(Zerkalo)
Zóna-Aerofilms (2006)
DVD

SSSR 1974, 102'
PAL čb/br., 1.33:1
rusky (DD 5.1 nebo DD 1.0), české, anglické a ruské tit.

Bonusy: fotoalbum z natáčení, biografie básníka Arsenije Tarkovského, krátké dokumenty o A. Solonicynovi, I. Smoktunovském, N. Grinkovi a G. Rerbergovi, rozhovor s A. Mišarinem, G. Javlinským a skladatelem E. Artěmjevem, obrazově-hudební koláž Věnováno Andreji Tarkovskému od E. Artěmjeva, trailer na Solaris, filmografie A. Tarkovského, A. Mišarina, M. Těrechovové, E. Artěmjeva, N. Dvigubského a G. Rerberga.

+ recenze vydání Artificial Eye
 + Zóna
České DVD s filmem Zrcadlo vychází 30. listopadu 2006. Třetí české DVD s Tarkovského filmem se tak dostává k divákům téměř přesně měsíc před 20. výročím Tarkovského úmrtí v Paříži 29. prosince 1986. Svým způsobem hezká připomínka, byť netuším nakolik je záměrná. Disk také vychází krátce před obnovenou premiérou filmu v našich kinech, kam se (v roce 2007) po letech konečně vrátí alespoň jeden Tarkovského film v rámci přehlídky Projekt 100 - 2007.
Podle mnohých je to nejkrásnější Tarkovského film. Osobní zpověď, která přerůstá hranice biografie v mimořádně hluboké, ani ne tak filozofické jako spíše etické dílo. Takovskij se ve svých filmech často vracel k motivům domova, dětství, vlastních kořenů, ale v žádném ze svých filmů nedokázal tyto kategorie uchopit tak organicky, jako právě v Zrcadle. Zdánlivě roztříštěná struktura filmu je ve skutečnosti jednolitým tokem obrazů, které si nekladou za cíl informovat "jak to u nás bylo", ale jejich účinek je mnohem nečekanější: vyvolávají v nás zcela osobní asociace, vnitřní hnutí myšlenek zaměřených na vlastní život, na to, co stálo v jeho počátcích, co jej formovalo až do této chvíle, kdy vidíme tento film.

České DVD, vycházející v těchto dnech jako další titul řady Netuctové filmy (završuje letošní první čtveřici, z níž hned tři disky přinesly filmy Andreje Tarkovského - Stalker, Andrej Rublev a Zrcadlo). Obdobně jako předchozí tituly je českou variantou ruského disku konsorcia Ruscico. Obrazový transfer filmu, zvukové stopy, bonusové materiály, filmografie, biografie i grafika menu jsou totožné s vydáním, které jsem popisoval na Nostalghia.cz v případě britského disku od Artificial Eye z roku 2002. Je tedy zbytečné se na tomto místě o obrazu či zvuku dále podrobněji zmiňovat. Jediný rozdíl je v tom, že vše bylo pouze dovybaveno českou titulkovou podporou a při spuštění disku budete "osvíceni" nejen logem Ruscica, ale i dvěma logy českých vydavatelů.

Film doprovázejí zcela nové české titulky, jejichž autorem je Michal Petříček. Českými titulky jsou opatřeny také všechny bonusové rozhovory, z nichž nejzajímavěji se mi jeví rozhovor se spoluscenáristou filmu Alexandrem Mišarinem, vzpomínajícím na první setkání s Tarkovským, jejich dlouholeté přátelství a zejména na psaní scénáře k Zrcadlu. Poněkud raritní je rozhovr s politickým vůdcem Grigorijem Javlinským, obdivovatelem tohoto filmu, zaměřený na jeho osobní vnímání Zrcadla, na to, co v člověku tento film může vyvolat, na současné Rusko i jeho nedávnou minulost, stále zakořeněnou v duši většiny lidí. Třetí rozhovor s hudebním skladatelem Eduardem Artěmjevem (spouští se z jeho filmografie) je identický se záznamem, který je na DVD se Stalkerem. Počeštěny jsou všechny filmografie a biografie. Obal a potisk disku (Haloun - Kubík) vycházejí z grafické koncepce celé řady Netuctové filmy, autorkou textu na zadní straně je Alena Prokopová.

Ani u způsobu distribuce se nic nemění. Disk lze zakoupit buď přes internetové stránky Zóna, nebo v e-shopu Terryho ponožky. Tentýž obchod (umístěný v pasáži pražského kina Světozor) disk nabízí i na svém prodejním pultu, jako jediný kamenný obchod v ČR. Zájemci ze Slovenska mohou využít nabídky e-shopu DVDBest.sk.

[zpracoval Petr Gajdošík. Na Nostalghia.cz publikováno 30. listopadu 2006]
(poslední update: 30. listopadu 2006)