Darmošlapové
(I Vitelloni)
DVD - Region 0

1953, 102 min.
PAL, čb, DD 2.0, italsky, české titulky
Levné knihy (2005)

Třetí české DVD s filmem Federica Felliniho (pro připomínku - již dříve u nás vyšel SLADKÝ ŽIVOT v produkci Vapetu a AMARCORD z dílny Warnerů) představuje jeden z prvních režisérových samostatných snímků, kterým jsou DARMOŠLAPOVÉ, natočení v roce 1953. Film je ve Felliniho filmografii považován za jeho "přestupní stanici", za dílo, kterým se začal profilovat jako osobitý tvůrce, stojící sice stále ještě na pozicích neorealismu, ale vytvářející si již svůj autentický styl. DARMOŠLAPOVÉ jsou dodnes poněkud neprávem opomíjeným klenotem, jenž si zaslouží pozornost jako pozoruhodně vytříbené dílo. Pozdější Felliniho pověstný magický realismus se v DARMOŠLAPECH sice ještě neobjevuje v takové míře, ale například féerickou scénu karnevalu lze považovat již za typicky felliniovskou. Film nese zřetelné znaky rukopisu svého tvůrce i jinde, například v postupném řetězení víceméně nezávislých epizod, z nichž se skládá mozaika celého díla nebo v autobiografických motivech, které se znovu objevily v některých jeho pozdějších dílech. Felliniovskou atmosféru i v DARMOŠLAPECH dotváří neopakovatelná břeskná muzika Nino Roty.

Scénář, který Fellini napsal společně s proslulým scenáristou Ennio Flaianem (spolupracoval s ním nejen na předchozím BÍLÉM ŠEJKOVI, ale i na následující SILNICI a dalších filmech) vypráví o skupině několika mladíků (Moraldo, Alberto, Fausto, Leopoldo a Riccardo - křestní jména jsou u většiny z nich identická s křestními jmény představitelů) z malého přímořského italského letoviska (vzorem zde bylo, stejně jako v pozdějším AMARCORDU, Felliniho rodné Rimini), kteří tráví svůj volný čas bezcílným potulováním a zahálením. Film skrze tyto hrdiny přibližuje i další postavy a postavičky Felliniho rodného města, vytvářející zvláštní galerii lidských osudů. Mezi tím vším se časem vyloupne jako hlavní postava Moraldo, jeden z pěti "darmošlapů", jenž se svůj zahálčivý a neplodný život rozhodne rázně ukončit svým odjezdem.

Film se dočkal velkého mezinárodního ohlasu a Fellinimu přinesl první oscarovou nominaci za nejlepší scénář a Stříbrného lva na festivalu v Benátkách (je ale nutné poznamenat, že tradiční Zlatý lev na tomto ročníku benátského festivalu udělen nebyl). Vedle tehdejší italské hvězdy stříbrného plátna Alberta Sordiho se ve filmu objevil také režisérův bratr Riccardo (hraje ve filmu svého jmenovce) a v drobné roli Julie rovněž česká hvězda předválečného filmu Lída Baarová.

České DVD s DARMOŠLAPY uvedla na pulty svých prodejen společnost Levné knihy letos v září. Disk je věrný tradiční "firemní politice" a přináší holý film s možností výběru kapitol v menu a českými titulky. Nic víc na disku není. Z poněkud svérázně animovaného menu se můžete dostat na obvyklé volby (spustit film, výběr kapitol, volba titulků). Výběr dvanácti kapitol filmu je animovaný.

Pokud se nenecháte odradit počátečním silně se třesoucím obrazem s úvodními titulky, navíc se značným množstvím mechanických poškození (viditelných hlavně díky tmavé noční scéně), tak posléze zjistíte, že obraz zbytku filmu není zase tak špatný. Po většinu filmu je vcelku kontrastní a zřetelný, přesto jsou zde pasáže, v nichž se náhle kvalita obrazu zřetelně mění. Je to zejména ve scénách s rozptýleným světlem kde je znát určitá mdlost a "závojnatost". Nelze nezmínit ani místy značné množství dropoutů a jiných mechanických poškození filmu. Protože ale disk vznikal z masteru majitele autorských práv, který český vydavatel obdržel už ve formátu MPEG-2, nebylo možné s obrazem dělat nějaká velká dodatečná kouzla. Proto je potřeba u případných výtek na existenci poškozených míst směrem k Levným knihám šetřit. Není jich podle mého soudu zase tolik, aby kazily dojem ze sledování tak starého filmu. Samozřejmě, vždy lze nechat dělat master znovu a vše pečlivě čistit, nebo si lze koupit master nějakého prestižního vydavatele. To by pak ale disk nestál 99,- Kč a nejspíš by o něm Levné knihy ani neuvažovaly.

V případě DARMOŠLAPŮ se nabízí srovnání s vynikajícím přepisem, který vyšel v loňském roce u zámořské společnosti Criterion. Věci znalým může být už předem jasné, že jde o nerovný souboj, ale nechci ho zde vyvolat ani tak pro odhalení nedostatků "levnokniháckého" vydání jako spíš pro ukázku toho, jak lze se stejným materiálem naložit různě. Obecně vzato, criterionská edice je mnohem více ostřejší a kontrastnější. I když je u ní díky kontrastu patrná určitá zrnitost, přesto zachycuje lépe detaily. Na druhou stranu české DVD nabízí měkčí obraz, bližší přirozenému vnímání lidského oka. Ze srovnání některých screenshotů (více viz samostatná stránka) sice asi vždy vyjde vítězně Criterion, ale i u disku z Levných knih lze občas pozorovat lepší podání některých detailů.

Originální zvuková stopa (mono v DD 2.0) je myslím dobrá, bez šumů a v přiměřené intenzitě. České titulky jsou dovedeny až do důsledku a překládají i produkční titulky DVD na samém konci filmu. Motiv na obalu ve stylu starých filmových plakátů je opravdu převzat z dobového italského plakátu k filmu. Jen vyzdvižení jména Lídy Baarové, vzhledem k její spíše epizodní roli, na něm působí poněkud podivně a lacině (pravda, celý disk je za laciný peníz :-)

Celkově na mne působí DVD s DARMOŠLAPY spíš příjemným dojmem. Myslím, že obraz lze označit za standardní, když přihlédneme ke stáří filmu a technickým možnostem. Pokud vám jde hlavně o film, budete určitě spokojeni. Absence bonusů tentokrát ani příliš mrzet nemusí, protože jich moc na výběr není. I na již zmíněném špičkovém criterionském disku je pouze filmový trailer a krátký dobový šot o natáčení; bonusový dokument musel pro své DVD Criterion nechat nově natočit.

[na Nostalghia.cz publikováno 11. října 2005]