| Vladimír Suchánek Topografie transcendentních souřadnic filmového obrazu |
| Obsah: |
| P R O L O G | 4 |
| KAPITOLA I | 8 |
| BRAVE NEW WORLD | 8 |
| KÝČ JAKO PARANOIA KRÁSY | 8 |
| NA POČÁTKU BYLO SLOVO | 23 |
| GENEZE UMĚLECKÉHO VÝRAZU A OBSAHU | 29 |
| PRAMENY UMĚLECKÉ TVORBY | 29 |
| ÚSVIT UMĚLECKÝCH DĚJIN | 31 |
| PRVNÍ MOŽNOST | 32 |
| DRUHÁ MOŽNOST | 36 |
| PRAMEN - PROSTŘEDNÍK - SVĚDECTVÍ | 42 |
| ZAHRADA POZEMSKÝCH ROZKOŠÍ | 44 |
| ZAVŘENÝ OLTÁŘNÍ TRIPTYCH | 45 |
| OTEVŘENÝ OLTÁŘNÍ TRIPTYCH | 46 |
| POHYB JAKO ZÁKLADNÍ PRINCIP SPIRITUALITY OBRAZU | 50 |
| POHYB | 53 |
| DYNAMIKA, STATIČNOST A SMĚŘOVÁNÍ | 60 |
| KAPITOLA II | 72 |
| VÝRAZOVÉ PROSTŘEDKY UMĚLECKÉHO FILMU JAKO ESTETICKO-SPIRITUÁLNÍ JAZYK | 72 |
| BARVA JAKO INTUITIVNÍ BRÁNA MYSTAGOGICKÉHO POZNÁNÍ | 73 |
| ZVUK - ČLOVĚK JAKO HUDEBNÍ NÁSTROJ | 88 |
| HUDBA JAKO ČLOVĚK | 90 |
| OBRAZ-SYMBOL | 104 |
| EMOCIONÁLNÍ POZNÁNÍ | 107 |
| KAPITOLA III | 111 |
| REALITA SVĚTA JAKO VĚROHODNÝ FILMOVÝ | 111 |
| FUNDAMENTÁLNÍ OTÁZKY FILMOVÉHO DOKUMENTU | 111 |
| DETAIL | 112 |
| STŘIH | 113 |
| TRANSFORMACE - METAMORFÓZA - TRANSSUBSTANCIACE | 114 |
| "DOKUMENTÁRNÍ FILM" | 115 |
| TVORBA | 116 |
| DOKUMENTARITA FILMU I. | 121 |
| DOKUMENTARITA FILMU II. | 123 |
| ZVUK | 132 |
| KAPITOLA IV | 137 |
| NADĚJE JAKO SOUČÁST MYSTAGOGICKÉ, ESCHATOLOGICKÉ A SOTERIOLOGICKÉ KONCEPCE UMĚLECKÉHO FILMU | 137 |
| DVĚ ÚVAHY K PROBLEMATICE TRANSCENDENCE FILMOVÉHO UMĚLECKÉHO OBRAZU VE FILMECH ANDREJE TARKOVSKÉHO | 137 |
| ÚVAHA PRVNÍ - IMAGO MUNDI | 137 |
| PANENSTVÍ (JAKO OČIŠTĚNÍ "KONVERZE" A PŘIJETÍ OBĚTI): | 143 |
| SVOBODA UVNITŘ HIERARCHICKÝCH VZTAHOVÝCH HODNOT (SEN A SNĚNÍ) | 145 |
| ÚVAHA DRUHÁ - IMAGO DEI | 148 |
| NADĚJE - SOTERIOLOGICKÁ SKUTEČNOST UMĚLECKÉHO DÍLA. Oběť - přijetí bolesti osobní odpovědnosti - křížová cesta. | 148 |
| EVA | 148 |
| SÁRA | 148 |
| MYSTICKÁ OBĚŤ ŽENY (ČLOVĚKA) JAKO MATKY, JE OBĚTÍ SYNA | 149 |
| NÁVRAT DOMŮ JAKO SOTERIOLOGICKÝ (ESCHATOLOGICKÝ) ÚBĚŽNÍK SPÁSY | 153 |
| IMAGO MUNDI = IMAGO DEI | 155 |
| KAPITOLA V | 156 |
| KRAJINA BYTÍ JAKO METANOIA | 156 |
| METANOIA - OBRÁCENÍ A PUTOVÁNÍ JAKO NÁVRAT DO KRAJINY BYTÍ. | 156 |
| PUTOVÁNÍ - VYZNÁNÍ - PROMĚNĚNÍ I. | 157 |
| NEVĚSTO KRÁSNÁ, DEJ MI PÍT MARKETA LAZAROVÁ | 164 |
| ČAS PANENSKÉ KRVE | 168 |
| PROLOMIT VLNY (Lars von Trier, Dánsko-Francie 1996) | 174 |
| KÝČ JAKO PRAVDA, PRAVDA JAKO KÝČ? | 175 |
| STABAT MATER DOLOROSA | 177 |
| PUTOVÁNÍ - VYZNÁNÍ - PROMĚNĚNÍ III. | 180 |
| POUŠŤ A TICHO I. Hledání Boží tváře v umělecké vizi. (Touha jako "utrpení zhmotňované" formy) | 180 |
