Rozdílný titulek. V druhé verzi vypuštěno přesnější časové určení "léto" a ponechán
jen rok 1400.
Autorská verze obsahuje v úvodu kapitoly dlouhý
záběr odchodu Andreje Rubleva, Danily a Kirilla z kláštera. Závěr tohoto
záběru, komponovaného jako dlouhá jízda kamery, končí prolínačkou na trojici
mnichů, která se ocitne těsně před deštěm na posečeném poli.
(srovnej tři snímky vlevo)
Distribuční verze pak po úvodním titulku
začíná právě až záběrem z posečeného pole, které začne skrápět déšť. (viz níže)
Několik následných záběrů je v obou verzích identických. Dalšího rozdílu si lze všimnout
až v momentě, kdy tři mniši vstoupí do chýše plné venkovanů a šašek, který zde baví
přítomné, pronese na jejich adresu humornou poznámku. Tu v autorské verzi doplní ještě
stojkou na rukou při níž mu sklouznou kalhoty a odhalí se mu holý zadek s namalovaným
obličejem. V distribuční verzi byly tyto detaily vystřiženy (viz snímky níže).
V jednom z dalších záběrů z chýše vidíme čtoucího
Danilu a Andreje, přičemž kamera se pomalou jízdou dostala až na detail Adnrejovy tváře. V
distribuční verzi byl ponechán jen konec tohoto záběru (viz vlevo a níže).
Z dlouhého kruhového panoramatu celé chýše (1 záběr otočením kamery o 360 stupnňů), které v autorské verzi začínalo
rozhovorem Andreje a Kirilla (viz oba snímky nahoře) byl v distribuční verzi ponechán
jen statický záběr rozhovoru na nějž byla následným střihem navázána jen poslední
část panoramatu chýše, končící opět u Andreje, hledícího ven na Kirilla, který v dešti
rozmlouvá s vojákem na koni (viz snímky níže).
Přítomní hledí na tři ozbrojence, kteří stojí ve dveřích. Autorská verze obsahuje
delší záběr v němž malou holčičku, která po chvíli mlčení odběhne ze záběru doprava,
následuje žena v šátku a těsně před střihem proletí před kamerou vyplašená slepice
(viz snímek vlevo dole - odcházející žena u pravého okraje, letící slepice na úrovni sedícího šaška). V distibuční verzi je v záběru střih už po odchodu malé
holčičky (viz snímek vpravo dole - odcházející holčička u pravého okraje).
Závěrečný záběr byl v autorské verzi krátkým panoramatem (ve směru chůze zleva doprava), které končilo na
skupince stromů, kolem níž prošli tři mniši a v pozadí na horizontu přejeli čtyři jezdci se zajatým šaškem.
V distribuční verzi byl ponechán jen statický konec panoramatu se skupinkou stromů.
Osobní závěr: Celá kapitola se odstraněním úvodní pasáže odchodu z kláštera
v nové verzi soustředí hlavně na motiv vesnického kejklíře a na Kirillovo udání. Změny,
které byly provedeny v její střední a závěrečné části mají jen "úsporný" charakter;
jedná se pouze o krácení některých záběrů na jejich začátku či konci. Za jedinou změnu,
vynucenou patrně "cenzorským" zásahem, je tedy možné považovat asi jen vystřižení dvou
detailů holé zadnice, kterou v původní verzi šašek "vítal" mnichy.