nadšené, nicméně ideologicky zabarvené recenze Jana Klimenta
Rozhoduje dílo, vydávající
svědectví spíše o autorovi a o determinovaném vnímání tématu než o filmu samotném.
Informaci o vydání nové knihy Kathryn Curranové o novelách Georgese Bernanose ve filmech
Roberta Bressona s názvem Touching God: The Novels of Georges Bernanos in the Films of
Robert Bresson jsem přinesl v loňském roce (viz aktuality 31. října 2006).
Kniha je v USA již v prodeji za cenu 59 dolarů (!) a k dispozici jsou už i první recenze.
Z těch vysvítá, že kniha obsahuje čtyři kapitoly s krátkým úvodem a závěrem. První a třetí
se věnuje Bernanosovým románům Deník venkovského faráře a Muška, druhá a čtvrtá
pak jejich adaptacím, přizpůsobujícím původní látku filmovému tvaru. Autorka při vědomí
duchovní odlišnosti obou umělců prozkoumává Bressonovu strategii přizpůsobování látky svým
potřebám (např. předloze zůstal Bresson věrnější více u Deníku). Její mnohovrstevnou
analýzu zájemci o Bressonovo dílo ocení, na 115 stranách je stručná, ale přitom věcná
a úsporná ve vyjadřování. Kniha je velmi inspirativní i pro případné následovníky,
kteří by chtěli zpracovat vztahy Bressonových filmů s Dostojevského náměty.
| |
|