TOPlist
Zrcadlo 3
(leden 1990)
  • obálka
    Obsah:
  • Jan Skácel:
    Uspávanka...
  • Malá anketa o A. T.
  • Andrej Tarkovskij:
    Úvaha o víře a naději
  • Přátelé
  • Jan Patočka:
    Přirozený svět
  • Zdena Škapová:
    Strom na dřeváky
  • Friedrich Hölderlin:
    Světlo
  • Vladimír Suchánek:
    Vzlety do hlubin
  • Karel Šiktanc:
    Michelangelo
  • Johann Scheffler:
    Poutník cherubín
  • Andrej Tarkovskij:
    Zvěčnělý čas (1)
  • Nejlepší by bylo,
    kdyby nelétala...
  • Lupínky slov
    (z čínské poezie)
  • Martin Heidegger:
    Básnicky bydlí člověk
  • Jiří Kolář:
    Rada slouhům
    Malá anketa o A. T.

    Ten kámen nejenom že přitahuje železné prsteny samotné, nýbrž i uděluje prstenům sílu, že mohou konat totéž co kámen, přitahovat další prsteny, takže se někdy udělá velice dlouhý řetězec železných prstenů, visících jeden na druhém. Všechny prsteny přijímají svou sílu od kamene.

    Milan Hanuš prostřednictvím Platóna, Ión

    Tarkovskij. Vybavuji si jeho dlouhé záběry krajin a zvláště ta charakteristická "spočinutí" pohledu na pomalu tekoucí vodní hladinu, v níž se chvějí traviny a v uzounkém víru krouží úlomek větve. Je to pouhý detail, první asociace, ale mně v malém reprezentuje to, co na Tarkovském obdivuji: soustředěný, nespěchavý pohled do nitra, do dřeně věcí, to spojení básnivosti a meditace, které se odehrává v čase. V čase, jenž je právě u Tarkovského tak specifický: svým rozpětím, tím pomalým obezřetným i zneklidňujícím rozpínáním v jakoby nekončících záběrech je to čas, který nechává z jevů vystupovat jejich hlubší významy, "mýtické" spoje, korespondence struktur živé i neživé hmoty, vazby myšlenek, citů, osudových tíhnutí. Kdy jakoby lidský život přestal být izolovanou jednotkou v prostoru a napovrch nepostřehnutelnými spoji byl vepjat do celku dění. Hrdinův osud je pak "ve spolčení" třeba s tím, co se na horizontu záběru odehrává ve tkáni větve pomalu omývané potočními vlnami... K tomu patří, že někde je společný úběžník všeho. Jednota, naplňující jednota, šíleně rozrušovaná kataklyzmaty individuálních i obecných vášní, dějinného násilí (Zrcadlo, Nostalgie), ale také znovu zjednávána lidskou odvahou (Oběť), vůlí (Stalker), duchovním vzletem (Andrej Rublev). Jistě, ve filmu už před Tarkovským filozofovali Bergman, Fellini, Antonioni. Ale oni jsou na jiné půdě. Tarkovského chápu jako osamělého, výlučného metafyzika, který se nejen soustřeďuje k metafyzickým otázkám, ale také k nim nalezl svůj estetický klíč, své filmové vyjádření.
    U něho věci vyzařují zásvětní světlo.

    Jiří Cieslar

    (Zrcadlo 3, 1990, s. 3)


    top



    © 2002-2024 Nostalghia.cz
    © 2002-2024 Petr Gajdošík

    [Facebook] [Twitter]