Rublev vs. Rublev
Srovnávací analýza dvou verzí filmu Andrej Rublev
[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]
SVÁTEK
Criterion Collection
autorský sestřih
Ruscico / Artificial Eye
distribuční verze
Rozdílný titulek. V druhé verzi omezeno jen na rok 1408 a vypuštěno přesnější časové určení "jaro".

Úvody obou verzí jsou totožné a to i co délky jednotlivých záběrů. Rozdíly nastávají až v okamžiku Andrejova osamělého zkoumání "adamitského" svátku.

Záběr v němž Andrejovi náhodou chytne od zbytků ohně oděv je v obou verzích totožný. V distribuční verzi po něm ale následuje záběr s vysokou bílou postavou, zatímco v autorském sestřihu je mezi tyto záběry vložena scéna se spouštěním figuríny na vodu.
Pasáž se spouštěním figuríny na vodu (viz vlevo) je v distribuční verzi zařazena až za scénu rozhovoru Andreje s vesnickou dívkou (viz dále).

Záběr s Andrejovým zajetím a následným rozhovorem s venkovskou dívkou byl v distribuční verzi na začátku a na koci mírně zkrácen.

Epizoda se spouštěním figuríny na vodu byla v distribuční verzi (vpravo) přesunuta až za scénu rozhovoru Andreje s vesnickou dívkou (viz výše).

Záběr v němž Andrej odchází byl v dostribuční verzi zkrácen o několik sekud svého začátku.

Záběr s nahou dívkou je v autorské verzi delší a obsahuje začátek v němž dívka do záběru přijde
(viz vlevo).
V distribuční verzi byl začátek ustřižen (viz níže).

Příchod Andreje zpět k řece. V tomto místě začíná několik podstatných změn. V autorské verzi záběr končí ohlédnutím všech postav stranou (viz vlevo), kam v následujícím záběru přijíždí jezdci, pronásledující "adamity". V distribuční verzi je záběr s jezdci ustřižen a přirozeně je zkrácen i předchozí záběr s ohlédnutím.

Scéna s odplouváním byla původně natočena jako jeden dlouhý záběr, který byl ale v autorském sestřihu rozstřižen na dva (viz nahoře a dole). V distribuční verzi byl celý záběr ponechán v původní délce (viz sled záběrů vpravo).

Záběr s členy Andrejovy družiny, kteří sledují pronásledování na břehu je v distribuční verzi
na svém počátku zkrácen.

Epizoda v níž pronásledovatelé dostihnou prchajícího muže ve vodě je v obou verzích stejná. Připomínám ji ale pro jeden detail, kterého si možná málokdo všiml. Jedním z pronásledovatelů (inkvizitorů) je evidentně Kirill, který z děje filmu "zmizel" po odchodu z kláštera v roce 1405 (muž s vousem v popředí).

Závěr pronásledování je v autorském sestřihu delší o podrobnější popis pronásledování dívky, která uprchne do řeky. V distribuční verzi je tato pasáž ustřižena až k místu vbíhání do vody. Následující konec kapitoly je již identický.

Osobní závěr: I v této kapitole pokračuje málo významné zkracování začátků a konců záběrů (z nichž snad jen ustřižení ženského aktu lze považovat za vynucené), ale došlo zde i k přesunutí celé sekvence spouštění figuríny na vodu a k odstranění podrobnějšího popisu příjezdu "inkvizitorů" a pronásledování dívky (opět ženský akt). Bezesporu ojedinělým úkazem je rozšíření distribuční verze o celý záběr odjezdu na lodích (v autorské verzi byl zkrácen).
Zajímavým detailem pak je Kirill, který se objevuje mezi pronásledovateli "adamitů". Tato skutečnost sice není v předchozím ani následném ději filmu nijak rozvinuta, ale zapadá do charakteristiky Kirillovy postavy z předešlých scén (udání šaška, dramatický odchod z kláštera).

[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]
[připravil Petr Gajdošík]
(poslední update: 29. února 2004)    
TOPlist
© 2001-2016 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2016
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


Prezentace na síti Facebook a G+