Aktuality 2009-2014 [2002] [2003] [2004] [2005] [2006] [2007] [2008]
27. prosince 2014

Za dva dny, 29. prosince, uplyne 28 let od úmrtí Andreje Tarkovského.

Dalším knižním titulem, který rozšiřuje informace o rodinné historii Andreje Tarkovského, je nově vydaná vzpomínková kniha Tarkovského sestry Mariny s názvem "Máme teď novou adresu..." Moskevské adresy Tarkovských (viz obálka vlevo, kliknutím lze zvětšit). Podle této anotace se nejedná o nějakou ucelenou komplexní rodinnou historii, ale spíš o další střípky do její mozaiky, které autorka poskládala z prostudované rodinné korespondence, nových rozhovorů s pamětníky nebo třeba z pozůstalosti Lva Gornunga (fotografa a rodinného přítele, mj. autora většiny fotografií z Tarkovského dětství). Kniha nejen doplňuje autorčiny již dříve vydané knihy (především Oskolki zerkala), ale snaží se některá fakta porovnávat (či přímo revidovat) např. s údaji ve vydaných Tarkovského denících. V souvislosti s autorkou rád přidávám ještě dvě poznámky: Marina Tarkovská se letos 3. října dožila 80 let. Blahopřejeme! A pak – v mlžných obrysech roku 2015 se možná rýsuje její osobní návštěva Prahy. Nechme se překvapit...

Mezi letošní novinky se zařadil i další dokument o Andreji Tarkovském, který pod názvem Tarkovsky: Time Within Time, odkazujícím na hlavní inspirační zdroj, jímž byly Tarkovského deníky, natočil režisér P. J. Letofsky. Před jeho kamerou vypovídají mj. Andrej Končalovskij, Marina Tarkovská, Tonino Guerra, Enrica Antonioni nebo Katinka Farago. Komentář celého filmu namluvil Oleg Vidov (který se podílel i na produkci). Základní údaje k filmu jsou na IMDb, trailer lze najít na oficiálním webu Newcastle Productions.

Zajímavou esej s názvem Andrei Tarkovsky, Solaris and Stalker publikoval na serveru BFI Stephen Dalton. Zabývá se v ní vnitřními souvislostmi obou filmů, které se paradoxně i přes známou Tarkovského nechuť ke sci-fi staly kultovními tituly svého žánru.

O brazilském magazínu z názvem kinoruss jsem se dozvěděl až nedávno. Jeho monotematická čísla nabízí portugalsky gramotným čtenářům mimořádně pestrý a zajímavý obsah, podpořený navíc vynikající grafikou každého čísla. Již starší č. 1 (2011) a nejnovější č. 5 (2014) jsou cele věnována právě tvorbě Andreje Tarkovského. Všechna čísla si lze prolistovat i on-line (např. kliknutím na obrázky obálek vlevo).





Čerstvý rozhovor s hercem (ale dnes i režisérem a dramaturgem) Nikolajem Burljajevem na stránkách gazeta-uzao.ru.

Báseň Žizň, žizň, ve zvukovém záznamu autorského přednesu Arsenije Tarkovského, čerstvě vyvěšená na YouTube, je převzata z filmové kopie Zrcadla (viz ruchy v pozadí, pocházející z pasáže s válečnými záběry přechodu přes Sivaš) a doplněna o umělé echo. Samotný přednes na mne ale i bez filmového obrazu působí impozantním dojmem.

Už dlouho nestíhám sledovat aktuální vývoj situace kolem digitalizace Tarkovského filmů do vysokého rozlišení, takže mnou nedávno náhodou prokliknutý odkaz na Zrcadlo v deklarované kvalitě HD (1080p) na YouTube kanálu Mosfilmu mne zaujal, pro leckoho ale možná nebude žádným překvapením.

15. prosince 2014

Díky upozornění jednoho čtenáře došlo k obohacení Tarkovského české bibliografie o pro mne neznámý český překlad Tarkovského textu Mezi dvěma filmy, který vyšel ve 2. čísle časopisu Divadlo v roce 1963. Ač zde není zdroj uveden, mělo by se jednat o překlad stejnojmenné stati, kterou Tarkovskij publikoval v ruském časopise Kino, 1962, č. 11, s. 82–84. Sken českého překladu připojuji na samostatné stránce. - Obsah stati se věnuje autorskému pohledu na Ivanovo dětství, především v souvislosti s adaptací literární předlohy. V mnohém je tak předstupněm delšího textu s názvem Když je film dokončen, sepsaného pro stejnojmennou knihu textů filmových tvůrců, vydanou v Moskvě v roce 1964 a na stránkách Nostalghia.cz publikovaného již dříve.

Významná autorka Kitty Hunter-Blair (např. editorka britského vydání Tarkovského deníků) vydala v říjnu knihu Arsenii Tarkovsky: Poems. The Artistic Kinship Between Arsenii and Andrei Tarkovsky (Tate Publishing 2014), v níž se věnuje prolínání díla otce a syna Tarkovských, resp. inspiracím Andreje Tarkovského v poezii jeho otce. Paperbackovou verzi nabízí Amazon za 19 dolarů.

Už letos v létě jsem na facebookové stránce Nostalghia.cz upozorňoval na unikátní video, které zachycuje zákulisí natáčení závěrečné "barové scény" z filmu Stalker. Pro úplnost přikládám odkaz i sem. Video najdete (zatím) na ruské sociální síti VKontakte.



Mezi filmovými adaptacemi Lemova románu Solaris se všeobecně zmiňují pouze dvě - Tarkovského film z roku 1972 a Soderberghova variace z roku 2002. Málokdo ví, že sovětští tvůrci adaptovali Solaris už v roce 1968 a to v podobě dvoudílného (!) TV filmu režiséra Borise Nirenburga. Až před časem jsem zjistil, že film je kupodivu možné si celý pustit na YouTube (s volitelnými anglickými titulky). Všechny tři adaptace se pak najednou prolnou v televizní upoutávce současné ruské televize Vremja, která je opět k vidění na YouTube.
Televizní verze Solaris se zdá otročtějším přepisem románové předlohy, i když tvůrci museli slevit z náročnějších technických experimentů a natočit vlastně jen ateliérovou konverzační inscenaci, ozvláštněnou alespoň občasnými světelnými efekty a stínohrami. I tak je film podle mnohých sledovatelný, na ČSFD je hodnocen na slušných 87%. Pokud by chtěl někdo hledat nějaké podobnosti či aluze mezi TV filmem a Tarkovského zpracováním, tak zde nějaké nepochybně jsou, ať už v zařazení konkrétních scén nebo jejich vizuálním řešením. Nedokážu ale rozhodnout, do jaké míry je tomu jen proto, že oba filmy vycházejí ze stejné předlohy, kterou jsem četl již opravdu hodně dávno. TV verze je asi přesnější přepis, Tarkovského pojetí je filozofičtější a myšlenkově přesahuje román. Každopádně by mohlo jít o zajímavý námět pro nějakou větší srovnávací studii.

