| |
| | |
|
|
|
Úřední zákulisí Nostalgie
|
| |
| |
| |
| |
|
Historie vzniku Nostalgie, i vše co v Tarkovského dráze následovalo po jejím dokončení,
jsou vcelku známé skutečnosti. Obecné povědomí ovšem vždy zajímavě oživí detaily, které
nejen že dokreslí atmosféru, ale dají lidem a událostem realističtější podobu. V případě
Nostalgie se díky ruskému vydání Tarkovského
Martyrologu objevilo
několik dobových dokumentů, přibližujících "úřední zákulisí" vzniku filmu i peripetie, které
po jeho dokončení následovaly. Některé souvislosti jsou určitě zajímavé. Níže uvedené ukázky
byly původně zařazené v širším návrhu bookletu k českému DVD s Nostalgií, kam se
nakonec nedostaly. Zpřístupňuji je tedy touto cestou a připojuji širší komentář, vycházející
z údajů ruské edice Tarkovského Martyrologu.
První náčrty motivů pozdějšího filmu Nostalgie pochází z přelomu 70. a 80. let, kdy začal
Tarkovskij pracovat s Toninem Guerrou na scénáři s původním názvem Cesta do Itálie.
Z něj časem vykristalizovala Nostalgie. V roce 1981 už probíhalo intenzivní jednání
mezi italskou televizí RAI a ruskou stranou, kterou zastupovali především představitelé
Goskina (Státní komise pro kinematografii, v oblasti filmu vlastně reprezentant vlády),
v řešení praktických záležitostí pak organizace Sovinfilm (starající se o kooperaci se
zahraničními filmovými společnostmi). Filmové studio Mosfilm mělo přijít na řadu až poté,
po podpisu koprodukční smlouvy, při vlastní technické realizaci filmu. Tarkovského deník z
roku 1981 je plný poznámek o přípravě Nostalgie, o tom, že jednání s Italy probíhají
zdlouhavě a nejasně. Sám o nich neměl moc přehled, protože u nich nebyl a vše se dozvídal
víceméně náhodně nebo z druhé ruky.
Problémy byly, jak se zdá, nejen na ruské straně, ale i na straně RAI, kde musel být získán
souhlas s produkcí nového filmu, režírovaného zahraničním režisérem a v prvním plánu obsazeného
i zahraničními herci, nejen od vedení RAI, ale i od italských oborových filmařských sdružení.
Dokládají to mj. i dva dálnopisy, zaslané z RAI do Moskvy v březnu 1981:
Pan F. T. Jermaš
Ředitel Goskino SSSR, Moskva
p.c.: Jas Gawronsky - dálnopis 413218 - RAI, Moskva
Druhý kanál RAI dnes potvrdil svůj souhlas s prodloužením práce na projektu. To umožňuje
Svazu režisérů zaujmout také kladný postoj. Poté bude Kanál připraven s Vámi i režisérem
projednat všechny podstatné otázky.
S úctou
President RAI
Pan F. T. Jermaš
Ředitel Goskino SSSR, Moskva
p.c.: Jas Gawronsky - dálnopis 413218 - RAI, Moskva
Tarkovského "Nostalgie"
S potěšením Vám mohu oznámit, že Svaz režisérů RAI podpořil projekt. Podmínky vám předložíme
a vše s Vámi probereme po konzultacích, které náš splnomocněnec povede s režisérem Tarkovským
v Moskvě v první polovině dubna. Naše setkání s Vámi může proběhnout hned poté.
S hlubokou úctou
Pio de Berti Gambini
ředitel kanálu 2 TV
18.3.1981 Radio Televisione Italia
Vlastní návštěva Italů v Moskvě se ale odehrála až o několik měsíců později, stále bylo
potřeba řešit otázky rozpočtu, právních záruk apod. Tarkovskij mezitím pracoval společně
s Arkadijem Strugackým na scénáři Vědmy (později zapracovaného do Oběti),
přijal několikadenní pozvání do Londýna
(už na konci února 1981) a do Stockholmu (11.-23. dubna) u příležitosti uvedení svých filmů.
Z obou zemí si mimo jiné přivezl konkrétní nabídky na spolupráci - divadelní i filmové
produkce, přednášky pro filmové školy. Ve vztahu k Nostalgii je z toho všeho
nejpodstatnější francouzská nabídka na režii filmového (!) zpracování Musorgského opery
Boris Godunov. (Návrh byl skutečně původně formulován jako "filmové zpracování"!
K jeho realizaci, ovšem už "jen" v jevištní podobě, se Tarkovskij dostal v roce 1983 v
londýnské Covent Garden.) Tarkovskému se nápad zalíbil, zejména proto, že zprávy o dohodě
s Italy byly stále nejasné. I přes časté telefonáty spoluscenáristy Tonino Guerry o tom, že
vše dobře pokračuje si do deníku několikrát poznamenal, že úspěchu celého projektu moc nevěří.
