Rublev vs. Rublev
Srovnávací analýza dvou verzí filmu Andrej Rublev
[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]
ZVON
Criterion Collection
autorský sestřih
Ruscico / Artificial Eye
distribuční verze
Došlo k odstranění názvů ročních období a také k omezení časového zařazení na rok 1423.

Začátek záběru s příjezdem jezdců byl odstraněn. Záběr tak v distribuční verzi začíná přímo rozhovorem chlapce s jezdcem.

Andrejovo první setkání s chlapcem (v lijáku). V autorské verzi je úvod záběru o několik okamžiků delší.

Andrejova vzpomínka: v autorské verzi je přítomna pouze jedním záběrem osamělého stromu v polích (nahoře).

V distribuční verzi je zařazen celý sled čtyř záběrů z putování tří přátel (Andrej, Danila, Kirill). Jedná se o pasáž, která byla vystřižena z kapitoly Poslední soud.

Šašek, dobře známý z první kapitoly filmu, se v autorské verzi opět objevuje jako bavič lidu (v místě, kde se vypaluje forma pro zvon. V distribuční verzi byl tento záběr vystřižen, ale postava šaška zůstala v jedné následující epizodě
(je beze změn, proto ji zde neuvádím).

Návštěva Velkého knížete na místě, kde se odlévá zvon. V distribuční verzi jsou tyto dva záběry vystřiženy.

V distribuční verzi je začátek záběru Andreje a pecí ustřižen.

Chlapcův sen (jedná se vlastně o vzpomínku), je přítomen pouze v autorské verzi.

Jízda knížecího průvodu a následný sled záběrů jsou v obou verzích identické. Rozdíl je ale ve zvukové stopě. Zatímco v autorské verzi zní pravoslavný chorál, v distribuční verzi je tento nahrazen reálnými zvuky a ruchy.

Sled záběrů, které přibližují napětí při rozhopávání srdce zvonu je v obou verzích odlišný. Následující ukázky to samy nejlépe dokumentují.

Okamžik úderu zvonu je v obou verzích podložen jiným obrazem. V autorské je zařazen dlouhý záběr v němž prochází před přihlížejícím davem malá dívka a za ní pak žena v bílých šatech, která vede koně. V tomto okamžiku zazní zvon. V distribuční verzi je místo úvodu tohoto záběru (malá dívka) zařazen záběr Andreje Rubleva, který se v okamžiku zaznění zvonu ohlédne. Následně je nastřižen záběr s ženou v bílých šatech.

V autorské verzi přejde přes celou šířku záběru žena v bílých šatech a dítě s koněm. V distribuční verzi je záběr zkrácen.

Osobní závěr: Závěrečná kapitola byla pozměňována s ohledem na ústřední myšlenku celého filmu. V novém sestřihu tedy došlo ke zdůraznění motivu "víry ve smysl tvorby" (zejména zapojením Andrejovy vzpomínky a zařazením záběru Andrejova ohlédnutí při prvním úderu zvonu - tj. okamžiku Andrejova "prohlédnutí"). V kapitole byly eliminovány všechny motivy, které k tomuto neměly bytostný vztah nebo které neuzavíraly děj z předchozích kapitol (návštěva knížete, odstranění chlapcova snu, šaškovo představení).
Zajímavým detailem je, že Andrejovo ohlédnutí při úderu zvonu je evidentně převzato ze záběru, který předchází Andrejově vzpomínce (tedy z místa, kde Andrej přihlížel odlévání zvonu) a působí tedy jako dodatečně nalezené vizuální řešení stěžejního momentu. Nový sestřih celé kapitoly na mne rozhodně působí celistvějším dojmem. Za jedinou připomínku stojí fakt, že z natočeného materiálu tvůrci nemohli v novém sestřihu "vygumovat" čtyři roční období, po které celá kapitola trvá. Dosvědčuje to nejen titulek v autorské verzi, ale i příroda zobrazená v jednotlivých záběrech. Použití titulku, který zařazuje celou kapitolu do jediného roku 1423, je tak při podrobném pohledu na sled scén malou "chybkou" (kterou ale lze zcela jistě pominout).

[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]
[připravil Petr Gajdošík]
(poslední update: 29. února 2004)    
TOPlist
© 2001-2016 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2016
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


Prezentace na síti Facebook a G+