Boris Godunov - několik poznámek k záznamu opery z roku 1990
Boris Godunov
DVD
Region 0
Philips 2002
Několik konkrétních údajů a poznámek k obrazovému záznamu opery Modesta Petroviče Musorgského Boris Godunov, kterou v roce 1990 provedlo v režijní koncepci Andreje Tarkovského Marinské divadlo v Petrohradu s účastí britského produkčního týmu a britských umělců, z nichž někteří spolupracovali přímo s Tarkovským v roce 1983.

Úvodem pár základních informací k původnímu Tarkovského provedení, detailnější údaje a obsazení londýnského představení i následných repríz uvádím na samostatné stránce. Musorgského operu Boris Godunov inscenoval Tarkovskij v londýnské Covent Garden v roce 1983, dirigentem představení byl Claudio Abbado. Produkčně náročné představení bylo premiérováno 31. října 1983 a následně provedeno ještě v sedmi úspěšných reprízách.

Po sedmi letech, v roce 1990, se k opeře podle Tarkovského režijní koncepce vrátilo Marinské divadlo v Petrohradu. Toto představení bylo zaznamenáno audio i video technikou a následně vydáno na videokazetě (Decca), v roce 2002 pak na DVD (Philips) vybaveném i luxusní DTS zvukovou stopou. Představení v Marinském divadle (v roce 1990 se ještě oficiálně jmenovalo Kirovovo divadlo, návrat k historickému názvu proběhl až v roce 1992) mělo do značné míry symbolický charakter: ruské publikum se mohlo vůbec poprvé setkat s tímto Tarkovského jevištním provedením a navíc právě v Marinském divadle se v roce 1874 konala i světová preméra této opery. (Pro tuzemského čtenáře dodávám, že operní orchestr při této premiéře dirigoval Eduard Nápravník, který během svého téměř padesátiletého působení na této scéně dovedl zdejší divadelní orchestr k uměleckému vrcholu.)

Ač u petrohradského uvedení Tarkovskij samozřejmě už nebyl, lze ho z hlediska scénografie považovat za značně věrné původní londýnské inscenaci. Dosvědčuje to i několik vyjádření těch, kdo měli možnost vidět i londýnské uvedení (např. režisér Chris Marker). Tarkovského režijní koncepce pro Covent Garden je samozřejmě přísně licencovaná, takže na její dodržení dohlíželi v Rusku příslušní odborní a techničtí pracovníci z Velké Británie (choreografie, kulisy, kostýmy, světla). Liší se samozřejmě hudební pojetí a pěvecké výkony, protože jde o jiné umělce, nicméně to je již oblast mimo Tarkovského režijní působnost.

V hlavní roli se ruskému publiku představil Robert Lloyd, který tutéž roli zpíval i v původním Tarkovského představení v roce 1983 (a vrátil se k ní na krátko i později, v roce 1991, ve vídeňské opeře pod taktovkou Claudia Abbada). Vedle něj v předních rolích dále vystoupili Alexej Stebljanko a Olga Borodinová. Orchestr dirigovala již letitá stálice tohoto operního domu, dirigent Valerij Gergiev (Tarkovského londýnské představení v roce 1983 dirigoval již zmíněný Claudio Abbado).

Nejsem odborník na operu, tak si netroufnu hodnotit její provedení. Ostatně se to i trošku míjí se zaměřením těchto stránek. Spíš bych chtěl upozornit na některé prvky v jejím provedení, které se mi zdály zajímavé ve vztahu k Tarkovského autorství celé jevištní koncepce. - Především u ní vnímám velkou snahu pracovat se světelnými efekty a s atmosférou, scéna se často noří do šera a polostínů, Tarkovskij např. užívá zamlžený prostor prosvícený mnoha svíčkami nebo kontrastní šikmé nasvícení v ostrém úhlu. Zajímavým motivem, který bude u Tarkovského už vždy působit symbolicky, je zvon, který se v jedné části představení objeví v pozadí. Zcela zřejmou “rublevovsko-tarkovskou” reminiscencí pak je “živý obraz” slavné Rublevovy Trojice, která je v sekvenci zjevení na krátkou dobu zinscenována s živými herci jako magicky nasvícený vznášející se objekt před temným pozadím. Až hrozivým pak je motiv obřího kyvadla, které neúprosně odměřuje čas a objeví se v závěru první i druhé části opery. V představení je několikrát užit také motiv snu (např. mnichův sen o vraždě careviče Dimitrije) a to způsobem do jisté míry připomínajícím obdobné (černobílé) sekvence v Tarkovského filmech: děj snu probíhá v hloubce jeviště a je nasvícen monochromatickými (zde zelenými) světelnými paprsky ze zákulisí. Už v době londýnské premiéry byl kritiky velmi oceňovaný nápad s mapou Ruska v podobě ohromného gobelínu, na němž se odehrává část panovnických scén. No a motiv "nejtarkovštější" na závěr: postava anděla a sněžení snášející se velebně na celou scénu v samém závěru opery.

Galerie screenshotů
[kliknutím lze zvětšit]


dvě ukázky níže: v textu zmíněné kyvadlo v pozadí scény

[připravil Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 17. ledna 2011]
(poslední update: 17. ledna 2011)    
TOPlist
© 2001-2016 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2016
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


Prezentace na síti Facebook a G+