(Ivanovo dětství)
Artificial Eye (2002)
ART 026 DVD

SSSR 1962, 96'
čb, 1.33:1
rusky (DD 5.1 nebo DD 1.0), anglické tit.

Bonus: fotoalbum, filmografie (A. Tarkovskij, N. Burljajev, V. Zubkov, J. Žarkov, V. Malgavinová, V. Bogomolov, D. Miljutěnko, J. Čerňajev, I. Tarkovská, S. Krilov, M. Papava, N. Grinko, V. Ovčinikov, V. Jusov), rozhovory (J. Žarikov, V. Ovčinikov a V. Jusov), dokument Children of war, fragment z filmu Válec a housle
 + recenze na Zóně
Recenze disku se jako první na českém internetu ujal již před časem (září 2002) Petr Soukup na svých "netuctových" stránkách Zóna. Pokud jste ji četli, můžu většinu zde napsaného potvrdit. Ale popořádku.

Disk vznikl v konsorciu Ruscico v roce 2002 a již tradičně jej do distribuce převzala i britská společnost Artificial Eye, která jej i tentokrát opatřila svým tradičním přebalem v zeleno-šedé barevné kombinaci. Uvnitř krabičky je jeden disk z něhož se vyklube, na rozdíl od předchozích Tarkovského sublicencí, čistě britská mutace obsahující jen sadu anglických a ruských titulků.

Vydání Ivanova dětství v Ruscicu vzniklo až po skandálu s nepovedeným remixem zvuku u první DVD verze Stalkera do DD 5.1 (druhá verze již byla opatřena i původní mono stopou - více viz recenze DVD Stalker). Ruscico se tentokrát zachovalo už od začátku vstřícně i k puristům a na disk zařadilo i původní mono stopu, která je zde alternativou k ruscicovskému obvyklému, tentokrát dobře udělanému, remixu do DD 5.1.

Při sledování filmu jsem si několikrát pouštěl různé pasáže znovu, vždy se zapnutým DD 5.1 a pak DD 1.0. A když předešlu, že preferuji původní mono, není to nic víc, než výraz mého staromilství. Zvuk v DD 1.0 je krásně jasný, bez šumů a lupání, obsahuje perfektně zřetelné detaily a musím říct, že zejména hudební pasáže s pozoruhodnou Ovčinikovovou hudbou jsem si opravdu užil, možná poprvé pořádně po několikerém shlédnutí filmu v kině. Je to ovšem i zásluha samotného skladatele, protože jeho hudba k tomuto filmu, byť se častěji cituje jeho dílo v souvislosti s Andrejem Rublevem, je prostě geniální (mimochodem jeden úsměvný postřeh, zaposlouchejte se do motivu na stopáži přibližně 1:18:15 až 27 - nepřipomíná vám to jeden mnohem mladší slavný americký snímek jistého slavného S.S.?) Remix do DD 5.1 také není špatný a jak trefně poznamenal Petr Soukup, je asi nejpovedenější ze všech Tarkovského filmů vydaných v Ruscicu. Není zde nic navíc, vše je správně vyvážené, tvůrci pracovali velmi citlivě i s echem podle toho v jakém prostředí se momentálně odehrával děj.

Černobílý obraz ve formátu 1.33:1, který odpovídá filmovému originálu, je vyčištěn a světelně vyvážen - ale nutno podotknout, že v rámci možností. Sem tam se v obraze přece jen objeví kaz, menší škrábanec, ale jedná se pouze o pár případů, které jsem navíc záměrně "vychytával", abych vůbec nějaké našel. Větší výskyt drop-outů najdete například na stopáži 39:38, kde si také v jednom filmovém okénku můžete povšimnout i trošku zřetelnější svislé "digitální záplaty", patrně po škrábanci v obraze. Asi ve třech či čtyřech místech je také obraz na chvíli zrnitější, ale vzhledem ke stáří filmu musím říct, že to restaurátorům rád odpustím. Ostatně neuvádím to zde proto, abych autory DVD "vychytával", ale spíš jako poklonu jejich práci, protože vycizelování filmu do této podoby jim muselo dát opravdu zabrat.

Jusovova kamera se v Ivanově dětství snad nejvíce přiblížila tehdejšímu experimentálnímu filmu, je zvláštní směsicí starších poetických prvků a novovlnných vlivů, které už v dalším Tarkovského filmu, v Andreji Rublevovi, poněkud ustoupily akademičtějšímu výrazu. V Ivanově dětství se snad nejvíce ze všech Tarkovského filmů pracuje s perpektivou, protisvětlem, s dramatickým detailem, subjektivním viděním, s prudkým dramatickým střihem. Černobílý obraz zde navíc dokáže proměňovat náladu scén od poetických snových sekvencí či romantických pasáží v březovém hájku až k dramatickým celkům uprostřed rozvalin vesnic a obydlí či v nočních bažinách. To vše je na disku vyčištěno a světelně vyváženo s velkým citem. Ne nadarmo byl film v době svého uvedení na benátském festivalu považován za zjevení.

