Poznámky k některým motivům
z filmů Františka Vláčila



Červený markant
Jedním z detailů, který Vláčil ve filmech používal poměrně často, je tzv. „červený markant“, výrazný červeně zabarvený prvek upoutávající v záběru pozornost, protože zbytek obrazové plochy (a často i celého filmu) je červené barvy prostý nebo je na ni skoupý. (Pojmenování „markant“ si zde vypůjčuji přímo z Vláčilových režijních poznámek.) Vláčil obecně červenou barvou šetřil, používal ji střídmě, protože její optická razance je ve vizuálně pojímaném díle (v případě Vláčila navíc obvykle laděném do „nevýrazných“ melancholických tónů) vždy na sebe upozorňující, může vyvolávat vzrušení, očekávání, akci, upoutávat pozornost na úkor dalších částí obrazu. Proto Vláčil červený markant používal buď jako optické vyvážení nějaké monochromatičtější kompozice nebo jej využil vysloveně jako symbol, předznamenání (či dovětek) tragické či násilné události. Nejde o Vláčilův vynález, ale spíš o aplikaci letitého fotografického nepsaného pravidla, podle nějž by se především v krajinných záběrech neměla vyskytovat červená barva, alespoň ne v nějak výrazném procentu. Vláčil jako výtvarně založený tvůrce tyto vztahy znal, ovládal a snažil se je ve filmech aplikovat, pokud k tomu byla příležitost a důvod.


SKLENĚNÁ OBLAKA

Červené kvítky v první části filmu fungují v záběrech ryze jako vyvážení kompozice bez dalšího významu. – Naopak celá linie s motivem červeného šátku má svůj dramatický vývoj. Na začátku mává otec při odchodu na rozloučenou šátkem v ruce, poté si jej zavazuje před startem letadla kolem krku. V následné střihově dynamické pasáži dojde k havárii a poté divák sleduje scénu na operačním sále, kde tatáž červeň září z lahve s krví. Celou linii pak zakončuje záběr na šátek padající k zemi.



PRONÁSLEDOVÁNÍ

V tomto filmu se červený markant přímo nevyskytuje, ale připomínám jej proto, že Vláčil zde pracoval s obdobným principem: snažil se o barevně co nejtlumenější film (ne moc úspěšně, „materiál filmu měl vládu nad našimi záměry“) a z této potlačené barevnosti měla výrazně vystupovat barevnost skleněných koulí, jimiž chtěl Vláčil evokovat mladíkovo zasněné okouzlení, které jej odlišuje od netečného, jen na svůj úkol plně soustředěného staršiny. V případě tohoto filmu jde spíš o barevnou poetickou hříčku.



ADELHEID

Červená se zde vyskytuje prakticky vždy ve významu: nebezpečí, hrozba, tragédie… Ať už je to červený praporek železničního zřízence (po němž následuje výprask Viktora), červeň na státní vlajce za oknem ve spojení s ošetřováním nosu, červený monogram v okně promítající se na zeď nebo vysloveně krvavá skvrna na podlaze či Viktorově triku před rvačkou s Hansgeorgem.



SIRIUS

Opět červený železničářský praporek, tentokrát se s ním ale výstražně nemává. Na blížící se sabotáž se neupozorňuje ani divák. – Příjezd německých vojáků a gestapa a následný otcův útěk oknem jsou opět rámovány červenými detaily. – Červené německé vyhlášky ostře kontrastují s okolím.



DÝM BRAMBOROVÉ NATĚ

V tomto filmu Vláčil podle svých poznámek cíleně využil červenou barvu zadního světla nákladního tahače, které Meluzinovi evokuje zadní světlo Markétina motocyklu z jedné z předchozích scén, a současně předznamenává Markétin exitus v zadní části sanitky. (Motivů spojujících Markétino úmrtí s jinými scénami je ve filmu více, zde se ale věnuji jen použití červené barvy.)



STÍN KAPRADINY

Ve scéně v hospodě se Ruda v bezstarostné přiopilosti dívá kolem sebe skrze sklenku zabarvenou do červena vypitým likérem. Po jejím sklonění spatří přízrak hajného, kterého na začátku filmu zastřelil. – V železniční kůlně vidíme v okamžiku výstřelu z pistole v pozadí červenou lucernu, i nad mrtvolou zastřeleného četníka lze spatřit červená světýlka.



MÁG

Nejvýraznějším červeným markantem je v tomto filmu dýnko Máchovy čepice a podšívka jeho kabátu, které jsou historicky doložené. Vláčil tento fakt využil k obrazovým kompozicím, v nichž červeň básníkova oděvu kontrastuje s podzimní náladou, atmosférou zmaru a blížícího se konce až k básníkově smrti.

[na Nostalghia.cz publikováno 7. 9. 2021]



* * *
TOPlist


© 2005-2024 Nostalghia.cz
© 2005-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]