Několik Tarkovského úvah a myšlenek na téma "Umění a film" vyšlo před časem na "tumblrových" stránkách A-Bittersweet-Life. U článku nicméně upozorňuji především na několik málo známých fotografií z natáčení různých filmů.

Na Tumblr účtu Andreje Arseňjeviče Tarkovského se objevila kolekce fotografií z natáčení Stalkera, v níž herci Kajdanovskij a Solonicyn nacvičují s Tarkovským finální scénu rvačky. Za prohlédnutí zde ale samozřejmě stojí i další přidané fotografie, povícero raritní a málo (nebo spíš vůbec) vídané.

Mimořádné vzpomínky na natáčení Stalkera, co do obsahu textu i přiložených fotografií, publikoval už před časem člověk podepsaný nickem immos nebo také Segej Bessmertnyj.

25. srpna 2013

V pátek 23. srpna zemřel v Nižném Novgorodu ve věku 84 let kameraman Vadim Jusov. Ze záplavy odkazů na ruské informační kanály vybírám stránky ruského televizního kanálu 1tv.ru, kde je ke spuštění asi 5ti minutová reportáž o životě a díle Vadima Jusova.

1. července 2013

Filmový producent Dmitrij Klepatskij oznámil v červnu zahájení práce na projektu, jehož výsledkem bude filmová adaptace Běljajevova románu Ariel. Film by měl být natočen podle scénáře, který na přelomu 70. a 80. let zpracovali Andrej Tarkovskij a Fridrich Gorenštejn. Klepatskij ve své zprávě uvádí, že práva na Tarkovského scénář již mají zajištěna a nyní se jedná o financování projektu. Zprávu přinesl např. server Lenta.ru.

Ve dnech 11.-16. června 2013 proběhl v ruském Ivanovu sedmý ročník filmového festivalu pořádaného na počest Andreje Tarkovského, který se v nedalekém Zavražje narodil a v blízkém Jurjevci prožil část dětství. V programu festivalu byla také výstava originálních dokumentů, nejspíš pocházejících z nedávného "londýnského nákupu" Tarkovského pozůstalosti, kterou zakoupila právě regionální "vláda" v Ivanovu. Několik snímků z této výstavy je možné shlédnout na oficiálním webu festivalu. (Mezi návštěvníky lze zahlédnout i Marinu Tarkovskou.)

Criterion na své stránky pod názvem Andrei Tarkovsky Talks Film umístil seznam filmů, k nimž se kdysi různou měrou Tarkovskij vyjádřil. Editor Grant Douglas Bromley do soupisu připojil citace Tarkovského úvah nebo výroků.

V nakladatelství Pavel Mervart vyšla kniha Niny V. Sinicinovové Odysea Maxima Řeka, přibližující dobu, život a dílo ikonopisce Maxima Řeka, který na přelomu 15. a 16. století působil mj. i v Rusku. Ač se jedná o dobu o něco pozdější, přece jen v knize ožívá svět malířů ikon jak ho známe z Tarkovského Andreje Rubleva.

Fotogalerie se současnou podobou některých míst kde se natáčel Stalker na serveru Tarkovskiy.su.

Do zástupu dokumentů o životě a díle Andreje Tarkovského brzy přibude další titul. Režisér PJ Letofsky natáčí poetický dokument podle Tarkovského deníků s názvem Time Within Time. Tarkovského hlas "ztělesní" ve filmu známý ruský herec Oleg Vidov (který se kdysi mj. herecky sešel s Tarkovským ve filmu Je mi dvacet let), další rozhovory pro film poskytli Marina Tarkovská, Andrej Končalovskij, Katina Farago a těsně před smrtí i Tonino Guerra. Projekt je zatím ve stadiu natáčení a částečně i shánění finančních prostředků. Ukázky z natočeného materiálu jsou k vidění na kickstarter.com.

Na YouTube se asi před měsícem objevila krátká vzpomínka Andreje Končalovského na spolupráci s Andrejem Tarkovským s několik raritními dobovými fotografiemi. Pochází pravděpodobně také z výše zmíněného projektu Time Within Time.

30. dubna 2013

Nevím, zda-li jsem vůbec zaznamenal, že v roce 2007 vyšla v nakladatelství Lexington Books kniha Films and Dreams: Tarkovsky, Bergman, Sokurov, Kubrick, and Wong Kar-Wai od filozofa Thorsten Botz-Bornsteina. Americký Amazon ji nabízí zde (tamtéž i možnost náhledu), jako ebook je pak k zakoupení např. zde.

V roce 1979 vydalo moskevské nakladatelství Iskusstvo knihu L. Doularidzeho Louis Bunuel. Do knihy přispěl svým textem také Andrej Tarkovskij, který zde publikoval stať s názvem Žhavý realismus věnující se především filmu Nazarin. Originál ruského textu je možné si stáhnout zde (PDF), francouzský překlad je k dispozici zde.

Moskevská Knihovna S. M. Ejzenštejna uspořádala ve dnech 2.-4. dubna 2013 sérii autorských čtení a setkání s názvem Andrej Tarkovskij. Kontext 2013. Obsah byl zaměřen na interdisciplinární vztahy a souvislosti díla Andreje Tarkovského. Proto se v programu vystřídali jak pamětníci, tak filmoví teoretici, estetici, filozofové nebo teologové z Ruska i zahraničí. Kompletní program se všemi příspěvky si lze pročíst na oficiální stránce knihovny.

Každoroční vzpomínkové setkání na Andreje Tarkovského, spojené se seminářem a kulturními akcemi, proběhlo v ruském Ivanovu opět ve výroční dny jeho narození 4.–5. dubna 2013. Vedle několika diskusních panelů zde byla otevřena i výstava kreseb Andreje Tarkovského z jeho deníků z let 1970–1986.

11. března 2013

Koncem roku 2012 proběhla světem zpráva o aukci písemností, fotografií a audio nahrávek ze soukromého archivu Olgy Surkovové (viz níže zpráva z 8. listopadu 2012). Celou kolekci na aukci nakonec bez většího zájmu jiných stran zakoupila samospráva ruského regionu Ivanovo, v němž leží také vesnička Zavražje a městečko Jurjevec, tedy místa spojená s Tarkovského narozením a ranným dětstvím. Jak jsem se před pár dny dozvěděl, kompletní zakoupený archiv je již v Zavražje a momentálně probíhá jeho třídění a katalogizace. Zpřístupnění dokumentů se očekává v létě nebo na podzim 2013.

Další z nesčetných tarkologických zahraničních publikací je kniha Sergeje Zagrebina z Čeljabinsku Etika Tarkovskogo, jejíž téma je navýsost zřejmé z názvu. Knihu vydalo čeljabinské nakladatelství Work Plus v roce 2012 a podrobnější anotaci nabízí např. ruské stránky Mediazavod.


