Poznámky k některým motivům
z filmů Františka Vláčila



Úběžná perspektiva
Zdůraznění hloubky prostoru může mít ve filmovém záběru různé důvody i různé techniky. Vláčil ve svých filmech prostorovou hloubku využíval často, především jako vyprávěci prvek, umožňující mu soustředit více motivů umístěných v různých plánech do jednoho záběru. Od toho všeho se ale liší ty záběry, kde klade důraz na úběžnou perspektivu, na zdůraznění linií ubíhajících do dáli, někdy skoro až do nekonečna. U těchto záběrů Vláčilovi nejde ani tak o víceplánovost, do níž by koncentroval několik dějů či motivů (popředí – střední plán – pozadí), ale spíš „jen“ o výtvarnou stránku věci, případně o důraz na samotnou hloubku a z ní plynoucí pocit velikosti a nekonečnosti. V některých motivech je evidentní, že Vláčil použil nápad, který si vyzkoušel už v některém předchozím filmu. Příznačné je, že častěji tyto druhy záběrů používá v první fázi své tvorby, kdy se více věnuje „grafické“ kompozici záběru, v pozdějších filmech už tento typ záběru skoro nenajdeme.


MODRÝ DEN



SKLENĚNÁ OBLAKA



PRONÁSLEDOVÁNÍ



HOLUBICE



MARKETA LAZAROVÁ



ÚDOLÍ VČEL



[na Nostalghia.cz publikováno 22. 2. 2021]



* * *
TOPlist


© 2005-2024 Nostalghia.cz
© 2005-2024 Petr Gajdošík

[Facebook] [Twitter]