No a dostávám se k bonusové části disku. Tu tvoří čtyři samostatné celky - archiv, rozhovory, filmografie a fotoalbum. Archiv obsahuje dva dokumentární filmy. Tím prvním je střihový dokument "Children of war", který se zabývá dětstvím generace A. Tarkovského, generace, která prožila válku v dětských letech. Film je složen z černobílých i barevných dokumentárních materiálů, v nichž ukazuje i několik případů tzv. "frontových dětí", případů podobných postavě Ivana (ovšem v případě tohoto dokumentu často náležitě propagandisticky využitých). Druhým snímkem je fragment z Tarkovského školní práce Válec a housle. Jedná se o stejnou pasáž, která je v bonusech přítomna i na DVD s filmem Stalker.

Druhý bonusový celek obsahuje tři rozhovory. V prvním (19 min.) vzpomíná na svou práci na filmu herec Jevgnij Žarikov, který ve filmu ztvárnil postavu mladého velitele Galceva. V rozhovoru jsou použity ukázky z filmu i dokumentární záběry A. Tarkovského v moskevských ulicích (stejné záběry, jako v rozhovoru s E. Artěmjevem na DVD se Zrcadlem). Druhý rozhovor je veden s hudebním skladatelem Vjačeslavem Ovčinikovem (33 min.). Ten vedle A. Tarkovského vzpomíná také na práci s A. Končalovským (ukázky z jejich filmu Šlechtické hnízdo) a se S. Bondarčukem, který jej angažoval pro svůj opus Vojna a mír (z nějž je zařazena celá řada ukázek, které jsou digitálně vyčištěny a zjevně pocházejí z připravovaného DVD box setu, který Ruscico slibuje na tento rok). Stejný čas je pak věnován rozhovoru s kameramanem Vadimem Jusovem, který se ze všech tří asi nejvíce soustřeďuje na práci na Ivanově dětství a je často velmi osobní (rozchod s Tarkovským).

Třetí část v bonusech tvoří filmografie celkem 14 osob, které se na Ivanově dětství nějak podílely (jejich seznam viz výše). Pro listování je zde prakticky užitá možnost pohybu vpřed a vzad skrze všechny filmografie (celkem 43 stran), takže uživatel je ušetřen neustálého přeskakování do hlavního menu a zpět. V samotných filmografiích pak při podrobném listování naleznete čtyři ukryté filmové bonusy, u kterých se zastavím trošku podrobněji, byť některé s Tarkovským příliš nesouvisí. Tím prvním (u filmografie N. Burljajeva) je "klip" z Andreje Rubleva (3:42 min.), tvořený záběry z filmu, sestřiženými na hudbu V. Ovčinikova. Druhý střihový bonus (u filmografie V. Zubkova) pochází z filmu Jeřábi táhnou (2:24 min.) a svou emotivností mě konečně pohnul k tomu, abych realizoval stále odkládanou objednávku tohoto DVD, vydaného Ruscicem v roce 2002. Zatímco oba zmíněné bonusy jsou vytvořené nově, další dva mají charakter historických kuriozit. Tím prvním je americký trailer na Vojnu a mír (4:35 min.), vyrobený z nějaké ruské, mírně ořízlé distribuční kopie, protože zde jsou ruské titulky, ale anglický dabing. Naleznete jej, samozřejmě, u filmografie V. Ovčinikova. Posledním bonusem pak je americký trailer na Solaris (3:18 min.), který zaujme pro nás úsměvnou formou podání tématu americkým divákům, ale daleko více za pozornost stojí fakt, že trailer obsahuje i několik ve filmu nepoužitých záběrů (nejvýraznějším z nich pak je scéna, kdy Kelvin po přistání v detailu vystupuje z ohořelého modulu), které nejsou zařazeny ani na nedávno vydaném criterionském DVD, obsahujícím "odpad ze střižny". Posledním bonusovým celkem pak je fotogalerie, která obsahuje 9 snímků.

Ivanovo dětství z Ruscica doplňuje kolekci Tarkovského ruských filmů o poslední (myšleno samozřejmě v chronologii vydávání DVD) titul. Disk je to po všech stránkách povedený (stejně jako film) a neměl by vám rozhodně chybět.
[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 18. května 2003]
(poslední update: 25. února 2004)