Byl rozčílený i z přístupu ruských úřadů, které ho neinformovaly (či dezinformovaly) o
postupu jednání na smlouvě s italskou stranou, což ho vrhalo do tvůrčí i existenční nejistoty.
V červnu 1981 přijela do Moskvy italská delegace domluvit detaily smlouvy o koprodukci
Nostalgie. V prvním plánu bylo také natáčení v Rusku, což se ukázalo částečným problémem v rozpočtu celého
projektu, protože RAI chtěla, aby natáčení v ruských exteriérech platila ruská strana.
Nebylo to ale nic neřešitelného (jak známo, Tarkovskij venkovské scény nakonec natočil
v italských kulisách).
Mnohem větší komplikací pro ruské úřady i pro osudy smlouvy s RAI
byla paralelní francouzská nabídka produkce Borise Godunova. Zástupce Gaumontu,
producent Toscan du Plantier, přijel ve stejných dnech do Moskvy. Goskino francouzský
návrh evidentně zaskočil. Ruský zástupce v jednání Sizov byl sice potěšen zahraničním zájmem
o spolupráci, ale hned se ptal: "Proč Tarkovskij? Proč ne Bondarčuk?" (Jeho záměr realizovat
Borise Godunova byl totiž již několik let v Moskvě diskutován.) Pro podporu své
nabídky Sizov navíc oznámil,
že Tarkovskij je zadán pro italskou produkci, která sice ještě není úplně domluvena, ale
nelze ho zatím zavazovat k další práci, protože by to mohlo projekt s Nostalgií
pohřbít. Toscan du Plantier nabídku odmítl. Navrhl, že pokud by Italové nakonec od podpisu
smlouvy odstoupili, rád zajistí, aby se Nostalgie mohla natočit za peníze Gaumontu. Poté
chce s Tarkovským spolupracovat na Borisi Godunovovi. O Bondarčuka neměl zájem.
Sizov kontroval, že je lepší se domluvit (na Bondarčukovi) než aby vznikly krátce po sobě
dva filmy podle stejného námětu, což by jejich komerčnímu uplatnění neprospělo. Toscan du Plantier
to uzavřel s tím, že Godunova chce dělat jen s Tarkovským, Rusové ať si to klidně
natočí s Bondarčukem.
Podle všeho se tedy zdá, že právě tento okamžik byl pro Tarkovského klíčový. Pravděpodobně
v tomto bodě pro něj začala práce na Nostalgii nabývat osudových parametrů (aniž to
kdo samozřejmě ještě tušil - viz dále).
Dohoda s italskou stranou byla nakonec dosažena. Pro Tarkovského to ale bylo poloviční
uspokojení. Od začátku trval na tom, že na téměř roční práci do Itálie chce odjet s manželkou
i se synem, což se zase pochopitelně (možnost emigrace) nelíbilo ruským úřadům. Naneštěstí
pro Tarkovského zrovna v dubnu roku 1981 emigroval do Západního Německa Maxim Šostakovič,
kterému tam bylo povoleno vyjet i se synem. Podobnou "chybu" už ruská strana asi nechtěla
riskovat. Tarkovskij byl navíc v situaci, kdy byl nucen kývnout i na ne zcela ideální podmínky.
Jeho deník z tohoto období je prošpikován poznámkami o těžké finanční situaci ("V domě není
ani kopějka", "Upomínky za nezaplacenou elektřinu"). 3. dubna (těsně před narozeninami) si
dokonce poznamenal, že přišli montéři z moskevské energetiky a odpojili jim proud. V takové
situaci byl Tarkovskij nucen slevit ze svých požadavků ("Přemýšlím, zda-li jet do zahraničí
sám.") a nakonec souhlasil, že do Itálie pojede jen s manželkou Larisou, syn Andrjuša
zůstane v Rusku.
Detaily dohody mezi Goskinem a RAI byly dojednány. Následně začaly přípravy na produkci.
Z tohoto období se zachoval mj. zajímavý doklad (září 1981), detailní rozpis povolených
zahraničních výjezdů do Itálie pro Tarkovského, jeho ženu Larisu a herce Anatolije Solonicyna,
s nímž Tarkovskij původně počítal pro titulní roli.
Filmové studio "Mosfilm"
náměstkovi předsedy V/O "Sovinfilm"
s. Kulakovovi J. I.
Zasílám přesný přehled všech výjezdů do Itálie A. Tarkovského, L. Tarkovské a A. Solonicyna
na k/k "Nostalgie".
