|
Narodil se 24. ledna 1901 v Irkutsku. Už od jedenácti let bojoval v armádě, nejprve
v 1. světové válce, později jako člen Rudé armády v občanské válce až do roku 1921.
Poté se začal věnovat studiu techniky, ale zájem o umění jej přivedl k divadlu,
překladům z francouzské literatury, studiu sochařství a koncem 20. let i k psaní
prvních scénářů. Od 30. let začal pracovat jako asistent zvuku u režiséra A. Mačereta.
Jeho filmový debut z roku 1934 Guločka (Kulička - podle povídky G. de Maupassanta) byl
ještě němý a výrazové prostředky němého filmu si udržel i v několika následujících
filmech, natáčených už se zvukem (Hlídka v poušti). Ve 30. letech se věnoval filmům
s politickou tematikou (Lenin v říjnu, Lenin v roce 1918). Významným dílem byl obraz
osudů žen v německých koncentračních táborech Člověk č. 217 (1944).
Po válce režíroval několik snímků s historicko či válečnou tematikou a paralelně
začal také vyučovat na moskevské filmové škole VGIK. Ve studiu Mosfilm také působil
jako umělecký vedoucí skupiny mladých začínajících režisérů. Věnoval se i filmové
teorii a je autorem několika odborných publikací a studijních textů o filmu.
Původně studentský scénář Daniila Chabrovického Devět dní jednoho roku zpracoval v roce
1961 do překvapivě moderního snímku ze života jaderných fyziků. Dlouhé přípravy
i realizace provázely vznik jeho dalšího zásadního díla Obyčejný fašismus (1965),
v němž formou střihového dokumentu odhaluje kořeny diktátorských režimů. Ve snímku
Romm osobně hovoří a komentuje (v české verzi filmu jeho monolog přemluvil M.
Horníček). Snímek A přece jenom věřím začal natáčet v roce 1968, ale před jeho
dokončením, 1. listopadu 1971, zemřel. Film dokončili jeho žáci v roce 1976.
|