Na konci února publikoval blog Dyssebeia obsáhlou analýzu The Eternal Recurrence in Tarkovsky’s The Sacrifice zabývající se náboženským a spirituálním výkladem filmu Oběť, především na základě Kierkegaardovy filozofie. O pár dní později stejný autor své závěry a zjištění zpochybnil v krátké poznámce A quote from Tarkovsky, když dodatečně zjistil Tarkovského odmítavé stanovisko k přirovnávání svého filmu právě ke Kierkegaardovi (a přeneseně hlavně k Bergmanovi).


Pražské Ponrepo uvede v úterý 19. března od 20 hod. Zrcadlo. Vstupné pro členy 50 Kč, pro nečleny (tzv. jednodenní členství) pak 80 Kč.

Na internetu jsem zachytil několik méně obvyklých (alespoň pro mne) fotografií ze života Andreje Tarkovského. Náhledy lze kliknutím zvětšit, komentář myslím netřeba...

8. listopadu 2012

Na britském zpravodajském portálu Guardian.co.uk vyšla v úterý 6. listopadu unikátní zpráva o chystané aukci písemností, fotografií a audio nahrávek se vztahem k životu a dílu Andreje Tarkovského. Dokumenty pochází ze soukromého archivu Olgy Surkovové, dlouholeté Tarkovského spolupracovnice, která měla až do 80. let velmi blízký vztah k Tarkovského rodině a byla bezprostředním svědkem většiny jeho tvůrčích zápasů. Surkovová také stála u zrodu Tarkovského jediné teoretické knihy Zapečetěný čas (česky v roce 2009). Do aukce nabízená kolekce zahrnuje korespondenci, fotografie, scénáře, několik zvukových nahrávek rozhovorů a jiné dokumenty. Jednou z nejvzácnějších položek je originální koncept Tarkovského dopisu Brežněvovi, pro filmové historiky budou ale poutavější poznámkové sešity s analýzami filmů (v článku se uvádí "záběr po záběru", ale není jasné jde-li o analýzy Tarkovského nebo Surkovové, nicméně několik Tarkovského storyboardů, např. k Zrcadlu, bylo v minulosti již publikováno, takže je pravděpodobné, že půjde právě o tento jeho režisérský materiál), filmové scénáře ve verzích, které se od výsledné podoby filmů místy značně odlišují nebo několik desítek nahrávek rozhovorů s Tarkovským z posledních let jeho života. Nabízí se také fotoalba z Tarkovského cest po Evropě a po světě, ze setkání s řadou osobností (např. Mstislav Rostropovič). Aukční síň Sotheby ohlásila aukci na 28. listopad, cena za všechny tyto dokumenty se podle odhadů může vyšplhat na 80-100 tis. liber.

7. listopadu 2012

Na obzoru se rýsuje nová zásadní tarkologická kniha. Ponese titul Tarkovsky: Films, Stills, Polaroids & Writings a 3. prosince by ji mělo vydat renomované nakladatelství Thames & Hudson. Ač knihu zatím samozřejmě neznám, označení "zásadní" nevolím náhodně. Jako autoři jsou pod ní totiž podepsání Hans-Joachim Schlegel, editor německého vydání Tarkovského deníků a syn režiséra Andrej Tarkovskij ml. Kniha je zásadní i v ceně. Britský Amazon knihu nabízí v pre-orderu za 51 liber. - Do jaké míry jde o shodnou knihu, kterou současně ohlásilo i mnichovské nakladatelství Schirmer/Mosel se uvidí. Parametry se zdají shodné, liší se jen obal a vydavatel. Nechme se tedy překvapit...

Kriipis Tulo, sounddesignér z Lotyšska prezentující se pod uměleckým nickem Astrowind, představil v dubnu 2012 CD s názvem Kaidanovsky. Syntezátorové hudební kompozice jsou především poctou Alexandru Kajdanovskému, aka Stalkerovi, jejichž motivy Tarkovského film zhusta evokují. Ukázky a objednání možné zde.

Přibližně čtvrthodinový pořad o výstavě fotografií Layly Alexander-Garrett z natáčení Oběti s názvem Po stopách Andreje Tarkovského odvysílala petrohradská 100 TV. Pořad je možné shlédnout na oficiálních stránkách kanálu 100 TV.

Od 2.11. do 2.12.2012 probíhá v Basileji sympozium věnované Andreji Tarkovskému, nejen jeho uměleckému odkazu, ale i filozofickému přesahu jeho díla. Oficiální stránky celé akce jsou zde.

Známý polský "tarkolog" Seweryn Kuśmierczyk vydal novou knihu s názvem Księga filmów Andrieja Tarkowskiego (Skorpion 2012). Po jeho edicích Deníků, překladu Zapečetěného času a práci Kompleks Tołstoja jde tentokrát o ryzí monografii Andreje Tarkovského, věnující se komplexně životu i dílu. Detaily ke knize zde.

Na YouTube kanálu Nostalghia.cz přibyly do Tarkovského sekce dva tituly: skladba Toru Takemitsua s názvem Nostalghia u roku 1987, věnovaná tarkovského odkazu a hodinový ruský dokument Žertvoprinošenije Andreja Tarkovskogo z roku 2012.

Tarkovského polaroidové snímky se po internetu rozmnožily již v několika fotogaleriích. Jedna z těch obsažných je zde.

Andrej Tarkovskij je jako scenárista podepsán i pod uzbeckým snímkem Zoghida Sobitova Pozor, had!. Jak o filmu psal v roce 1981 časopis Kino (č. 11, s. 14) si můžete přečíst na této stránce. Přiznám se, že kriminální film, v němž zločinci používají jako rafinovanou zbraň jedovaté hady, mne ve spojení s Tarkovským začíná opravdu zajímat.

Přítel Trond Trondsen, webmaster sesterských stránek Nostalghia.com, je jako producent a kameraman podepsán pod již téměř dokončeným krátkým dokumentem Magnetic Reconnection (13 min.), natočeným v rámci vědeckého zkoumání polární záře v krajině kanadské Manitoby. Film se nicméně prezentuje nadčasověji, jako dílo o regenerační síle přírody a marnivosti lidské snahy o ovládnutí přírody. Z dalších zajímavých spolutvůrců jmenujme autora hudby Jima O´Rourke ze Sonic Youth, komentář namluvil Will Oldham. Film přináší jedny z nejúžasnějších záběrů polární záře, jaké kdy byly natočeny.

14. května 2012

Květnový program kina Ponrepo pokračuje v uvedení druhé části kolekce filmů Andreje Tarkovského. V úterý 15.5. od 20 hod. bude uvedena Oběť, 22.5. od 19:30 Andrej Rublev a 31.5. od 20 hod. Stalker. Všechny projekce jsou přístupné s průkazkou kina Ponrepo.

Dubnová přednáška Vladimíra Suchánka o díle Andreje Tarkovského v Ponrepu je nyní k dispozici ve videozáznamu na serveru YouTube, rozdělená do několika kratších dílů.

Zajímavý text o Tarkovského kolekci polaroidových fotografií publikoval pod názvem Visual Romanticism as a Subversive Affect Gawan Fagard v East Europe Film Bulletin.

