Švédsko 1988
Délka: 97 min.
Jazyk: švédsky, rusky, anglický komentář a titulky
Obraz: 1.33:1
Zvuk: DD 2.0
Bonusy: filmografie (A. Tarkovskij, S. Nykvist, E. Josephson, S. Fleetwoodová), produkční informace, fotogalerie
Britská společnost Artificial Eye (AE), která je v regionu 2 téměř výhradním distributorem Tarkovského filmů, se k přepisu Tarkovského Oběti na DVD dostala až po několika letech od vlastního vydání téhož filmu na videokazetě. V regionu 2 jde již o druhé vydání, přičemž to předchozí japonské je dnes již prakticky nesehnatelné. Pro úplnost dodávám, že v Regionu 1 vyšla Oběť v roce 2000 na DVD společnosti Kino on Video.

Grafika obalu DVD od AE dodržuje ustálenou podobu jejich "tarkologické" řady. Uvnitř plastové krabičky naleznete dva disky. Na tom prvním je Oběť, druhý obsahuje dokumentární film Directed By Andrei Tarkovsky (Režie Andrej Tarkovskij) od M. Leszczylowského a několik bonusů. Oba disky mají zvuk v DD 2.0.

Co je na edici Oběti od AE nejpříjemnější je anamorfní přepis v původním formátu 1.66:1 (jediné jiné dostupné DVD z Kino on Video má údajně formát poněkud ořízlý a je pouze v letterboxu). Můžete si tak dopřát film v podobě v jaké byl natočen. Kvalita obrazu je uspokojivá, i když se např. s obrazem Tarkovského disků z Ruscica nedá srovnávat (podle Petra Soukupa ze stránek Zóna je kvalita obrazu jen nepatrně odlišná od amerického vydání, jiný recenzent - viz krátká zpráva z 10.11. - píše naopak o nepatrně lepší kvalitě). Obraz byl sejmut z distribuční filmové kopie, takže místy jsou v obraze nečistoty a v záběrech, které se odehrávají ve tmě je na tmavých plochách patrné větší zrnění. To se týká ale jen sekvencí natočených na barevný materiál (např. návštěva u Marie). Pasáže natočené na černobílý film (sen) jsou kvalitativně mnohem lepší. Kresba detailů a obrysů vychází lépe v interiéru, v exteriérových denních záběrech jsou obrysy mírně "rozpyté". To bych ale nepřičítal nekvalitnímu přepisu, ale spíše záměru autorů, kteří denní záběry natáčeli v plném slunci (zejména na pobřeží). Velice nerad bych ale budil dojem, že jde o špatný disk. Výše zmíněné "vady" jsou patrné jen na několika místech filmu a rozhodně vám zážitek z díla nezkazí. Leda že byste při sledování hledali mouchy (tak jako teď já) a nesledovali samotný film.

Pokud se u obrazové složky nepodařilo využít plně možností digitálního přepisu, tak u té zvukové to je zcela obráceně. Osobně jsem potěšen, že při přepisu na DVD byly ponechány původní zvukové kanály a zvuk je zde přítomen v DD 2.0 a není přemíchán do dnes obvyklého DD 5.1. I tak je více než výborný. Sebejemnější zašustění trávy, listu papíru, zvuk kutálející se mince jsou reprodukovány přesně a ve správné intenzitě. To samé lze říci i o několika zvukově razantnějších místech (přelet letadel, pád láhve s mlékem) či o závěrečné sekvenci hořícího domu.

Přítomné titulky uspokojí jen dobré znalce angličtiny, výběr scén nabízí 16 částí, které jsou v menu zastoupeny čísly po jejichž volbě se na obrazovce ukáže statický záběr přibližující obsah zvolené pasáže. Nemůžu nepodotknout, že grafické řešení menu se mi velice líbí.

