Aktuality 2011-2015

2003-2004 2005 2006 2007-2010

8. ledna 2015

S měsíčním zpožděním se ke mně donesla zpráva, že v japonském Zama zemřel 6. prosince 2014 ve věku 85 let kameraman Takao Saitô, který patřil k čelným spolupracovníkům Akiry Kurosawy. Narodil se 5. března 1929 v Kjótu, do filmového studia Toho nastoupil v roce 1946, nejprve na pozici asistenta kamery. Už v roce 1947 asistoval při natáčení Kurosawova filmu SUBARASHIKI NICHIYÔBI (Krásná neděle) a poté u dalších filmů 50. a počátku 60. let (ŽÍT, SEDM SAMURAJŮ, ŽIJI VE STRACHU, KRVAVÝ TRŮN, NA DNĚ, TŘI ZLOČINCI VE SKRYTÉ PEVNOSTI, ZLÝ CHLAP SPÍ DOBŘE a TĚLESNÁ STRÁŽ). Jako asistent si získal Kurosawův respekt především díky citu pro nastavování techniky. V rozhovoru o filmu TĚLESNÁ STRÁŽ se o něm Kuroasawa zmínil jako o člověku, který "vždy přicházel s nečekanými a zajímavými nápady." Od následujícího filmu ODVÁŽNÍ MUŽOVÉ (1962) jej tedy Kurosawa obsazoval vždy jako jednoho z několika hlavních kameramanů svých filmů (Kurosawa natáčel zpravidla se dvěma až třemi "hlavními" kameramany). Saitô se stal typickým B-kameramanem, zodpovědným za snímání alternativních pohledů, což ho i více zajímalo, protože tato pozice poskytovala více možností k experimentování. Pracoval tak na snímcích NEBE A PEKLO, RUDOVOUS, u filmu DODE'S-KA DEN byl hlavním poradcem pro Kurosawou do té doby zatím nepoužívaný barevný materiál, měl hlavní slovo u kamer filmů KAGEMUŠA, RAN a SNY AKIRY KUROSAWY, jako prakticky "poslední Kurosawův mohykán" natočil také SRPNOVOU RAPSODII a MADADAYO. U většiny barevných filmů tvořil nerozlučnou dvojici s druhým Mistrovým kameramanem Šoji Uedou, s nímž byl také dvakrát nominován na cenu BAFTA a v roce 1986 na Oscara za film RAN. S Kurosawou natočil celkem 18 filmů. - Saito pracoval i na filmech jiných režisérů, podle vzpomínek legendárního kameramana Kazuo Mijagawy vznikly např. 2/3 filmu TOKIJSKÁ OLYMPIÁDA (1964, Kon Ičikawa) z materiálu, který nasnímal právě Takao Saitô.


8. ledna 2014

Knize Akira Kurosawa a jeho filmy, jejíž vydání jsem ohlašoval v poslední zprávě z roku 2013 (viz níže), se podrobněji věnuji ve své recenzi na samostatné stránce.

O stejné knize psal také Jan Jaroš ve své recenzi na stránkách Kultura21.cz a Jiří Anger na stránkách Indiefilm.cz.

Včera vyšlo u americké společnosti Criterion oficiálně Blu-ray s Kurosawovým filmem KRVAVÝ TRŮN (Throne of Blood). Rozcestník na několik zahraničních recenzí nabízí stránky akirakurosawa.info. Na březen 2014 pak Criterion slibuje Blu-ray s filmem TŘI ZLOČINCI VE SKRYTÉ PEVNOSTI (The Hidden Fortress).

Přidávám několik nově nalezených článků o Akiru Kurosawovi z dobového tisku, tentokrát všechny z časopisu Záběr:

  • Kühnelová, Milena: Akira Kurosawa natočil Dersu Uzalu, Záběr 1975 [sken]
  • mbt: Samuraj dnešních dnů, Záběr 1980 [sken]
  • fl [Jan Foll]: Další vítězství režiséra Akiry Kurosawy, Záběr [sken]
  • Storchová, M.: Kagemuša, Záběr 1984 [sken]
  • Kurosawa se vrací, Záběr 1989 [sken]


  • 20. listopadu 2013

    Dlouho připravovaná a ohlašovaná kniha Luboše Ptáčka Akira Kurosawa a jeho filmy vyjde v nakladatelství Casablanca v řádu několika dnů. Poměrně obsáhlá publikace (416 stran) je historicky prvním celistvým portrétem tohoto tvůrce z pera českého autora. Podle stránek vydavatele se autor zabývá jak životními osudy Akiry Kurosawy, "které velmi významně ovlivnily jeho další směřování, tak jeho tvorbou od samotných počátků. Přitom nezanedbává (spíše akcentuje) i méně oslavováníhodné kapitoly jeho profesní a životní dráhy (období druhé světové války), kdy se podovolil tlaku militantního domácího režimu. Vedle biografického nástinu poskytuje L. Ptáček především podrobné rozbory jednotlivých filmů, zasazených nejen do jednotlivých údobí režisérovy tvorby, ale i do kontextu japonských žánrů a jejich vývoje. Autor nevnímá Kurosawovu tvorbu odtrženě, ale sleduje ji ve vztahu k japonským dějinám, k dobové situaci a kulturním zvyklostem." Fotograficky i faktograficky bohatě vybavená kniha vyjde v ediční řadě Filmoví tvůrci. Ohlášená cena je 349 Kč.