Moskevská galerie na Soljance uvedla výstavu fotografií ze života Andreje Tarkovského s názvem Tarkovskij. Space. Ukázka z vystavované kolekce je k dispozici na oficiálním webu galerie.

Velmi obsáhlá analýza Tarkovského Solaris s názvem Andrei Tarkovsky: Truth Endorsed by Life vyšla na stránkách Senses of Cinema už v roce 2009, já jsem ji ale "objevil" až nyní.

5. dubna 2012

Kulaté 80. výročí Tarkovského narození spustilo v celém světě řadu připomínek jeho díla, retrospektivy a nebo pozoruhodné vydavatelské počiny. Například Tarkovského deníky, vydané pod souhrnným názvem Martyrolog v roce 2008 poprvé v úplné a originální ruské verzi, vyšly nyní v exkluzivním švédském překladu u stockholmského vydavatelství Atrium. Vzhled kopíruje zdrojovou ruskou edici z roku 2008 (více o ní jsem psal zde), nahlédnout do švédského vydání je pak možné zde. Švédský překladatel získal pro vydání další podklady, které do tohoto vydání zahrnul, o co konkrétně jde ale nezmiňuje. Obdobně obohacené a rozšířené vydání by mělo letos vyjít také v Rusku. Martyrolog vyšel také u našich severních sousedů v Polsku, kde jde již o druhé (opravené a doplněné) vydání. V letošním roce jsou ohlášena také vydání ve španělštině a portugalštině.

Tarkovského teoretická práce Zapečetěný čas vyjde v brzké době v Rusku poprvé v kompletní verzi, přičemž vydání bude doplněno o dosud nikde nepublikovaný Tarkovského rozhovor. Stejná edice textu by pak měla vyjít i v Izraeli. - V Mnichově (Schirmer/Mosel) se navíc chystá vydání velkoformátové knihy fotografií ze života a díla Andreje Tarkovského, milánské nakladatelství Rizzoli připravuje antologii jeho spisů.

Až nyní jsem se dozvěděl, že již zmíněné švédské vydavatelství Atrium vydalo před časem také jistě pozoruhodnou knihu Erlanda Josephsona En natt i den svenska sommaren (Jedna noc švédského léta), obsahující text stejnojmenné divadelní hry, kterou Josephson napsal v roce 2002 jako vzpomínku na natáčení Oběti. Vedle toho obsahuje kniha také Josephsonův delší text, reflektující spolupráci s Tarkovským a přiložené CD s nahrávkou rozhlasové adaptace hry, obsazené mj. i Josephsonem. - Samotná divadelní hra se po uvedení ve Švédsku (2002) dočkala v roce 2007 své realizace v Curzon Maifair v Londýně, v roce 2011 v Theaterlabor v Brémách, a ve stejném roce i v Tallinu.

Vynikající finské stránky o Andreji Tarkovském Suomen Andrei Tarkovski arkisto.

Zajímavá zpráva z pařížského Institutu přátel Andreje Tarkovského hovoří o tom, že na dohled je pečlivá restaurace dochovaných materiálů režisérského sestřihu Andreje Rubleva.

Ze stejného zdroje pak pochází poněkud obskurní informace, že na rok 2014 se chystá uvedení opery podle filmu Stalker.

A po všech těch zahraničních zprávách česká perlička na závěr: v roce 1970 ocenili "soudruzi" v Karlový Varech film Ivanovo dětství (1962) diplomem "za účast"... (viz foto, kliknutím lze zvětšit).

4. dubna 2012

Dnes by se Andrej Tarkovskij dožil 80 let.

Výběr odkazů:

  • Pod křídly Andreje Tarkovského od Aleny Prokopové.
  • Filmy Tarkovského - vizualizace duše na Hlasu Ruska.
  • Tarkovsky @ 80 na MUBI.com.
  • Andrei Tarkovsky’s Life in Photographs na RIA Novosti.
  • Andrei Tarkovsky’s Poetic Cinema na Big other.
  • 30. března 2012

    Pět dní po svých 92. narozeninách zemřel 21. března Tonino Guerra, legendární italský scenárista (Dobrodružství, Noc, Zatmění, Zvětšenina, Červená pustina, Zabriskie Point, Amarcord, Noc svatého Vavřince, Kaos, Krajina v mlze...), ale také spisovatel, básník a malíř. S Andrejem Tarkovským byl spojen především prací na scénáři filmu Nostalgie a na dokumentu Tempo di viaggio. Jejich přátelství ale započalo o mnoho let dříve, když Guerra při své návštěvě Moskvy na konci 70. let vedl s Tarkovským dlouhý rozhovor o kine- matografii a o jeho tehdy dokončovaném filmu Stalker. Guerra se v té době v Moskvě také seznámil se sympatickou Larisou Jabločkinovou, kterou si vzal za manželku. Tarkovskij byl na jejich svatbě za svědka a tak i jejich spolupráce měla v budoucnu víc soukromý než profesionální charakter. Odkazuji též na krátkou TV reportáž z oslavy Geurrových 92. naro- zenin, u které se ctitelům Tarkovského Nostalgie vyplatí počkat až na úplný konec... v této souvislosti upozorňuji také na asi 5 minut dlouhou ukázku z dokumentu Tarkovsky: His God, His Devil z roku 2011, v níž Tonino Guerra vzpomíná na Tarkovského (obsahuje anglické titulky).

    Blížící se 80. výročí narození Andreje Tarkovského (4. dubna 1932) připomene pražské Ponrepo uvedením kolekce jeho filmů pod jednotícím názvem Po stopách Stalkera. Postupně budou uvedeny snímky Ivanovo dětství (3.4., 17.4.), Válec a housle (10.4.), Stalker (10.4.), Zrcadlo (17.4.), Solaris (24.4.) a v květnu Andrej Rublev a Oběť. Součástí programu jsou také dvě přednášky: v úterý 10. dubna od 17:30 hod. přednáška Tarkovskij 80 o životě Andreje Tarkovského a o některých místech, kde vznikaly jeho filmy; v úterý 17. dubna od 17:30 hod. pak seminář Vladimíra Suchánka Duchovní rozměr v díle Andreje Tarkovského.

    Kulaté výročí připomene také Česká televize a to reprízou dokumentu Vzpomínky na Andreje Tarkovského, který uvede ve čtvrtek 5. dubna na programu ČT 2 od 23:25 hod.

    Na několikadenním semináři k Tarkovského výročí v ruském Ivanovu bude uveden také nový dokument The Bright Days, který v roce 2011 natočil španělský režisér José Manuela Mouriño. Ivanovský seminář bude nově obohacen také o účast dvou dalších osobností: přijede kostýmní výtvarnice Nelly Fominová (Solaris, Zrcadlo, Stalker) a Layla Alexander-Garrett (překladatelka a autorka knihy o natáčení Oběti). Celý program semináře je možné si stáhnout ZDE.