Obsahu druhého disku vévodí Leszczylowského dokument Directed By Andrei Tarkovsky (Režie Andrej Tarkovskij), který před několika lety uvedla i Česká televize. Michal Leszczylowsky pracoval při natáčení Oběti jako střihač. Jeho 97 minut dlouhá zpráva o posledním Tarkovského filmu není chronologickým záznamem celého natáčení (chybí např. celá předprodukční fáze ap.), ale mixem rozhovorů s Tarkovským i dalšími osobami, záznamů z přednášek a především svědectvím o práci a nasazení Tarkovského při natáčení. Autor se soustředí zejména na jeho práci s herci, štábem, kameramanem (jeden úsměvný postřeh - v celém dokumentu je za filmovou kamerou daleko častěji vidět Tarkovskij než samotný kameraman Nykvist, který obvykle jen přihlíží), na přípravu scény (v jednom okamžiku Tarkovského rozčílení je divákovi skoro až líto asistentů, kteří nesplnili přesně jeho požadavky), kompozice záběrů, převodu literární podoby scénáře do filmového obrazu. V několika případech jsou zde zachycené přípravné práce konfrontovány s výsledným záběrem (např. scéna snu, která je zde zařazena i s alternativní a ve filmu nepoužitou variantou), což je pro diváka, okouzleného filmem mimořádná zkušenost. Stejně jako vrcholem samotného filmu je i v tomto dokumentu nejúžasnějším okamžikem natáčení proslulého dvanáctiminutového záběru obětování, scény zapálení domu. Dnes již legendární historie o zaseknuté kameře, shoření hlavní nákladné kulisy a tím pádem ohrožení samotné smysluplné existence celého filmu je zde divákovi předkládána v syrové realitě skutečnosti. Asi ve stylu: "Ano, tak takhle se to stalo..."

Dokument je doplněn anglickým komentářem, ve scénách v nichž Tarkovskij udílí režijní pokyny či diskutuje s aktéry je ponechán původní zvuk a do obrazu jsou vloženy anglické titulky (nevypínatelné). Kvalita obrazu je odvyslá od způsobu záznamu, který byl prováděn na video a samozřejmě nemůže dosáhnout kvality klasického filmu. Leszczylowski použil také několik pasáží z italských dokumentů Donately Baglivo a z filmu Chrise Markera, jejichž obrazová kvalita je mnohem horší. No a asi by to nebylo téma "Tarkovskij", kdyby se i u tohoto filmu nevyskytla alespoň drobná odlišnost. Jen tak letmo jsem si film porovnal s nahrávkou, kterou jsem si před lety pořídil z vysílání ČT a zjistil jsem, že autoři české verze nás připravili o úvodní a závěrečné titulky (v nichž je mimo jiné dedikace), které prostě ustříhli a vlastní "české" vložili do úvodního, resp. posledního záběru filmu. Navíc museli mít k dispozici nějakou jinou verzi dokumentu, protože v DVD verzi se v posledním záběru na suchý strom do obrazu prolne citát z Apokryfů, což ve verzi vysílané v televizi nebylo.

Grafické řešení menu je obdobné jako u prvního disku, výběr scén nabízí 15 kapitol, které jsou navíc pojmenovány. Bonusová výbava druhého disku obsahuje produkční informace (anglický text), filmografie A. Tarkovského, S. Nykvista, E. Josephsona a S. Fleetoodové a fotogalerii několika snímků z natáčení.

Oběť je Tarkovského výsostně niterným dílem, které má možná nejspirituálnější rozměr ze všech jeho filmů. Všechny důležité a typické motivy a symbolika (voda, oheň, dům, dítě, blázen-anděl, osobní oběť, mystické splynutí, ikony, vítr, žena vykupitelka, mlčení, sen...), které použil ve svých předchozích filmech jsou zde koncentrovaně užity k tlumočení jedné jediné myšlenky. Jakoby měla tato jejich intenzita a síla dát najevo význam, jaký svému dílu - nebo spíše jeho poselství - autor přikládal. Oběť se ocitla na konci Tarkovského tvůrčí i životní pouti jistě zejména díky osudové nemoci, ale s odstupem času si lze ztěží představit jiné dílo, kterým by Tarkovskij svou martyrologii mohl uzavřít.

Petr Gajdošík

Jiné recenze a poznámky k DVD:

• Přemítání na Obětí - srovnání všech tří vydání filmu na DVD (USA, Evropa, Japonsko)