František Pavlíček, spoluscénárista Markety Lazarové, oslaví 20. listopadu
své osmdesáté narozeniny. K této příležitosti se připravuje také vydání jeho
vzpomínkové knihy "Návraty".
Dramatik, spisovatel, scénárista, bývalý ředitel Vinohradského divadla a na začátku
devadesátých let také 1 rok ústřední ředitel Československého rozhlasu ve své knize
vzpomíná na svou profesionální dráhu, zajímavé osobnosti i na své tvůrčí lásky.
V knize se nepochybně objeví i vzpomínky na spolupráci s Františkem Vláčilem na
scénáři Markety Lazarové. Pavlíčkova filmová scénáristická práce, byť je
nejčastěji spojována právě s Marketou, byla ale mnohem širší. Díky podpisu
textu 2000 slov a následně i Charty 77 se ovšem jeho jméno nesmělo uvádět v titulcích
filmů a televizních inscenací. A tak jeho autorství řady pozoruhodných a divácky
úspěšných projektů (Babička, Tři oříšky pro Popelku, Princ Bajaja)
zůstalo veřejnosti utajeno.
Knihu vzpomínek Návraty chystá k vydání Český rozhlas. Bližší nakladatelské
údaje se mi zatím zjistit nepodařilo. Proto přijměte zatím jako závdavek alespoň jeden
internetový tip: na webu Českého rozhlasu si můžete přečíst
článek Roberta Tamchyna
z 20. listopadu 2000 o Františku Pavlíčkovi, kde jsou umístěny i audio ukázky
z Pavlíčkových rozhovorů. Pasáž o Marketě Lazarové jsem si pak dovolil z
těchto stránek převzít:
Myslím ale, že to skutečné a jednou provždy nezpochybnitelné absolutorium v oboru
filmového scénaře získal František Pavlíček už v polovině šedesátých let při
spolupráci na Vláčilově Markétě Lazarové. Je to po všech stránkách vyjímečné a
monumentální dílo, které překračuje obvyklý rámec obrazového přepisu literární předlohy.
Ani Vančurův román oběma Františkům - Vláčilovi i Pavlíčkovi nestačil a je proto ještě
bohatší o další motivy převzaté z Obrazů z dějin národa českého, všímá si bohatosti
základů filmové Markéty Lazarové tehdejší kritika. Autoři nechtěli ilustrovat, scénář
byl proto zajímavou ukázkou moderní alchymie, v níž se jedno umělecké skupenství mění
v druhé a z níž nikdo nevychází poražen - ani literatura ani film. Markéta Lazarová i
po letech jen potvrzuje, co je pro scénaristickou práci Františka Pavlíčka tak
příznačné - to je důkladná a pečlivá práce s jazykem s ohledem na dobu, místo a
okolnosti děje vybraného příběhu, je to schopnost psát role přesně na tělo pro vybrané
herecké představitele, ale je to i Pavlíčkův smysl pro vizuální představivost, který
zůstává citlivým služebníkem jeho příběhů podle stylu vybraného média, ať už je to
divadelní hra, film nebo scénář rozhlasové pohádky. Dbát o slušnost není neslušné -
říká na okraj dnešní doby spisovatel a dramatik František Pavlíček...
A když už jsme u Pavlíčkových knih, dovolím si malé bibliografické ohlédnutí. Pavlíčkově
dramatické tvorbě se již delší dobu věnuje nakladatelství Atlantis. V roce 1997 vydalo
soubor jeho divadelních textů "Zrcadlení", na rok 2003 je ohlášen soubor s názvem
"Tři oříšky pro Popelku", který bude obsahovat jeho tři pohádkové dramatizace. Vedle
úspěšné Popelky (1973) také baladického (a herecky s Marketou spojeného)
Prince Bajaju (1971) a nedávno realizovanou pohádku Královský slib (2001).
František Pavlíček - profil
Petr Gajdošík
|