| ANDREJ RUBLJOV (Andrej Tarkovskij, SSSR/Rusko 1966) | 181 |
| PUTOVÁNÍ - VYZNÁNÍ - PROMĚNĚNÍ IV. | 186 |
| POUŠŤ A TICHO II. (Bolest osamělosti a mlčení bolesti) | 190 |
| BARVA GRANÁTOVÉHO JABLKA | 192 |
| SMYSL BYTÍ I. TROJJEDINOST VYJEVOVÁNÍ BYTÍ A JSOUCNA JAKO JEDNOTY. (SLOVO JAKO POJMENOVÁNÍ SMYSLU - POEZIE) | 200 |
| KAPITOLA VI | 205 |
| SOUHVĚZDÍ TOUHY | |
| ANDREJ TARKOVSKIJ - UMĚLECKÉ DÍLO JAKO OBRAZ DUCHOVNÍHO POZNÁNÍ | 205 |
| VLASTNICTVÍ UNIVERSA (Světlo ducha) | 205 |
| Manželství (matrimonium) | 209 |
| ANDREJ RUBLJOV: "VYZNÁNÍ VÍRY" (SSSR 1966) | 216 |
| SOLARIS: "NÁVRAT K OTCI" (SSSR 1971) | 216 |
| ZRCADLO: "ZPOVĚĎ" (SSSR 1975) | 216 |
| STALKER: "KŘEST" (SSSR 1979) | 216 |
| NOSTALGIE: "ANAMNÉSIS" (SSSR-Itálie 1983) | 216 |
| OBĚŤ: "CHCI BÝT TVŮJ SYN" (Švédsko-Velká Británie-Francie 1986) | 216 |
| KAPITOLA VII | 220 |
| OSA DRAMATURGICKÉ SPIRÁLY VE FILMECH | 220 |
| ANDREJE TARKOVSKÉHO (I.) | 220 |
| TEMATICKÉ OKRUHY (I.) | 221 |
| KRAJINA JAKO OBRAZ STAVU DUŠE | 221 |
| ANDREJ RUBLJOV | 221 |
| SOLARIS | 222 |
| STALKER | 224 |
| NOSTALGIE | 226 |
| POSEL - ANDĚL - PRŮVODCE - SVĚDEK | 228 |
| ANDREJ RUBLJOV | 228 |
| SOLARIS | 228 |
| STALKER | 229 |
| NOSTALGIE | 231 |
| MATKA (MYSTICKÁ LÁSKA - VYVOLENOST K BOŽSTVÍ) | 233 |
| ANDREJ RUBLJOV | 233 |
| SOLARIS | 235 |
| STALKER | 236 |
| NOSTALGIE | 237 |
| ANAMNÉSIS | 239 |
| ANDREJ RUBLJOV | 239 |
| SOLARIS | 239 |
| STALKER | 240 |
| NOSTALGIE | 242 |
| KAPITOLA VIII | 246 |
| OSA DRAMATURGICKÉ SPIRÁLY VE FILMECH ANDREJE TARKOVSKÉHO (II) | 246 |
| TEMATICKÉ OKRUHY (II.) | 246 |
| Z R C A D L O - SEBEIDENTIFIKUJÍCÍ SVĚTELNÝ TVAR, DYNAMICKY TOTOŽNÝ S PROSTOREM (I.) | 246 |
| SYNOVSTVÍ (NÁVRAT, KRAJINA ZTRACENÉHO RÁJE) | 252 |
| RUBLJOV | 252 |
| SOLARIS | 253 |
| STALKER | 255 |
| NOSTALGIE | 256 |
| KŘEST(ZPOVĚĎ, MODLITBA, VODA + OHEŇ) | 258 |
| RUBLJOV | 258 |
| SOLARIS | 259 |
| STALKER | 260 |
| NOSTALGIE | 261 |
| MANŽELSTVÍ (SVATBY JAKO SJEDNOCENÍ) | 263 |
| RUBLJOV | 263 |
| SOLARIS | 264 |
| STALKER | 264 |
| NOSTALGIE | 265 |
| OBRAZ BOŽÍ JAKO KRAJINA SRDCE - IKONA | 266 |
| RUBLJOV | 266 |
| SOLARIS | 267 |
| STALKER | 268 |
| NOSTALGIE | 270 |
| O B Ě Ť - SEBEIDENTIFIKUJÍCÍ SVĚTELNÝ TVAR DYNAMICKY TOTOŽNÝ S PROSTOREM (II.) | 273 |
| E P I L O G | 279 |
| BIBLIOGRAFIE (VÝBĚR) | 280 |
| REJSTŘÍK JMENNÝ | 286 |
| REJSTŘÍK VĚCNÝ | 293 |
| REJSTŘÍK UMĚLECKÝCH DĚL | 303 |
| OBSAH | 305 |
| Na Nostalghia.cz publikováno se souhlasem autora |