    13. září 2012

    Před několika dny vydaná kniha Antonína Límana Mistři japonského filmu přibližuje několik významných děl japonské kinematografie. Netýká se jen tvorby Akiry Kurosawy. Ten je zde ale zastoupen třemi z celkem třinácti do knihy vybraných filmů, a tak má recenze této knihy na Kurosawových stránkách jistě své místo. Recenzi knihy nabízím na samostatné stránce.

    I přes dlouholetou spolupráci Akiry Kurosawy a Toširo Mifuneho se dochovalo velmi málo jejich dvojportrétů, fotografií, kde jsou zachyceni jen oni dva. Jednu z mála "pózujících" fotografií, která pochází z benátského festivalu v roce 1960, jsem nově umístil do galerie snímků Akiry Kurosawy.

    6. listopadu vydá Criterion disk Blu-ray (paralelně s DVD) s filmem RAŠOMON. Od staršího criterionského vydání z roku 2002 se bude lišit především obrazovou a zvukovou kvalitou. K bonusům z předchozího vydání přibude jeden dlouhý dokument (A Testimony as an Image, 69 min.) a archivní audio záznam rozhovoru s hercem Takaši Šimurou, který ve filmu ztvárnil postavu dřevorubce.

    V nedávné anketě magazínu Sight & Sound o nejvýznamnější filmy historie se Kurosawovy filmy umístily takto (v závorce pořadí podle režisérů, pomlčka = neumístil se):

    17. Sedm samurajů (17)
    24. Rašomon (18)
    127. Žít (132)
    235. Krvavý trůn (546)
    323. Nebe a peklo (322)
    377. RAN (132)
    588. Kagemuša (224)
    588. Dodeskaden (322)
    894. Děrsu Uzala (174)
    894. Zlý chlap spí dobře (224)
    894. Jojimbo (322)
    894. Rudovous (-)



    1. srpna 2012

    Více než rok byly stránky o Akiru Kurosawovi "umrtvené" a bez aktualizací. Důvodem byla vlekoucí se rekonstrukce, která stejně jako u ostatních "andělských stránek" zahrnuje nejen proměnu vzhledu (směrem ke sjednocení), ale i úpravy obsahu. Byla zásadně doplněna filmografie, aktualizovány údaje o vydaných DVD a BD, připojena nová fotogalerie a galerie Kurosawových obrazů a kreseb. Přibyly také některé nové skeny textů z českého filmového tisku.

    29. července zemřel Chris Marker, přední světový dokumentarista a filmový esejista, mj. i autor oceňovaného dokumentu A.K. (1985) o Akiru Kurosawovi, natočeného během Kurosawovy práce na RAN. Celý Markerův dokument je možné shlédnout například zde.

    Ve fázi dokončování je již dlouho ohlášená kniha Antonína Límana Mistři japonského filmu, kterou připravuje vydání nakladatelství Paseka. Jejím obsahem je třináct esejů o třinácti významných filmech režisérů Akiry Kurosawy, Kona Ičikawy, Kendžiho Mizogučiho, Jasudžiróa Ozua, Hirošiho Tešigahary, Masahira Šinody a Šóheie Imamury - o jaké filmy konkrétně jde napoví více obal knihy (viz vpravo).
    Z vlastní zkušenosti s texty pro knihu mohu říct, že jde o neobyčejně inspirativní vhled do světa japonské kinematografie, kultury i společnosti. O termínu vydání budu informovat.

    9. července zemřela v Tokiu významná japonská herečka Isuzu Yamada (1917), známá mj. i z rolí v několika Kurosawových filmech. V roce 1957 ztvárnila postavu paní Washizu v KRVAVÉM TRŮNU, ve stejném roce ji Kurosawa obsadil do hlavní ženské role dramatu NA DNĚ, v roce 1961 ztvárnila Orin v TĚLESNÉ STRÁŽI. Spolupracovala také s Kendži Mizogučim a Jasudžirem Ozuem, dvakrát obdržela Cenu japonské filmové akademie za celoživotní přínos kinematografii (1995, 2001).


    14. května 2011

    Criterion v reedicích svých starších DVD titulů, vydávaných tentokrát ovšem na nosičích Blu-ray, vydá Kurosawovo drama HIGH AND LOW. Bonusová část disku by měla být totožná s DVD edicí. Datem vydání je 26. červenec.

