Robert Bird: Andrei Tarkovsky: Elements of Cinema
[anotace]
Robert Bird
Andrei Tarkovsky: Elements of Cinema
Reaktion Books
London 2008
255 s.
ISBN 978-1-86189-342-0
Roberta Birda znají čeští čtenáři skrze jeho knihu Andrej Rublev, kterou v roce 2006 vydalo nakladatelství Casablanca. Jako docent na University of Chicago se Bird specializuje na ruskou literaturu a kulturní historii. V knize o filmu Andrej Rublev podrobil tento film detailní analýze, přičemž všechny složky a "elementy" se v knize snaží zasazovat do širšího rámce, ať už do Tarkovského filmografie nebo obecnějšího kontextu ruské kultury. Obdobně je vystavěna nejnovější Birdova práce Andrei Tarkovsky: Elements Cinema, která vyšla v březnu 2008. Autor v ní rozebírá celé Tarkovského dílo, jeho přístup je ovšem velmi odlišný od doposud vydaných prací.
Bird se snaží pohlížet na Tarkovského filmy skrze "základní kameny" z nichž jsou vystavěny. Hlavním zdrojem mu v tom vedle samotných filmů jsou hlavně Tarkovského teoretické principy, formulované v knize Zapečetěný čas a úvahy z dokumentu Donately Baglivo Básník filmu. Nesnaží se tedy společný základ Tarkovského filmů jakoby objevit (tak přistupovala k Tarkovského dílu většina předchozích autorů), ale spíš na ně pohlíží skrze teoretické názory jejich tvůrce. Bird je od základu přesvědčen, že Tarkovského filmy lze plně vnímat pouze tehdy, přistupujeme-li k nim jako k uměleckému dílu. Bez tohoto předpokladu se nám nikdy nemůže otevřít celý jejich vesmír.

Svou knihu rozdělil do čtyř větších oddílů, z nichž každý obsahuje několik dalších kapitol. Každý oddíl se věnuje jednomu ze čtyř "elementů" tvořících matérii jeho filmů. Názvy elementů (earth, fire, water, air - záměrně je ponechávám v anglickém originále) nejsou jen pojmy označující přírodní realitu a jevy často Tarkovským užívané. Pro Birda jsou v symbolickém významu i čtyřmi hlavními složkami celého Tarkovského díla, které navíc nacházejí svůj odraz ve filmové řeči. První oddíl s názvem earth poukazuje na zdroje z nichž vyrůstají motivy Tarkovského tvorby, na základ v němž je vše zakořeněno, prvotní matérii pro další elementy. Tou je v jeho filmech Rusko jako takové, ale i rodina, lidství nebo planeta Země. Právě k nim se vztahují všechny koncepty Tarkovského filmů. Mezi filmovými složkami pak lze tento prvek ztotožňovat se systémem Tarkovského tvorby, s přesuny mezi různými světy (vnitřní-vnější, realita-sen) a konstrukcí záběru v němž prvky z kategorie earth často dominují. Druhý element fire reprezentuje zanícení pro tvorbu, plné oddání se tématu a jeho ztvárnění. Bird se tak ve zvláštních kapitolách věnuje vztahu slova a obrazu, způsobu přenosu příběhu do obrazového sdělení a imaginaci z toho plynoucí, zkrátka tomu, jak autor ztvární své základní téma. Třetí element water je univerzálním symbolem ve všech uměleckých formách. U Tarkovského je to nejpřednější živel, transformující hmotnou podstatu do jiné reality. V jeho filmovém jazyce zastupuje tento živel čas a řešení záběru. Čtvrtý element air na rozdíl od ohně a vody nekontrolovatelně zasahuje do světa Tarkovského hrdinů. Je neviditelný, nehmatatelný, ale v Tarkovského filmech je hlavním pojítkem mezi uměleckými a teologickými koncepty. Zatímco předchozí elementy jsou porůznu rozmístěny ve všech jeho filmech, elementu air je zasvěcena hlavně Oběť, poslední Tarkovského dílo.

Tento Birdův velmi analytický ponor do Tarkovského filmů nemusí každému vyhovovat. Pravdou ale je, že Bird se ve své práci oprostil od vžitých forem popisu Tarkovského filmů a přináší nový a zajímavý pohled. Kniha je vytištěna na kvalitním lesklém papíře, dobře reprodukujícím zejména fotografie. Nejde jen o obrázky z filmů, ale i o reprodukce uměleckých děl v nichž lze najít vnitřní souvislosti s Tarkovského filmy, záběry z filmů jiných tvůrců, několik originálních fotografií z natáčení, z divadelního Hamleta nebo Borise Godunova. Kvalitně reprodukované fotografie jsou většinou sejmuté z vydaných DVD, takže dodržují přesně originální formáty. Vše je doplněno řadou poznámek, odkazů, soupisem literatury, rejstříkem a filmografií.

[připravil Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 4. dubna 2008]
(poslední update: 4. dubna 2008)    
TOPlist
© 2001-2016 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2016
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


Prezentace na síti Facebook a G+