| |
| | |
|
|
|
Umělecká díla ve filmech Andreje Tarkovského
|
| |
| |
| |
| |
Andrej Tarkovskij se často obracel k některým dílům světového malířství. V jeho filmech
mají své pevné místo díla Pietera Brueghela st., Leonarda da Vinci, Rembrandta, Dürera aj.
Na této stránce přináším galerii uměleckých děl, která Tarkovskij ve svých filmech použil
ať už jejich přímým zobrazením nebo formou citace, filmové obrazové kompozice.
|
|
|
Andrej Rublev: Trojice (cca 1411)
142 x 114 cm
Treťjakovská galerie, Moskva
kat. č. 13012
k Rublevově Trojici se vztahuje samozřejmě celý film Andrej Rublev, ačkoliv tam
samotná ikona není nikde vidět
|
plakát na film Andrej Rublev s vyobrazením Trojice je vidět ve filmu Zrcadlo
|
|
|
v Solaris je ikona umístěna na poličce v Krisově kajutě.
Do zvukové stopy tohoto záběru je také velmi slabě namíchán hudební motiv z filmu Andrej Rublev.
|
|
| | | |
|
|
|
|
|
Jan van Eyck: Jan Křtitel (Gentský oltář) (1432)
Katedrála sv. Bavona, Gent, Belgie
Gentský oltář, jedno z nejmonumentálnějších děl zaalpského malířství, reflektující nejen
téma klanění Božímu beránkovi, ale i dobové náboženské rozvrstvení společnosti a zjitřelé
politické souvislosti, tedy období prvních vyhrocenějších náboženských konfliktů. Oltář
je tak vedle sakrálního tématu také vizionářským zobrazením světa očekávajícího příchod Spasitele.
Deska s obrazem Jana Křtitele se nachází v pravém horním dílu střední části oltáře.
reprodukce obrazu zakomponována do "apokalyptické" sekvence
filmu Stalker, kde leží pod vodou mezi ostatními artefakty civilizace
|
|
| |
|
|
|
|
o vztahu fresky k prostoru kaple ve filmu více viz článek
Madona del Parto Andreje Tarkovského
Pierro della Francesca: Madona del Parto (1467)
freska, 206 x 203 cm
hřbitovní kaple Monterchi u Borgo San Sepolcro
Motiv těhotné madony není v italské malbě 15. století příliš častý, ustálil se pro něj
termín Madona naděje. V městečko Borgo San Sepolcro, v jehož blízkosti se kaple s freskou
nachází, se Francesco v roce 1410 narodil.
freska je ústředním bodem i tématem úvodní sekvence
Nostalgie, včetně motivu jejího těhotenství
|
|
|
|
|
obraz se objeví už v dokumentu Tempo di viaggio,
natočeném během příprav Nostalgie
|
|
|
|
| | |
|
| |
|
|
|
Leonardo da Vinci: Autoportrét
tuha na papíře, 34 x 22 cm
Biblioteca Nazionale, Turín
Reprodukce použita společně s jinými Leonardovými kresbami
a studiemi ve filmu Zrcadlo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
Leonardo da Vinci: Portrét Ginevry de Benci (1474-1476)
olej na dřevě, 38,1 x 38 cm
National Gallery of Art, Washington
Podobizna, nazývaná někdy také Dáma z Lichtensteina, pravděpodobně zobrazuje manželku
Ameriga Benciho, vzhledem k atributu černého šátku už pravděpodobně jako vdovu.
v emotivním detailu je obraz přímo použit ve filmu
Zrcadlo
|
|
| |
|
|
|
|
|
Leonardo da Vinci: Klanění tří králů (1481-1482)
nedokončeno
žlutý a hnědý inkoust na desce, 245,7 x 242,6 cm
Uffizi, Florencie
První zcela odlišné pojetí tradičního motivu, v němž Leonardo pomíjí exotičnost a nahrazuje
ji spíše úžasem lidstva jako celku ze zjevení tajuplné události.
obraz je organickou součástí filmu Oběť, kde je
několikrát zobrazen (úvodní titulky, visí na stěně pokoje) a je také předmětem rozhovoru
postav
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
Albrecht Dürer: Čtyři jezdci Apokalypsy (1498)
dřevořez
Germanisches Nationalmuseum, Norimberk
Jeden z 15 obrazů k Apokalypse sv. Jana, kterou v roce 1498 Dürer vydal vlastním nákladem.
