Instant Light Tarkovsky Polaroids
[anotace knihy]
Související odkazy:
 + Luce instantanea (2002)

 Externí linky:
 + Thames & Hudson

Instant Light
Tarkovsky Polaroids

Ed. Giovanni Chiaramonte a Andrej A. Tarkovskij
Úvod Tonino Guerra
Thames & Hudson Ltd.
Londýn 2004
135 s.
69 fotografií (62 barevných)
ISBN 0-500-54289-9
Paperbacková verze
(2006)
O knize fotografií, které Andrej Tarkovskij nafotil svým soukromým Polaroidem, jsem se na těchto stránkách poprvé zmínil v loňském roce, kdy pod názvem Luce instantanea vyšla ve své premiéře v Itálii v nakladatelství Edizioni Della Meridiana ve Firenze (viz článek z února 2003). Letos v létě vyšla v londýnském nakladatelství Thames & Hudson její anglická mutace, již se mi podařilo konečně získat a tak vám můžu nabídnout její podrobnější popis.
Britské vydání, které vyšlo letos v létě v nakladatelství Thames & Hudson (www.thamesandhudson.com), je kompletně převzaté z italského vydání z roku 2002. Protože britská edice uvádí i copyright italské předlohy a protože obsah obou knih je identický, předpokládám, že kromě vnějšího vzhledu a odlišného jazyka nejsou mezi oběma knihami výraznější rozdíly. Anglická kniha je krásně a pečlivě vyvedenou publikací, vázanou v celoplátěných, vínově červených deskách. V nich je v malé prolisované prohloubenině vlepená jedna z fotografií pod níž je v knihařském plátně vyražený titul knihy. Tisk je proveden v té nejvyšší představitelné kvalitě na mimořádně dobrém papíru. Fotografie jsou v knize reprodukovány ve velikosti 1:1 v brilantním typografickém zpracování, jaké se i dnes vidí málokdy.

Ačkoliv je hlavním obsahem knihy kolekce několika desítek fotografií, jsou do ní zařazeny i delší textové kapitoly. Na začátku čtenář nalezne třístránkový úvod z pera Tonina Guerry (A Fond Farewell), který zde krátce vzpomíná na své setkání s Tarkovským v Moskvě roku 1977, kdy se italský scénárista přijel do Moskevské metropole oženit a na svatbě mu za svědky byli Andrej Tarkovskij a Michelangelo Antonioni (to je panečku vybraná společnost!). Jeho vzpomínky se pak ubírají k okamžikům spojeným s Tarkovského fotografováním v němž spatřuje ani ne tak dokumentační účel, jako spíš další z Tarkovského projevů sebevyjádření. Druhou obsáhlou textovou přílohou je životopis Andreje Tarkovského (Giovanni Chiaramonte), doplněný několika, veskrze originálními fotografiemi, z nichž mne osobně nejvíce zaujala válečná fotografie Andrejova otce Arsenije ve vojenské uniformě s německým ukořistěným samopalem na krku a poté snímek z natáčení Zrcadla, kde Andrej leží na nemocničním lůžku a na ruce mu sedí ptáček (znalci Tarkovského díla jistě vědí, čím je tato fotografie pozoruhodná)...

Stěžejní částí knihy je ale kolekce 60 barevných fotografií, pořízených Tarkovským v rozmezí několika let částečně v Rusku (1980–1981) a částečně v Itálii (1979–1984). Fotografie z Ruska vznikly prakticky jen ve dvou lokalitách - ve venkovském domě v Mjasném a v Tarkovského moskevském bytě. Nejčastějšími objekty fotografií jsou členové jeho rodiny (manželka Larisa, syn Arsenij), pes Dak a nebo interiéry domu či jeho bezprostřední okolí. Najdete zde ale například i portrét Anatolije Solonicyna na návštěvě u Tarkovských v Moskvě z 22. května 1977. Tarkovskij, tak jako většina fotografů, měl rád brzké ranní hodiny nebo podvečerní smrákání, kdy slunce vrhá dlouhé stíny a umožňuje plasticky vyniknout předmětům a postavám. Jeho kompozice s ranními mlhami a protisvětlem jsou tak cítit jeho filmy, že vám při jejich prohlížení doslova vytanou před očima obrazy ze Zrcadla či Nostalgie. V části s fotografiemi z Itálie se nachází jak několik portrétů (Larisa, Tonino i originální autoportrét z bytu v San Gregoriu), tak několik momentek z cest po Itálii (povícero asi v rámci příprav Nostalgie, tedy z období, které zachycuje dokument Tempo di viaggio). Několik fotografií vzniklo evidentně při natáčení Nostalgie nebo v průběhu příprav filmu, přičemž ta na straně 63 (vyfocená už v říjnu 1982) je přímým předobrazem úvodního záběru, v němž venkovské ženy scházejí do údolí k řece. Fotografické provedení snímků odpovídá možnostem polaroidové technologie, místy s lehce posunutými a pastelovějšími barvami, s občasným malým rozostřením nebo špatným zacloněním. Při jejich prohlížení ale brzy zjistíte, že tato zdánlivá "nedokonalost" jim dodává zvláštní atmosféru a působí sama o sobě jako zajímavý výtvarný prvek.

Fotografie jsou někdy doplněné textem, převzatým z Tarkovského deníků nebo z jeho knihy Zapečetěný čas (anglického vydání Time Within Time), přičemž v některých případech jsou fotografie skoro úplnou obrazovou citací zápisu z deníku. Téměř se zdá, že vznikly při jeho psaní (což je koneckoncu dost dobře možné). V závěru knihy je připojen seznam dat a lokalit na nichž jednotlivé fotografie vznikly.

Instant Light je pozoruhodná kniha. Tarkovskij se v ní odhaluje jako citlivý pozorovatel svého nejbližšího okolí, které vnímal doslova všemi smysly. Tichá krása a klid, někdy možná trošku uměle komponovaných scenérií, dávají vzpomenout hlavně na Zrcadlo, ale především jsou svědectvím o Tarkovského nitru. V lecčems možná i intenzivnější než jeho filmy, protože tyto fotografie nevznikaly se záměrem jejich zveřejnění. K vyznění knihy přispívá v neposlední řadě i její minuciózní výprava, svou čistotou a krásou skoro varující před sebemenším neuváženým dotykem krásně bílých a lesklých stránek a nutící čtenáře se jich zlehka dotýkat jen na hranách listů. Instant Light je tím vším pro mne jakousi knižní verzí dalšího, tentokrát nenatočeného Tarkovského filmu o jeho vlastním nitru.
[připravil Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 26. září 2004]
(poslední update: 26. září 2004)    
TOPlist
© 2001-2016 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2016
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


Prezentace na síti Facebook a G+