čb, 1.33:1, mono
rusky s anglickými titulky
 + náhled zadní strany
 + ke studentským filmům

+ DVD se studentskými filmy

+ Ozon.ru

Videokazeta neznámý Tarkovskij, která vzešla ze spolupráce moskevského VGIKu a společnosti Master Tape, vyšla v Rusku v roce 2003 a přináší poprvé ucelený soubor filmových materiálů, vztahujících se ke studentským létům Andreje Tarkovského. Na kazetě jsou přítomny jak jeho dva studentské snímky - Zabijáci (1956) a Dnes propustka nebude (1958) - tak nový dokument Student Andrej Tarkovskij (2003), který přibližuje jinak málo známé období Tarkovského života. Poprvé jsem zde o vydání kazety informoval 7. 11. 2003. Nyní, když držím videokazetu v ruce, mohu informace o ní doplnit či upřesnit v samostatné recenzi.

Zabijáci, natočení podle povídky Ernesta Hemingwaye, vyšli v roce 2003 také v USA na DVD, kde je vydala společnost Criterion Collection jako bonus na stejnojmenném dvojdisku, přinášejícím dvě celovečerní adaptace téhož námětu (filmu R. Siodmaka z roku 1946 a filmu Dona Siegela z roku 1964). Tarkovskij natočil film jako ateliérové cvičení, na režii spolupracoval Alexander Gordon a Marie Bejkuová. V hereckých rolích se objevují jak sami tvůrci, tak jejich spolužáci. Podle svědectví z dokumentu Student Andrej Tarkovskij (viz níže) se film natáčel na kameru typu "Moskva", s objektivem 28mm a clonou 3,5-5. Ale to jsou jen detaily. - Film je miniaturním dramatickým příběhem, odehrávajícím se v baru, kam přijdou dva tajemní muži, vydírající majitele podniku. Napětí je stupňováno obrazovými prostředky (velké zastoupení detailu, bodové osvětlení, příšeří) i scénáristickými vsuvkami (motiv nic netušícího náhodného návštěvníka baru, který si nesmí ničeho všimnout - mimochodem ho hraje A. Tarkovskj). - Film je na kazetě přepsán v kvalitě odpovídající době vzniku a patrně i způsobu uskladnění, tzn. nijak zvlášť dobře. Přesto je obraz vcelku slušně kontrastní a lze ho bez problémů sledovat. Velkou potíží je ale zvuk. Dialogy (hudba ve filmu není), které jsou velmi tiché a i při zesílení skoro nesrozumitelné. Naštěstí je film natočen hlavně s ohledem na obrazové vyprávěcí prostředky, takže jej lze pochopit i bez dialogů. Po technické stránce bude jistě lepší americké DVD, které jsem ale zatím neměl v ruce.

O dva roky později vznikl v poměrně velké produkci středometrážní snímek Dnes propustka nebude, natočený ve spolupráci s televizí. Ve filmu hrají profesionální herci, velký kompars a i výprava je na studentský film poměrně velkorysá. Důvodem je patrně poměrně zideologizovaný námět, který ve svém jádru skrývá prostý dramatický příběh o náhodném nálezu zapomenuté munice při výkopových pracích v blízkosti školy. Film po tomto začátku popisuje rychlou evakuaci dětí ze školy, poplach v kasárnách a zásah pyrotechnické jednotky ve spolupráci s místními komsomolci (samotný film je věnován 40. výročí vzniku Komsomolu). Autoři dramaticky líčí vyjímání dělostřeleckých granátů z výkopové jámy a jejich převoz do vojenského prostoru, kde mají být zlikvidovány. Celá zápletka je protkána osobním "příběhem" kapitána Galina, který se těšil, že se dostane z kasáren domů, ale musí i za cenu vlastního života, zlikvidovat nebezpečnou munici (samozřejmě úspěšně). - Kvalita přepisu je obdobná jako u výše popisovaných Zabijáků, film je jen o něco víc mechanicky poškozen (škrábance). A jeden drobný postřeh závěrem: doposud se u tohoto filmu zmiňovala jen Tarkovského spolurežie (s Alexandrem Gordonem), Tarkovskij se ale ve filmu objeví i v epizodní roli vojína, zapalujícího doutnák rozbušky (v titulcích ovšem není jako herec uveden).

Posledním filmem, přítomným na videokazetě, pak je nový dokument Student Andrej Tarkovskij, který přibližuje Tarkovského působení na VGIKu. Film je natočen černobíle a využívá jak dobových obrazových materiálů (dokumentární záběry z Moskvy, týdeníky), tak ukázky ze studentských filmů - kromě dvou výše uvedených i z absolventského filum Válec a housle, který je zde převeden rovněž do černobílé. Nemalé místo má v dokumentu jeden z typických nešvarů soudobé dokumentaristiky - hrané dotáčky, inscenující např. natáčení Zabijáků nebo zemědělskou brigádu studentů VGIKu, během níž vedou diskuse o umění. Ve filmu zazní i verše Arsenije Tarkovského, citace z dopisů Andreje otci nebo Irmě Raušové a několikrát zde vzpomíná i Alexander Gordon. Nejvíce zrežírovanou je závěrečná scéna schůze profesorů VGIKu (vlastně jen detaily rukou ap.), kteří sedí kolem stolu s fotografiemi z filmu Válec a housle a posuzují tuto Tarkovského absolventskou práci. Podle závěrečných titulků byla tato pasáž inscenována podle dochovaného stenografického záznamu, takže ji lze považovat za věrohodnou. Zaznívají v ní slova obdivu i kritické hlasy, doporučující to či ono ještě znovu sestříhat a upravit. - Přepis filmu na kazetu je slušný, zvuk je o něco málo lepší než u obou výše uvedených archivních snímků, nicméně pro porozumění dialogům jsem byl tentokrát docela rád, že u dokumentu jsou také anglické titulky. Z filmu se dozvídáme i několik zajímavých okolností, např. tu, že Tarkovskij absolvoval sibiřskou geologickou expedici v květnu 1953, nebo že přijímací zkoušky na VGIK absolvoval už v roce 1954 (je zde ukázána i první strana jeho studijního indexu s fotografií a s datem 26. 6. 1954). Ovšem vzhledem k tomu, že absolventský film natočil v roce 1960, musel nejspíš na studia nastoupit o něco později (nemoc?).

Videokazeta Něizvetnyj Tarkovskij je tedy unikátním souborem filmů, který sice nevyniká technickou kvalitou, ale Tarkovského fanouškům přinese pohled na skutečně "neznámého Tarkovského". Je to spíš rarita, která s dalším Tarkovského uměleckým vývojem příliš nesouvisí, ale cena 145 rublů (tzn. asi 140,- Kč, bez poštovného), kterou za ni na ruském e-shopu Ozon.ru zaplatíte, se mi jeví jako téměř bezproblémová investice.
[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 21. června 2004]
(poslední update: 21. června 2004)