rusky (DD 5.1 nebo DD 1.0), české, anglické a ruské tit.

Disk 1:
Stalker - 1. část (63´)
Bonusy: fotoalbum z natáčení, biografie A. Tarkovského, fragment z absolventského snímku Válec a housle, dokument o Tarkovského rodném domě.

Disk 2:
Stalker - 2. část (92´)
Bonusy: rozhovor s kameramanem A. Mišarinem, výtvarníkem R. Safiullinem a skladatelem E. Artěmjevem, filmografie A. Tarkovského, R. Safiullina, N. Grinka, A. Kajdanovského, A. Frejndlichové, A. Solonicyna, A. Kňažinského, E. Artěmjeva a Borise a Arkadije Strugackých.
 + Zóna
První tuzemské DVD s Tarkovského filmem je na světě. Už měsíce ohlášený společný záměr Zóny a Aerofilms o zahájení ediční řady DVD s "netuctovými filmy" došel ke svému neuralgickému bodu: k vydání Tarkovského Stalkera, jehož úspěch či neúspěch měl rozhodnout o budoucnosti celého projektu. Pokud bychom to poměřovali tím, že Stalker byl vyprodán dávno předtím než byl vůbec vyroben, tak by měla být budoucnost celé netuctové řady jen světlá.
Tuzemské 2 DVD Stalker přináší českým a slovenským uživatelům kompletně počeštěnou edici, kterou uvedlo v roce 2002 na trh Ruscico. Tehdy se jednalo o vůbec první transfer Stalkera na tomto nosiči a od té doby se situace, až na pár raritních vydání, nezměnila: Ruscico vydalo z tohoto masteru několik lokálních edic (Velká Británie, Holandsko, Švédsko, Čína, USA ap.), přičemž ve všech těchto případech se jednalo o jazykové mutace přítomné v titulkových sadách už na původním ruském vydání. Jedinou nově dodělanou národní mutací tak dlouho byl jen korejský dvojdisk, který vyšel v roce 2002. České vydání, jenž je výsledkem spolupráce Zóny a Aerofilms, je tedy druhou národní mutací, u niž bylo jazykovou podporu potřeba kompletně vytvořit.

Už to bylo mnohokrát řečeno a tak jen telegraficky: české vydání přebírá kompletní podobu ruského dvojdisku, protože licenční podmínky neumožňují nic jiného: film se dvěma volitelnými zvukovými stopami (vedle původního mono v DD 1.0 je zde k dispozici diskutabilní remix do DD 5.1), textovými biografiemi a filmografiemi, třemi bonusovými rozhovory (R. Safiullin, A. Kňažinskij a E. Artěmjev), ukázkou z filmu Válec a housle a krátkým dokumentem Pamjať o Tarkovského domě. Došlo ke zpracování úplně nových českých titulků k filmu, počešteny byly i všechny obrazové a textové bonusové materiály. České je i menu. Zcela nový je přebal, zahajující graficky sjednocenou řadu "netuctových filmů" z produkce Zóny a Aerofilms. Už na první pohled se liší od zažitých provedení obalů Stalkera, v nichž obvykle dominoval portrét hlavní postavy filmu nebo motiv se psem. Český přebal na obrazové motivy z filmu naopak úplně rezignuje a díky barvě, grafice i písemnému fontu připomíná spíš výstražnou vojenskou ceduli. (Ostatně vzhledem k obsahu filmu to není zas tolik od věci.)

Protože jde o DVD, které je po technické stránce shodné s tím, jež jsem na těchto stránkách již jednou recenzoval (v britské edici od Artificial Eye), nemělo by valného smyslu se zde znovu rozepisovat o stejných věcech, jako je místy nepovedený encoding obrazu nebo zdlouhavá menu (která si ostatně Ruscico vymínilo, takže s nimi nešlo nic dělat). Detaily si můžete přečíst v recenzi britského vydání.

U českého vydání mohu jen tak narychlo, ať už sám nebo díky ohlasům několika čtenářů, upozornit na pár chybiček: na přebalu disku jsou uvedeny obráceně stopáže jednotlivých dílů filmu (správně má 1. díl 63 minut a 2. díl 92 minut), u textových biografií nedošlo v několika případech k opravení nesprávné české transkripce některých jmen a názvů (autorem jsem já, takže hromy blesky na mou hlavu), v rozhovoru s E. Artěmjevem by se měl pozměnit smysl jedné věty jinak a v dokumentu Pamjať došlo k malému překlepu (autorem titulků jsem opět já).

Všechny tyto námitky ale doslova blednou před faktem, že Tarkovského film se na DVD dostal na český trh. Film začíná slovy: "Co to bylo? Meteorit? Návštěva obyvatel kosmických dálav? Tak či tak, naše malá země spatřila zrod zázraku..." Myslím, že totéž lze říct i o českém vydání Stalkera.
[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 15. března 2006]
(poslední update: 15. března 2006)