Rublev vs. Rublev
Srovnávací analýza dvou verzí filmu Andrej Rublev
[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]
POSLEDNÍ SOUD
Criterion Collection
autorský sestřih
Ruscico / Artificial Eye
distribuční verze
Rozdílný titulek. V druhé verzi omezeno jen na rok 1408 a vypuštěno přesnější časové určení "léto".

Hned úvodní dlouhý záběr byl v distribuční verzi rychle ustřižen a zkrácen.

Rozhovor Andreje s Danilou v polích. Oproti autorské verzi byla v distribuční verzi scéna přestříhána tak, že konec posledního záběru byl zařazen na její úplný začátek (odjezd jezdce - z původně jednoho průjezdu tak byly v distribuční verzi udělány dva). Dále došlo k drobné změně pořadí záběrů a na konec celé sekvence byl zařazen jen začátek posledního záběru z autorské verze.

Celý jeden záběr před Fomovývm odchodem byl z distribuční verze vyřazen.

Malá změna začátku záběru (zkrácení).

Z původně jednoho dlouhého záběru byla v distribuční verzi odstraněna prostřední část (mezi místem v němž holčička něco Andrejovi ukazuje a příchodem knížete) v níž kamera prudce švenkne doprava na přicházejícího knížete. Takto vzniklý druhý záběr začíná až jeho příchodem.

Úvodní záběr scény přepadení byl v distribuční verzi o malinko zkrácen.

Ve scéně přepadení byl sled záběrů z autorské verze zachován, ale prakticky u všech došlo ke krácení začátků a konců. Pro podrobnější představu je nutné si obě pasáže spíše prohlédnout v "reálu".

Příchod pomatené dívky do chrámu je v autorské verzi naturalistický - dívka chvíli nehnutě stojí a pak se na podlahu chrámu vymočí (viz 2 x nahoře). V distribuční verzi je tento naturalistický detail vystřižen a nahrazen dvěma záběry - na Andrejovu ruku a na otevřená chrámová vrata (viz vpravo).

Autorská verze (vlevo) obsahuje Andrejovu vzpomínku na cestu s přáteli. V distribuční verzi byla celá tato sekvence odstraněna a přesunuta do kapitoly Zvon ve druhém dílu.

Poslední záběr kapitoly i celého prvního dílu je v distribuční verzi malinko kratší. Zajímavé je, že se dochovaly fotografie z natáčení, na nichž Andrej i dívka klečí v dešti před branou chrámu. Tato kompozice se ale ve filmu neobjevila (klečící Andrejovu postavu za vycházející dívkou pouze tušíme).

Osobní závěr: Poslední soud doznal největších změn v pasáži Andrejova rozhovoru s Danilou v polích. Dále byla úplně odstraněna (a přesunuta do jiné kapitoly) Andrejova vzpomínka a nejspíš úředním zásahem došlo k vystřižení scény s pomočením podlahy chrámu (je ovšem nabíledni, že to asi nebylo pro "znesvěcení" sakrální stavby, ale spíše z důvodů "úředně-estetických"). Další úpravy lze považovat za obvyklé krácení, zachováno zůstalo pořadí záběrů i jejich význam a smysl celé scény.

[úvodem] [Titulky] [Prolog] [Šašek] [Feofan Grek] [Andrejovo utrpení]
[Svátek] [Poslední soud] [Nájezd] [Mlčení] [Zvon] [Epilog]
[připravil Petr Gajdošík]
(poslední update: 29. února 2004)    
TOPlist
© 2001-2016 Nostalghia.cz
Petr Gajdošík  © 2001–2016
nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


Prezentace na síti Facebook a G+