    Jedním z hostů právě probíhajícího Febiofestu je i ruský režisér Andrej Zvjagincev, jehož tři filmy (Návrat, Vyhoštění a Jelena) jsou zařazeny do programu. V pondělí 26. března s ním proběhla tisková konference, kde odpovídal na několik otázek, mj. i na vztah k filmům Andreje Tarkovského. Záznam by se měl brzy objevit v archivním streamu na webu Febiofestu. Následující den natočil Andrej Zvjagincev podstatně delší rozhovor, v němž si s ním povídal Aleš Stuchlý. Jeho 38 minut dlouhý záznam je k dispozici na stránkách ČRo - Radio Wave pod názvem Můj divák už je možná mrtvý.

    Zajímavý text o Tarkovského tendencích k minimalistickému vyjádření (Polaroid, haiku) publikoval John A. Riley v Dandelion, University of London's online postgrad arts journal (Vol. 3, 2012). Celý text s názvem Tarkovsky and Brevity lze stáhnout zde.

    28. února 2012

    V noci z 25. na 26. února zemřel ve Stockholmu herec (ale i scenárista, režisér, básník, pedagog a také dlouholetý ředitel stockholmského Královského divadla) Erland Josephson, mj. představitel Domenica v Tarkovského Nostalgii a Alexandera v Oběti. Jeho hereckou dráhu, z niž větší část spojil s tvorbou Ingmara Bergmana, připomínají všechny výraznější světové deníky a webové servery. Jako na citlivou připomínku jeho herecké osobnosti upozorňuji na krátké video s Liv Ullmanovou, v němž já osobně sice nerozumím ani slovo, ale z dialogu, mimiky a očí Liv a Erlanda plyne to, co je myslím oba dva dělá velkými herci: žádná chladná profesionalita, ale "zaujetí", skutečný život...

    K letošnímu 80. výročí narození Andreje Tarkovského vydává Layla Alexander-Garrett, která působila jako Tarkovského překladatelka u natáčení Oběti, fotoknihu Andrei Tarkovsky: A Photographic Chronicle of The Making of The Sacrifice. Ukázky z knihy naleznete zde: 1 I 2 I 3 I 4. Dále je k dispozici promo video ke knize na serveru Vimeo a soupis putovní fotovýstavy.

    Jinými dvěma novými zahraničními tituly jsou kniha Narimana Skakova The Cinema of Tarkovsky: Labyrinths of Space and Time, která vyšla v lednu u londýnského nakladatelství I.B.Tauris a jejíž ukázku nabízí např. Google Books, a kniha Geoffa Dyera Zona: A Book About a Film About a Journey to a Room z amerického nakladatelství Pantheon, jež je celá věnována filmu Stalker.

    Mezi připomínky kulatého Tarkovského výročí bude patřit i třídenní kulturní seminář s názvem Mezinárodní dny Andreje Tarkovského, který proběhne ve dnech 4.-7. dubna v ruském Ivanovu, hlavním městě oblasti, v níž leží i Zavražje a Jurjevec, místa spojená s jeho narozením a dětstvím. Program celého projektu obsahuje výstavy a několik přednášek spojených s projekcí dokumentů, z nichž některé vznikly právě k tomuto výročí. Předběžný (oficiálně ještě neuzavřený) program je jako PDF ke stažení ZDE.

    Nakladatelství G plus G vydalo slavné Kolymské povídky Varlama Šalamova. Povídky ze světa sovětských gulagů vyšly v částečné podobě v roce 1995 v překladu Sergeje Machonina. Zbylou cca třetinu nyní dopřeložil jeho syn Jan Machonin a celý soubor tak poprvé vychází v úplném českém překladu. Pozoruhodná kniha svého času zaujala i Andreje Tarkovského a Gleba Panfilova, kteří se ji krátce věnovali ve svém rozhovoru z roku 1982 (viz výbor Krása je symbolem pravdy). K tématu více též v textu Any Hlaváčové Čas zapečatený v Kolymských poviedkach.

    5. února 2012

    Do galerie Blu-ray titulů s filmy Andreje Tarkovského přibyl další disk s filmem Andrej Rublev. Po prvním ruském vydání společnosti Digital Element z roku 2010 (viz aktuality z 28. dubna 2010 níže) vydal film v Rusku také tradiční vydavatel Krupnyj Plan. Podle všeho se jedná o identický přepis jako u disku z roku 2010, Krupnyj Plan má asi jen o něco světlejší černé pruhy nad a pod obrazem, obraz vlastního filmu se u staršího disku jeví velmi slabě nahnědlý. Porovnat oba přepisy lze na identickém snímku v HD zde: [Digital Element] [Krupnyj Plan]
    Přesnější technickou specifikaci disku neznám, nejasná je i informace o bonusové výbavě, která zní: "Vzpomínky na práci na filmu". - Při této příležitosti jsem po delší době updatoval katalog BD a DVD s filmy Andreje Tarkovského.

    Film Terrence Malicka Strom života (2011) patří k nejdiskutovanějším filmům loňského roku. Jedním z příspěvků k jeho obrazové i obsahové stránce je i stránka na blogu The Tarpeian Rock, kde v příspěvku Tarkovsky Quotes / Allusions in The Tree of Life pokládá jeho autor vedle sebe dlouhou řadu záběrů z Malickova filmu a z filmů Andreje Tarkovského...

    Jeden čerstvý polský plakát k filmu Andrej Rublev rozšířil sbírku Pavla Rajčana v Terryho ponožkách (viz vlevo). Autorem je Andrzej Klimowski a plakát vznikl v roce 2010.

    Letošní 80. výročí narození Andreje Tarkovského bude jistě příležitostí k řadě akcí spojených s Tarkovského jménem. Jednou z nich bude i několikadenní mezinárodní konference v Moskvě, ohlášená na konec dubna. Vyjít by měla i další kniha Mariny Tarkovské, jejíž pracovní (?) název zní Tarkovští v Moskvě. Detaily o ní ale zatím nejsou známé.

    Dmitry Trakovski, režisér dokumentu Meeting Andrei Tarkovsky, připravuje nový projekt, kterým by měl být dokument o komunitě Yupiků, původních obyvatel části Aljašky, kteří žijí ve svých tradičních územích a kultuře, ale vedle toho již celé generace vyznávají ortodoxní pravoslaví. Asi desetiminutovou ukázku z natočeného materiálu je možné shlédnout na YouTube. Dmitry momentálně hledá pro dokončení celého projektu finance, zveřejněnou ukázku tedy lze brát i jako výzvu v tomto směru.

    29. listopadu 2011

    To, co se nějakou dobu jen tak šuškalo, se stalo skutečností: Tarkovského Zrcadlo vyšlo v Rusku na Blu-ray nosiči, který vydal Krupnyj Plan. Stejně jako u již dříve vydaného Andreje Rubleva ale budí rozpaky kvalita obrazu. Podle tohoto srovnání je obraz sice ve vyšším rozlišení, ale proti DVD předchůdcům (a pokud mě paměť neklame, tak ani kopiím) jsou barvy tlumenější (což by ještě nemusel být problém) a u některých ukázek (především té první, kde sedí matka na ohradě) jeví známku posunu barevnosti. Černobílé epizody navíc nejsou tak jako u DVD i kinokopií laděny do sépiového odstínu, ale jsou v syrovém čb režimu. Originální ruský zvuk je na disku v remixu DTS 5.1, DD 5.1 i v původním mono, titulkové sady disk samozřejmě neobsahuje. Jako bonus je zařazen rozhovor s Alexandrem Mišarinem, pravděpodobně tentýž, který je na DVD vydaném i u nás (Zóna). V Rusku je disk v prodeji za cenu cca 440 rublů.