1. Tarkovskij A. A. a Tarkovskaja L. P.:
první výjezd - 15.10.81, 100 dní - na přípravu
druhý výjezd - 3.2.82, 117 dní - na natáčení
třetí výjezd - 20.2.82, 49 dní - na ozvučení (po natáčení v Moskvě)
čtvrtý výjezd - 20.8.82, 111 dní - na dokončení prací na filmu.
Celkový časový souhrn pobytu v Itálii je 12,5 měsíce bez dnů pobytu v SSSR.
2. Solonicyn A.:
první výjezd - 3.2.82, 111 dní - natáčení (do posledního týdne května)
druhý výjezd - 1.7.82, 14 dní
třetí výjezd - 15.8.82, 3 týdny - ozvučení
Celkový časový souhrn pobytu v Itálii je 5 měsíců bez dnů pobytu v SSSR.
náměstek generálního ředitele
I. V. Dmitrijev
Práce na Nostalgii probíhaly v letech 1982-1983. Už během dokončovacích prací
se Tarkovskij několikrát obrátil na vedení
Goskina s prosbou o prodloužení pracovního pobytu. Získal několik nabídek na práci v Itálii
i v jiných zemích, nechtěl se jich jen tak lehce vzdát. V tom se mu snažili pomoci i
představitelé RAI, Tarkovskij se dokonce obrátil s dopisem na italského prezidenta Pertiniho.
Ruské úřady se ale k podobnému souhlasu příliš neměly. A jak dokládá následující dopis,
snažili se spíš Tarkovskému znepříjemnit jeho italskou existenci jak to šlo.
Panu Giovani Graccinimu,
řediteli Experimentálního filmového centra,
Řím, Itálie
Vážený pane řediteli,
seznámil jsem se s kopií Vašeho dopisu zaslaného na Goskino SSSR režiséru A. Tarkovskému
6. června tohoto roku. Chtěl bych Vám oznámit, že filmové studio Mosfilm trvá na splnění
závazků, které na sebe A. Tarkovskij dříve vzal uzavřením smlouvy na napsání scénáře filmu
"Idiot".
Tarkovskij by měl v Moskvě splnit nejen všechny své pracovní závazky s tímto studiem. Očekáváme,
že vedle toho na Vyšších kurzech pro scenáristy a režiséry v Moskvě A. Tarkovskij zahájí
přednášky o filmové režii.
To všechno nás nutí požádat Vás o odložení pozvání režiséra A. A. Tarkovského na seminář v
Experimentálním filmovém centru do té doby, dokud nesplní své závazky se zmíněnými institucemi.
Doufám, že tato prosba nebude mít nežádoucí dopad na poslední dohody mezi Goskino SSSR a
vaším centrem.
S úctou
Petr Kostikov
náměstek ředitele Goskino SSSR
Moskva, 4.III.1983
Další historie je známá: uvedení filmu v Cannes v květnu 1983 se neobešlo bez skandálního
přístupu ruské strany. Ta do mezinárodní poroty festivalu jmenovala - koho jiného než
režiséra Sergeje Bondarčuka. Ten se v této pozici snažil sabotovat úspěch Nostalgie,
což přímo vedlo k Tarkovského rozhodnutí se do Ruska nevrátit. (Vrátíme-li se k Borisi Godunovovi,
Bondarčukovi se podařilo natočit film v mezinárodní koprodukci v roce 1986 - podle Puškinovy
literární předlohy. Ve výsledku jde ale o průměrné dílo.)
Následovala jednání o udělení politického azylu a i přes podporu mezinárodní veřejnosti a
humanitárních organizací marné žádosti o vydání syna, který zůstal v Rusku. Došlo i na
Tarkovského dopis generálnímu tajemníkovi KS SSSR J. Andropovovi. Zda-li ale Andropov dopis
četl, toť otázka. Dokládá to následující fragment:
Vážení soudruzi,
znepokojen nejasnými a protichůdnými zprávami kulturního oddělení sovětského velvyslanectví
v Římě, které mi slíbilo před měsícem přeposlat můj dopis do rukou generálního tajemníka
KS SSSR J. V. Andropova, jsem nucen vás obeslat jeho kopií, protože nemám jistotu, že byl
doručen do rukou adresáta.
Národní umělec RSFSR
A. A. Tarkovskij
Londýn, 17.10.83
Se svým synem Andrejem se již těžce nemocný Tarkovskij setkal až koncem roku 1985, poté,
co malého Andrjušu ruská strana pustila za otcem do Francie. Při prvním setkání už Tarkovskij
ležel těžce nemocný v nemocnici. Zemřel několik měsíců poté.
|
|
| |
| |
[připravil a přeložil Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 23. ledna 2009]
|
|
|
| |
|
| | |
|
|