(Amarcord)
DVD - Region 0

1974, 124 min.
NTSC, bar., 1.85:1 (letterbox), italsky, anglicky (DD 1.0), anglické titulky
Criterion Collection (1998)
Bonusy: ukázky z restaurace filmu

Criterionské vydání Felliniho AMARCORDU (1974) je z dnešního pohledu zvláštní. Vzniklo už v roce 1998, tedy v digitálním dávnověku, ale doposud jde o jedinou DVD edici tohoto filmu. Již před několika měsíci se objevila zpráva, že by film měl na DVD vyjít i v Čechách (u společnosti Vapet), termín jeho vydání je ale zatím stále nejasný, poslední zprávy hovoří o roku 2004.

Criterionská edice možná, pokud na ni budeme pohlížet dnešními měřítky a parametry, není úplně dokonalá, ale stále by myslím strčila do kapsy řadu disků vydaných v současnosti. Film je na disk přepsán v originálním formátu 1.85:1 s původní zvukovou mono stopou v normě DD 1.0. Obrazový přepis byl dělán z notně poškozené pozitivní kopie, což je zřetelně vidět na bonusové ukázce, v níž se srovnává stav filmu před restaurací a po restauraci. Teprve po jejím shlédnutí lze myslím plně docenit péči, kterou Criterion přípravě svých disků věnuje a výhrady, které by možná od některých uživatelů disku směřovaly k občasnému výskytu drop-outů či drobnému třasu na asi dvou místech filmu, by se ukázaly jako malicherné. Criterioni si zkrátka už od počátku své vydavatelské činnosti (tento disk má pořadové číslo 4) stanovili vysokou laťku, kterou stále dodržují.

Barevně je film vcelku vyvážený a i světelné kontrasty jsou přiměřené (u několika dlouhých nočních scén jsou detaily dobře rozeznatelné, vzájemně nesplývají ani nezanikají v pozadí).

Původní italská zvuková stopa je doprovozena vypínatelnými anglickými titulky, které vzhledem k nepříliš širokému obrazovému formátu zasahují do obrazu. Zvuk je krásně zřetelný, neobsahuje žádné rušivé elementy (lupání, šum) a to ani v tichých pasážích. Vedle této zvukové stopy, snímané z originálního magnetického masteru, je možné si pustit také anglický dabing bez titulků. Podstatný detail: disk není regionálně kódován, jediným "omezením" je obrazová norma NTSC.

Disk je rozdělen na pozoruhodných 39 tracků, což umožňuje opravdu rychlé vyhledání požadované pasáže. Bonusová část disku nabízí pouze několik již zmíněných ukázek o restauraci filmové kopie. Vložený booklet obsahuje text eseje Petera Bondanella, autora knihy The Cinema of Federico Fellini.

[na Nostalghia.cz publikováno 10. října 2003]