    7. září 2011

    V roce 2005 vydala společnost ECM album hudebních kompozic skladatele a pianisty François Coutuiera Nostalghia - Song for Tarkovsky, inspirovaných filmy Andreje Tarkovského. Od té doby se stejný vydavatel vrátil k podobné inspiraci ještě třikrát s tituly Hymns and Prayers (Gidon Kremer, The Kremerata Baltica, 2008), Un jour si blanc (François Coutuier, 2008) a Tarkovsky quartet (François Couturier, 2009). Zajímavá je i další produkce značky ECM, zahrnující nejen hudební tituly, ale i pozoruhodně vypravené fotografické publikace, raritní edice DVD (mezi nimi např. precizně vypravený disk se čtyřmi krátkými filmy J.-L. Godarda) nebo zvukové záznamy (např. kompletní soundtracky Nouvelle Vague a Histoire(s) du cinema J.-L. Godarda). Celou produkci lze najít na www.ecmrecords.com.

    Dva islandští hudební skladatelé Ben Frost a Daniel Bjarnason připravují na listopad 2011 u svého domácího labelu Bedroom Community album se symfonickou suitou Solaris, inspirovanou Tarkovského filmem. Pro nahrávku si vybrali významné polské hudební těleso Sinfonietta Cracovia, s nímž absolvují částečně i koncertní šňůru. Zajímavý trailer, natočený během nahrávání ve studiích Bedroom Community, odhaluje nejen zvukovou tvář projektu, ale obrazově se snaží také evokovat Tarkovského filmy.

    Pražské kino Ponrepo uvádí v rámci svého cyklu Mistři září i filmy Andreje Tarkovského. V pondělí 5.9. to byl Stalker, ve středu 7.9. uvede od 19:30 hod. Andreje Rubleva, v úterý 13.9. od 20 hod. Oběť, v pondělí 19.9. od 20 hod. Solaris a ve středu od 21.9. od 20 hod. Zrcadlo. Všechny projekce jsou přístupné s průkazkou kina Ponrepo.

    Několikaminutový vhled do soukromí domácnosti Mariny Tarkovské a Alexandra Gordona se pod názvem Tarkovsky Family trailer objevil na serveru Vimeo. Je otázka, zda-li jde skutečně o ukázku z nějakého připravovaného dokumentu...

    16. srpna 2011

    Společnost Artificial Eye vydala své edice Tarkovského filmů v souborném boxsetu, který obsahuje 7 DVD disků, jejichž specifikace a výbava jsou totožné se samostatnými vydáními. Jako nový bonus je připojen celovečerní dokument Dmitry Trakovského Meeting Andrey Tarkovsky (2008). cena boxsetu se pohybuje kolem 40 liber.

    Na blogu Pinnland Empire se v červenci objevila stránka, komparující některé záběry z Tarkovského filmů s jinými snímky, např. Terrence Malicka, Roberta Bressona, Larse von Triera aj.


    V rozhovoru pro The Independent Film Channel se známý zpěvák, textař a kytarista skupiny The Smashing Pumpkins Billy Corgan vyznal z náklonosti k Tarkovského filmu Andrej Rublev. Nicméně určité přehmaty v rozhovoru stojí také za pozornost :-)

    V jakém filmu byste rád žil, pokud by to šlo?
    Ve filmu Andrej Rublev od Tarkovského, kolem mých 15 let [smích]. Je to krásný film o umění, o bytí v umění. Odehrává se to v Rusku kolem roku 1600 nebo v podobně bezútěšné době. Znáte víc Tarkovského?

    Ano, ale ne tento film. Zjistil jsem, že na jeho filmy potřebuju mít připravený mentální prostor.
    [Smích] Jo, to je přesně to, co mám u něj rád.
    15. července 2011

    Sborník textů Andreje Tarkovského Krása je symbolem pravdy byl brzy po svém vydání v roce 2005 vyprodán (více o tehdejším vydání zde). Příbramské nakladatelství Camera obscura po vyprodání nákladu slíbilo knihu vydat ve druhém vydání a tento slib plní nyní: sborník Krása je symbolem pravdy vychází v těchto dnech ve svém druhém, aktualizovaném vydání. Ti, kdo první vydání z různých důvodů "nestihli" mohou tedy jásat. Knihu lze zakopit výhradně v pražském obchodu Terryho ponožky (kino Světozor), kde je ji možné koupit i přes internet za (oproti prvnímu vydání nezměněnou!) cenu 390 Kč. O prodeji knihy na Slovensku se jedná. Detaily k novému vydání přináším na samostatné stránce.

    Americký režisér a kameraman ruského původu Alik Sakharov natočil v roce 1992 krátký němý snímek Pausa věnovaný Andreji Tarkovskému. Celý film natočený na lokacích v Connecticutu jsem neviděl, ale jeho trailer, který je k vidění na serveru Vimeo.com, působí velmi zajímavým dojmem nezávislého díla, jež se neveze jen po estetice Tarkovského filmů, ale je postaveno na vlastní filmové poetice.

    Dennis Lim v textu pro Los Angeles Times, napsaném u příležitosti vydání amerického Blu-ray s filmem Oběť, zmínil i osobité srovnání tvorby Andreje Tarkovského a Terrence Malicka:

    "Vzhledem k čiré kráse a filosofickým ambicím Tarkovského filmů není přitažené za vlasy tvrzení, že jeho opravdovým dědicem je Terrence Malick - tvůrce, jehož přístup k prostoru a času je sice roztříštěný tam, kde je u Tarkovského sjednocující, ale který sdílí s ruským režisérem mystické spojení s přírodou a jejími prvky a nutkání klást nezodpověditelné otázky s naprostou vážností a upřímností... Více než většina ostatních filmařů přetvářejí oba dva filmový jazyk pro své vlastním cíle... Oba patří k stále vzácnějšímu druhu umělců, kteří se odvažují přemýšlet o umění jako o duchovním úkolu, a jimž při jejich hledání vznešenosti hrozí riziko výsměchu."
    1. července 2011

    Ukázky z amerického Blu-ray disku s filmem Oběť a bonusovým dokumentem Režie Andrej Tarkovskij na přiloženém DVD jsou již k dispozici na recenzentském serveru DVDBeaver včetně podrobné specifikace dvojdisku. Srovnání obrazu z BD disku s ukázkami z několika jiných DVD je velmi působivé.

    Asi 15 minut dlouhá ekokritická videoesej The Anatomy of Contamination: Natural and Unnatural Worlds in Andrey Tarkovsky's Stalker (2011), jejímž autorem je Michael Gregorievich Khmelnitsky, je k vidění na serveru Vimeo. Autor zde na pozadí Stalkera přibližuje přístup k ochraně životního prostředí v Sovětském svazu 80. let.