spolu s některými jinými Dürerovými rytinami v detailech
zobrazena ve filmu Ivanovo dětství
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
Pieter Brueghel st.: Babylonská věž (1563)
olej na dřevě, 114 x 155 cm
Kunsthistorisches Museum, Vídeň
Velmi známý, i když pro Pietera Brueghela spíše neobvyklý fantaskní námět, existující ve
dvou verzích (velká a malá).
obraz je vidět na zdi knihovny na kosmické stanici ve
filmu Solaris
|
|
|
zejména levý dolní roh obrazu, místo s panovníkem, klečícími
poddanými a kameníky, stejně jako kompozice na návrší nad řekou za městem, evokují
závěrečnou scénu Andreje Rubleva (kliknutím lze zvětšit)
|
obdobně je komponovaná i jiná varianta tohoto tématu,
"menší" babylónská věž od téhož autora (olej na dřevě, 60 x 74,5 cm, Museum Boymans-van
Beuningen, Rotterdam)
|
|
| | | |
|
|
|
|
|
Pieter Brueghel st.: Lovci ve sněhu (1565)
z cyklu měsíců
olej na dubové desce, 117 x 162 cm
Kunsthistorisches Museum, Vídeň
obraz je přímo zobrazen v Solaris, kde visí na stěně
knihovny na kosmické stanici, následně je zde zobrazen i ve velkém detailu a pečlivý pohled
diváka jej odhalí i v černobílé sekvenci rozhovoru s matkou
|
|
|
|
|
zajímavá je i tato fotografie z natáčení Solaris
a Romadinův výtvarný návrh
levitace v knihovně, kde je s obrazem již počítáno
| | |
|
|
|
|
|
Pieter Brueghel st.: Zimní krajina s pastí na ptáky (1565)
38 x 56 cm
sbírka Delporte, Brusel
Z více než 100 kopií a verzí tohoto obrazu (2 uloženy také v českých sbírkách) je za originál
považovaný obraz v bruselské sbírce Delporte. Dílo reflektuje patrně vlámské přísloví o světě,
který by byl klidný a krásný, nebýt nebezpečí, které pro ptáky představuje šalebné krmítko
a pro bezstarostně bruslící lidi tenkost ledu, jenž vpředu začíná praskat. Jinými slovy: člověk
musí neustále bdít, má-li dojít věčného života. Na obraze je zachycena konkrétní vesnice
Sint Anna Pede.
zimní sekvence v Zrcadle vychází, včetně motivu ptáčka,
kompozičně z tohoto Brueghelova obrazu
|
|
|
brueghelovskou reminiscencí je nepochybně i velký celek
z pašijové sekvence v Andreji Rublevovi
|
|
| | |
|
|
|
|
|
Pieter Brueghel st.: Křížová cesta (1564)
olej na dřevě, 124 x 170 cm
Kunsthistorisches Museum, Vídeň
V rozsáhlé kompozici lze v pravém horním rohu objevit scénu davu, čekajícího v kruhu na
ukřižování. (Též viz detail na druhém obrázku níže vlevo.) Nemohu si přitom nevybavit scénu
z filmu Andrej Rublev, v níž je hlavní hrdina před okolo stojícím davem napaden mužikem,
kterého před lety potkal coby šaška ve venkovské chatrči při čekání na konec lijáku.
odkazovaná pasáž ve filmu Andrej Rublev
|
|
| |
|
|
|
|
|
Pieter Brueghel st.: Ženci (1565)
olej na dřevě, 119 x 162 cm
Metropolitan Museum of Art, New York
Obraz z šestidílného cyklu ročních období, reprezentující měsíce srpen-září.
obraz se mihne v "knihovní" sekvenci filmu Solaris,
kde visí na stěně s dalšími Brueghelovými obrazy
|
|
| |
|
|
|
|
|
Pieter Brueghel st.: Zamračený den (1565)
olej na dřevě
Kunsthistorisches Museum, Vídeň
Obraz z šestidílného cyklu ročních období, reprezentující měsíce únor-březen.
obraz se mihne v "knihovní" sekvenci filmu Solaris,
kde visí na stěně s dalšími Brueghelovými obrazy
|
|
| |
|
|
|
|
|
Rembrandt: Návrat ztraceného syna (1662)
olej na plátně, 262 x 206 cm
Ermitáž, St. Petěrburg
závěrečný motiv Solaris, Krisův návrat do rodného
domu k otci, je přímou obrazovou citací Rembrandtova obrazu
|
|
| |
|
|
| |
|
|
|
| |
|
| | |
|
|