čb, 1.33:1
rusky (DD 1.0), anglické tit.

+ detaily k filmu
 + DVD se studentskými filmy

+ recenze VHS
 + galerie screenshotů

Recenzovat criterionské DVD s Tarkovského školním snímkem Zabijáci (1956) je poněkud zvláštní situace. Samotný Tarkovského film se totiž na DVD dostal "jen" jako součást bohatého bonusového materiálu ke dvěma celovečerním filmům, natočeným podle identické literární předlohy, povídky Ernesta Hemingwaye. První filmové zpracování vzniklo v roce 1946, kdy Robert Siodmak natočil film v klasickém stylu noir s Burtem Lancasterem a Avou Gardnerovou v hlavních rolích. Druhé celovečerní zpracování vzniklo po osmnácti letech (1964) v režii Donalda Siegela a v hlavních rolích se objevili Lee Marvin, Angie Dickinsonová a také režisér John Cassavetes. Krátké dílko Andreje Tarkovského tedy časově stojí mezi těmito snímky a vzniklo během studií na moskevském VGIKu. Protože jsou tyto stránky primárně o Andreji Tarkovském, budu se v následné krátké recenzi vlastně zabývat jen tímto krátkým bonusem a pominu ostatní obsah disku (detaily k obsahu DVD).

O Zabijácích se obecně píše jako o prvním Tarkovského režijním díle. Ve skutečnosti jsou pod režií Zabijáků podpsáni hned tři studenti. Vedle Tarkovského je to zejména Alexander Gordon, student režie a později též manžel Tarkovského sestry Mariny a také řecká studentka Maria Bejku, jejíž podíl na Zabijácích mi ale zatím zůstává utajen (viz níže). Proč se Tarkovskij a jeho spolužáci rozhodli zrovna pro adaptaci Hemingwayovy povídky? Jednalo se tak trochu o důsledek jedné dobové kulturní události - celé Hemingwayovo literární dílo totiž tehdy vyšlo poprvé v souborném ruském vydání a stalo se jedním z nejčtenějších souborů mezi tehdejší ruskou mládeží. Adaptace Hemingwayovy povídky Zabijáci byla údajně rovněž první studentskou prací na VGIKu, která vznikla podle předlohy zahraničního autora. Samotný film je členěn do tří částí, z nichž tu první a třetí režíroval Andrej Tarkovskij, prostřední část v Andresenově pokoji režíroval Alexandr Gordon. Všichni spolutvůrci ve filmu také ztvárnili herecké role: Gordon hraje majitele baru, Tarkovskij se objeví v krátké roli hosta, pískajícího si "Lullaby of Birdland", melodii známou i z vysílání Hlasu Ameriky (!). Její zařazení do filmu byl údajně Tarkovského nápad. Z dalších známějších jmen zmiňuji ještě Vasilije Šukšina, který hraje ve filmu postavu Ole Andersona. Film samotný bych pak hodnotil spíše jako dobře zvládnuté ateliérové cvičení, které ovšem není téměř v ničem předzvěstí budoucí Tarkovského tvorby.

Na DVD od Criterion Collection jsou Zabijáci ukryti v graficky poměrně zvláštním menu a to až v jeho třetí úrovni. V hlavním menu k Siodmakovu filmu z roku 1946 je třeba zvolit třetí volbu "Case study", zde pak "Source and adaptations" a až zde si máte možnost vybrat z několika voleb tu, po níž se spustí Tarkovského film. Donedávna jsem znal Zabijáky pouze z videokazety, kterou vydal v roce 2003 moskevský VGIK (viz recenze). Nijak extra dobrá kvalita tohoto videopřepisu je na criterionském DVD vystřídána skoro zázračnou kvalitou restaurovaného obrazu i zvuku. Za tímto hodnocením si stojím i přesto, že v obrazu najdete řadu poškozených míst, téměř po celý film se v obrazu objevuje tenký svislý proužek, místy obraz také znatelně poskočí a dokonce nedošlo ani k "vygumování" prolínačky. Přes všechny tyto vady je ale po mé zkušenosti s ruskou VHS obraz téměř neskutečně kontrastní a se zřetelnými detaily, což snad dosvědčí také galerie screenshotů. Další technické údaje už jen telegraficky: originální zvuková stopa nijak výrazně nešumí, dialogy jsou zřetelné, anglické titulky se dají vypnout.

Zabijáci se tedy konečně dostali na DVD a to v kvalitě, která musí uspokojit. Zarputilým sběratelům Tarkovského díla tak už zbývá jediný titul, který se zatím své DVD premiéry nedočkal, jeho druhý školní snímek Dnes propustka nebude z roku 1958, vydaný zatím jen na výše zmíněné videokazetě.
[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 5. ledna 2005]
(poslední update: 5. ledna 2005)