    Webové stránky italské Dialogo TV nabízejí záznam reportáže z jarní výstavy fotografií Andreje Tarkovského L'immagine dell'assoluto v Miláně. Na výstavě byly prezentovány jak archivní rodinné fotografie, tak vlastní Tarkovského "tvorba" na Polaroid ze 70. let a kolekce filmových plakátů. V asi tříminutovém záznamu hovoří přímo na kameru i Tarkovského syn Andrej.

    14. května 2011

    Ve španělském Gijónu připravilo místní divadlo La Laboral jevištní adaptaci filmového scénáře Tarkovského Oběti. Premiéra dvou a půl hodiny dlouhého představení v režii Adonaise Ángela proběhla 11. května. Plakát s dalšími údaji viz vlevo (lze zvětšit), poznámka režiséra (v angličtině) viz zde (PDF).

    Na serveru DVDBeaver se objevila přesná specifikace criterionského BD se Solaris včetně několika obrazových screenshotů.

    27. února 2011

    Před časem potvrdil Criterion květnový termín nového vydání Solaris na 2 DVD a samozřejmě nově i na nosiči Blu-ray. Bude se jednat o nový přepis v obrazové HD kvalitě, zvuková stopa bude ponechána v originálním mono, na BD ovšem v "plné" nekomprimované podobě. Stejně jako u předchozího vydání z roku 2002 bude v bonusech přítomno asi devět vystřižených scén, rozhovory s tvůrci (Bondarčuková, Jusov, Romadin, Artěmjev), ukázka z polského dokumentu o St. Lemovi, audio esej a booklet. Obsah edice tedy bude víceméně téměř stejný jako předchozí vydání (nezmiňuji samozřejmě lepší technickou kvalitu), kompletní proměnou naopak došel obal disku (viz vlevo).

    Tu a tam se na ruských diskusních fórech objevuje zmínka o Solaris ve spojení s tzv. "director´s cut". Před časem se mi konečně podařilo takto označený sestřih získat (označení "director´s cut" samozřejmě není nikde ve filmu, jen v metadatech souboru). Po prohlédnutí tedy mohu přinést tuto informaci: jedná se o verzi filmu v délce 178 min., tedy asi o 18 minut delší než běžná verze známá z kin a DVD. Nic nového a senzačního ale nepřináší, protože obsahem oněch 18 minut navíc jsou scény, které přineslo v bonusech první criterionské DVD (viz výše). Tzv. "director´s cut" je tedy ve skutečnosti jen první pracovní verze filmu, kterou pak dodatečně sám Tarkovskij upravil do výsledné autorizované podoby. Nejpřekvapivější na tom všem je hlavně fakt, že tato první verze se někde v archivech vůbec dochovala.

    V Rusku je již nějaký čas v prodeji nová kniha o Andreji Tarkovském s názvem Andrej Tarkovskij. Sny i jav o dome, kterou napsal Viktor Filimonov. Podle všeho je kniha ale jen další z řady těch, které Tarkovského život a dílo popisují, nepřinášejí tedy nic nového, žádné nové informace nebo netradiční pohledy. Z osobní zkušenosti ale zatím soudit nemohu, knihu jsem v ruce neměl.

    Naopak nejnovější tarkologický titul švédského vydavatelství Atrium Förlag nový pohled slibuje, alespoň těm, kdo umí švédsky. Kniha Apokalypsen som vision přináší jednak text slavné Tarkovského přednášky Slovo o Apokalypse a části posledního rozhovoru s obdobnými tématy pro Le Figaro, ale také dvě obsáhlé studie Christo Burmana o apokalyptických vizích a motivech v Tarkovského kinematografii. První ze dvou esejů je spíš o Tarkovského životě a díle, druhá se věnuje speciálně filmu Andrej Rublev - motivu Posledního soudu a ruské ikonické tradici. Na oficiální stránkách vydavatelství Atrium Förlag jsou k vidění i další dříve vydané knihy o Tarkovském a jeho filmech.

    26. ledna 2011

    21. a 22. ledna 2011 představovala v ukrajinském Lvově italská režisérka Donatella Baglivo filmy svého studia Ciak 2000. Jako autorka tří dokumentů o Andreji Tarkovském, natočených během přípravy a natáčení NOSTALGIE, byla místními novináři pochopitelně dotazována i na Andreje Tarkovského, v tomto případě i poněkud pikantně tlačena k ukrajinským tématům z Tarkovského života. Celý rozhovor vyšel na ukrajinském portálu zaxid.net pod názvem Pokud býval umělec vzdálený politice - dnes už není. Na Nostalghia.cz přináším překlad části rozhovoru týkající se Andreje Tarkovského.

    17. ledna 2011

    Po letech odkládání jsem měl konečně čas a možnost se podrobněji zabývat Tarkovského režií opery Boris Godunov v londýnské Covent Garden v roce 1983. Výsledkem jsou tři nové stránky na tomto webu: popis a poznámky k DVD Boris Godunov, obsahujícím záznam představení opery z roku 1990 v Petrohradě, které bylo realizováno v Tarkovského režijní koncepci; stránka se základními údaji k Tarkovského představení z roku 1983 i s dalšími souvisejícími informacemi; no a pak samostatná fotogalerie na stejné téma.

    Do filmografie Andreje Tarkovského jsem do oddílu "Dokumenty o Andreji Tarkovském" doplnil dva nové záznamy. Dokument Andrej Tarkovskij z televizního cyklu Čelovek v kadre je vcelku standardním televizním portrétem sestaveným z archivních fotografií a dokumentů, ukázek z filmů, a výpovědí Tarkovského spolupracovníků (J. Nazarov, V. Jusov, A. Mišarin, N. Burljajev, M. Těrechovová, A. Děmidovová, A. Tarkovskij jr. ad.). Druhý televizní dokument s názvem Zona Andreja Tarkovskogo se soustřeďuje na film Stalker a souvislosti s havárií jaderné elektrány v Černobylu. Obdobně sestavená koláž fotorafií, dokumentů, filmových ukázek a vzpomínek (M. Tarkovskaja, R. Safiulin, M. Turovskaja ad.) je doplněna i o záběry z černobylské havárie. Oba televizní dokumenty vznikly v roce 2007.

    Criterion Collection připravuje pro rok 2011 vydání blu-ray disku s filmem Solaris.

    29. prosince 2010

    Výstava díla Andreje Rubleva, Treťjakovská galerie, Moskva Dnes uplynulo 24 let od úmrtí Andreje Tarkovského na pařížské Hartmanově klinice.

    Pražské Ponrepo uvede v úterý 4. ledna 2011 od 20 hod. Tarkovského film Stalker. Protože film není v oficiální distribuci, je na projekci vstup možný pouze držitelům průkazky kina Ponrepo.

