Andrei Rublev
[anotace knihy Roberta Birda]
Robert Bird
Andrei Rublev
British Film Institute
BFI Film Classics
London 2004
87 stran
ISBN 1-84457-038-X
Kniha Roberta Birda s názvem Andrei Rublev, vydaná v roce 2004 v prestižní řadě Britského filmového institutu BFI Film Classics, je z rodu těch knih, které potěší oko i srdce. Na první pohled útlá, skoro nenápadná brožura (87 stran) skrývá neobyčejné počtení: analýzu, rozbor a uvedení širších souvislostí Tarkovského filmu Andrej Rublev.
Robert Bird působí na University of Chicago jako specialista na ruskou literaturu, film a historii. Podle jeho domovské stránky se věnuje také tématice estetických teorií, hermeneutiky a historii ruské duchovní kultury. Vedle Andreje Tarkovského jsou v ohnisku jeho zájmů také spisovatelé Vjačeslav Ivanov, Konstantin Balmot, Pavel Florentskij aj.

V první části své práce o filmu Andrej Rublev se Bird vrací k historické postavě Andreje Rubleva a k době v níž žil a tvořil. Probírá se známými fakty, jejich zobrazením ve filmu i tím, co o Rublevovi spíš nevíme a jen se o tom dohadujeme. Věnuje se i postupnému vývoji poznávání Rubleva a jeho tvorby a v neposlední řadě i některým jiným okamžikům z ruské historie, jež našly ve filmu svůj odraz (např. v 50. letech v SSSR hojně propagovaný, údajně doložený horkovzdušný balón jakéhosi Krjakutnika z 18. století).

Poté se Bird obrací k samotnému filmu a podrobně popisuje "křížovou cestu" (kapitola nese název The Via Crucis of ´Andrei Rublev´) zrodu filmu a jeho distribuce. Věnuje se průběhu natáčení, proměnám scénáře, "úředním" problémům s výsledným sestřihem a uvedením do kin. Bird sleduje osudy filmu až do současnosti a nezapomíná na jeho uvedení na nosiče VHS a DVD, včetně zmínek o rozdílných verzích.

Vlastní analýza filmu zabere v knize nejvíce prostoru. Autor se filmu věnuje po jednotlivých sekvencích a kapitolách, rozvádí podrobně stěžejní motivy a jejich významové konotace, zastavuje se u některých pozoruhodných scénáristických pasáží či střihových detailů. Všechny své úvahy se navíc snaží zasazovat do širšího rámce, ať už do Tarkovského filmografie nebo obecnějšího kontextu ruské kultury. Tak se také do jeho knihy dostaly obrazové ukázky z děl ruských malířů (nejen Andreje Rubleva), které vždy nějakým způsobem s filmem nebo jednotlivými scénami souvisí.

Díky jeho detailnímu pohledu kniha odhaluje také leckteré "vychytávky", kterých si ve filmu asi všimne málokdo. Některé z nich jsou sice v naznačených souvislostech možná až příliš diskutabilní a vykonstruované (např. sekera zaseknutá do lešení ve scéně Poslední soud, předcházející pasáží Nájezd a Rublevovu zabití člověka sekerou), jiné ale odhalují zajímavé a běžně těžko postřehnutelné detaily (např. trojrole Nikolaje Glazkova nebo souvislosti mezi některými postavami a obrazovými motivy krucifixu ve filmu). Autor se věnuje také tomu, jaké místo zaujímá film v historii ruské kinematografie, zaobírá se ruskou ikonomalbou a jejím odrazem ve filmu a krátce se zastavuje také u apokalyptickým motivů díla. Knihu doplňují kvalitně reprodukované záběry z filmu (širokoúhlé), reprodukce ikon nebo jiných obrazů, majících vztah k filmu, poznámky a odkazy, bibliografie a podrobné titulky k filmu.

Birdova kniha je opravdu malý skvost. S jejími některýmy závěry nemusíte souhlasit, ale každopádně se při její četbě projdete krajinou Tarkovského Rubleva opravdu důkladně.

[připravil Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 24. února 2006]
(poslední update: 24. února 2006)    
TOPlist
© 2001-2016 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2016
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


Prezentace na síti Facebook a G+