    V programu právě probíhajícího festivalu v Cannes je také nový dokumentární snímek francouzské režisérky Catherine Cadou KUROSAWA, LA VOIE (Kurosawova cesta). Jde o 52 minut dlouhý dokument těžící především z režisérčiny spolupráce s Kurosawou během natáčení filmu RAN (kde pracovala jako Kurosawova překladatelka a styčná osoba francouzského koproducenta filmu). Film by měl obsahovat řadu doposud neviděných záběrů z natáčení i z Kurosawova soukromí.

    Již delší dobu ohlášený nový remake filmu SEDM SAMURAJŮ by měl natočit britský režisér Scott Mann podle scénáře Johna Fusca, který převedl děj filmu do současného Thajska, což mi implikuje jedinou představu: že půjde o víceméně akční mlátičku.

    V letošním roce by mohly být cinefilské knihovničky obohaceny o dva zajímavé tituly, které se věnují japonské kinematografii. Na stránkách nakladatelství Casablanca je ohlášena kniha Luboše Ptáčka Akira Kurosawa a jeho filmy, český japanolog Antonín Líman pak připravuje zatím nepojmenovanou knihu esejů věnujících se japonským filmovým adaptacím významných literárních děl. V obou případech jsou knihy plánovány na letošní rok, jak budou plány naplněny se budu pokoušet informovat.


    30. března 2011

    V knize Samurai Lear?: The Cross-Cultural Intertextuality of Akira Kurosawa’s Ran se její autor Karl Gorringe zabývá vžitým označováním Kurosawova filmu RAN jako "adaptace" Shakespearova dramatu Král Lear. Autor ve své původně disertační práci (knihu vydalo akademické nakladatelství Lambert Academic Publishing) s tímto zjednodušujícím přístupem nesouhlasí a podrobným rozborem filmu a zapojením širšího kulturního a filmového kontextu v něm hledá především stopy tradice japonských samurajských filmů.

    BFI vydává čtyřdiskový DVD box s rannými filmy Akiry Kurosawy. Pod názvem Early Kurosawa se skrývají tituly - SUGATA SANSHIRO (1943), ZOKU SUGATA SANSHIRO (1945), ICHIBAN UTSUKUKUSHIKU (1944), TORA NO O WO FUMU OTOKOTACHI (1945), WAGA SEISHUN NI KUINASHI (1946), SUBARASHIKI NICHIYOBI (1947).

    Po krátké, jen několikaleté existenci, patrně končí aktivity japonské Akira Kurosawa Foundation, nadace, která měla mj. v záměru vybudovat muzeum Akiry Kurosawy v Imari (prefktura Saga), kde byla od roku 1999 otevřena jen prozatimní dlouhodobá výstava připomínající Kurosawu a jeho filmy (scénáře, rekvizity, fotografie atd.). Nadace popularizovala Kurosawovo dílo také výroční filmovou cenou Akira Kurosawa Memorial Short Film Competition, jejíž další osud je také ve hvězdách.


    11. února 2011

    Opravdu detailních analytických studií o filemch vzniká v tuzemsku stále jako šafránu, a to i přes třeba široké možnosti "levné" publikace na internetu. Jedním z nepřehlédnutelných on-line textů je studie Luboše Ptáčka Ve víru existence - Idiot Akiry Kurosawy, publikovaná v časopisu Aluze v jeho třetím čísle ročníku 2010. On-line verzi naleznete na oficiálních stránkách, včetně možnosti stažení textu ve formátu PDF.

    Na červenec je v zahraničí ohlášeno vydání knihy Hiroši Tasogawy All the Emperors Men s podtitulem Kurosawa’s Pearl Harbor. Podtitul je dvojsmyslný - kniha podrobněji přibližuje pozadí dvou Kurosawových angažmá v Hollywoodu ve druhé polovině 60. let, která mohla mít pro jeho budoucí kariéru zásadní důsledky. Prvním je počátek prací na projektu RUNAWAY TRAIN, který pro nekompatibilitu Kurosawy a hollywoodských produkčních metod zkrachoval (záměr později realizoval Andrej Končalovskij) a druhý, tvořící páteř knihy, se týká velkofilmové podívané TORA! TORA! TORA! (1970), kde měl Kurosawa režírovat "japonskou část" filmu. Spolupráce, která v roce 1968 začala velmi energicky, skončila po několika měsících krachem - Kurosawa z projektu na přání amerického producenta odstoupil. Během doby se kolem této kauzy nashromáždila spousta legend a nepodložených informací, Tasogawova kniha by je měla uvést na pravou míru. Tasogawa totiž tehdy pracoval s Kurosawou jako tlumočník a překladatel, později se věnoval filmové historii a novinařině. Dokázal nashromáždit značné množství pramenů a informací, které na toto období Kurosawovy tvorby vrhají pravdivější a objektivnější světlo. Detailnější informace ke knize i jejímu obsahu též viz web vydavatelství Kodasha Europe.


    TOPlist


    © 2002-2024 Nostalghia.cz
    © 2002-2024 Petr Gajdošík

    [Facebook] [Twitter]