    Moskevská Treťjakovská galerie otevřela ve svých prostorách exkluzivní výstavu věnovanou dílu Andreje Rubleva (viz foto, kliknutím zvětšit). Samotná galerie má sice ve své stálé expozici všechna nejznámější Rublevova díla (Trojice, Spasitel aj.), ale pro novou výstavu spojila "síly" i s moskevským Muzeem starého ruského umění (sídlícím v Andronikovském klášteře, tedy v historickém mateřském Rublevově klášteře, kde se mj. natáčela celá epizoda Mlčení) a společně tak byly v expozici instalovány i sejmuté fragmenty několika desítek fresek z Uspenského, Zvenigorodského, Spasského a Blagověščenského chrámu (vše na území Moskvy), které jsou Rublevovi připisovány a také jedna naprostá kuriozita - rukopis překladu Evangelia z první poloviny 15. století, u nějž se podle tradice Rublev podílel na tvorbě miniatur.

    Výstava díla Andreje Rubleva, Treťjakovská galerie, Moskva Od několika zahraničních recenzentů jsem pochytil informaci, že letos vydané album The Courage of Others amerického folkrockového uskupení Midlake patří mezi nejpříjemnější hudební počiny roku 2010. Zde tento detail zmiňuji proto, že album je oficiálně míněno jako pocta Tarkovského filmu Andrej Rublev, k němuž patrně odkazuje i booklet CD (lze zvětšit).

    9. prosince 2010

    V roce 1966 navštívili reportéři amerického časopisu LIFE tehdejší Sovětský svaz, aby přivezli materiál o nové generaci ruských filmových tvůrců, kteří od poloviny 60. let zaujali domácí i světové publikum pozoruhodnými díly. Vlastní reportáž pak vyšla v čísle datovaném 7. dubna 1967 na stranách 64-77. Více v samostatném článku.

    A z americké produkce ještě jedna drobnost: V roce 1985 vyšla v USA kniha Vladislava Krasnova Soviet defectors: the KGB wanted list, zabývající se emigrací ze sovětského svazu po roce 1945, tedy v časech studené války. Autor tento jev analyzuje z mnoha pohledů (důvody, sociální složení emigrantů, způsoby emigrace, cíle, represe, snahy aparátu o zamezení emigrace, administrativa KGB kolem těchto případů apod.) V závěru knihy jsou jako příloha seznamy těch, kdo z Ruska po roce 1945 emigrovali (ale i těch, kdo se později vrátili). Jsou rozděleny podle profesí (vědci, umělci, novináři, tanečníci, hudebníci, diplomaté, sportovci apod.), uvedeno je datum a země kde požádali o azyl. Andrej Tarkovskij se svojí ženou Larisou jsou v soupisu také, jako cílová země je zde uvedena Itálie, datem emigrace 7. říjen 1984.

    4. listopadu 2010

    Společnost Řitka Video oznámila na svých stránkách vydání DVD s filmem Ivanovo dětství. Disk by měl obsahovat ruskou a českou zvukovou stopu (oboje v normě DD 2.0) a české titulky, podle dosavadní vydavatelské praxe této společnosti vzniklé patrně z přepisu českého dabingu. Cena disku ohlášeného na 15. listopadu je stanovena na 199,- Kč. Obvyklá praxe tohoto vydavatele dodávat po čase své tituly do stánkového prodeje v pošetkové řadě Filmag není u tohoto titulu jistá.

    Tradiční podzimní Seminář ruského filmu ve Veselí n. Mor. letos proběhne v termínu 12.-14. listopadu. Letošní ročník má číslo 17 a bude zaměřen na ruský lyrický film. V rámci tohoto tématu budou uvedeny například i snímky Krátká setkání (1967, Kira Muratovová), Jdi a dívej se (1985, Elem Klimov) nebo Komisařka (1967, Alexandr Askoldov). Tradiční divadelní představení letos obstará fenomenální Teatr novogo fronta s dramatem Dybbuk. Kompletní program i s organizačními informacemi je k dispozici na stránkách kina Morava.

    Velká recenze DVD titulů (+ jednoho BD) s filmem Andrej Rublev se objevila na českém recenzním serveru DVDFreak. Autoři zde do nejmenších detailů porovnávají DVD disky od společnosti Artificial Eye, Krupnyj Plan, Criterion Collection, Zóna a BD od Mosfilmu.

    1. září 2010

    Ruské vydání Tarkovského deníků Martyrolog bylo v roce 2008 po svém uvedení do prodeje prakticky ihned rozebráno. Jak jsem ale nedávno zjistil, situace se trošku změnila a Martyrolog je opět možné přes internet koupit. Jeho cena je ale poněkud vyšší, například e-shop Ozon jej nabízí za „solidních“ 3630 rublů.

    V zahraničí vyšla v dubnu 2010 u nakladatelství Alphascript publishing (sídlí v exotické destinaci na ostrově Mauricius, tak snad to nejsou nějací daňoví podvodníci ;-)) kniha s jednoduchým názvem Andrei Tarkovsky. Kanadský Amazon ji nabízí za 51 kanadských dolarů, britský za 33 liber. Z celkem nic neříkající obálky je patrné jen to, že jde o práci více autorů. Konkrétnější informace o obsahu zatím chybí. - Jiná zatím nepříliš detailně popsaná kniha vyšla v nakladatelství Cambridge Scholars publishing pod názvem Andrei Tarkovsky’s Poetics of Cinema. Jejím autorem je Thomas Redwood, cena činí na webu vydavatele 40 liber nebo 60 dolarů.

    Na fotografickém serveru Flickr je již delší dobu vytvořena skupina s názvem Inspired by Tarkovsky, kam mohou autoři fotografií připojovat snímky, které jsou podle nich inspirovány nebo nějak jinak souvisejí s filmy či poetikou Andreje Tarkovského. Rozhodně jde v některých případech o inspirace zajímavé.

    Dokument Rerberg vs. Tarkovskij: Odvrácená strana Stalkera, o němž jsem zde již několikrát informoval (naposledy 16. 3. 2009), nyní vyšel v Rusku i na DVD. Ozon disk nabízí za 279 rublů. - Další ruskou DVD akvizicí je osmidiskový box 9. květen: Den vítězství, který obsahuje 9 filmů s válečnou tematikou, mj. i Kočarjanův snímek Jedna šance z tisíce, u něhož Andrej Tarkovskij spolupracoval na scénáři.

    Ozon nově nabízí také scénář filmu Stalker v elektronické podobě. Protože platba za jedno stažení je zanedbatelných 20 rublů, vyzkoušel jsem tento způsob nákupu nejen ze zvědavosti k dodávanému produktu, ale i ke způsobu prodeje typu zboží, s nímž zatím nemám žádné zkušenosti. Nákup proběhl standardně, po zaplacení přišel email s odkazem, z nějž bylo možné si stáhnout dokument v libovolném formátu (pdf, doc, html aj.). Čekal jsem, že ve staženém dokumentu naleznu samozřejmě literární scénář filmu, který je na netu k dispozici z různých zdrojů již několik let. Obsah je ale mnohem zajímavější, dokonce natolik, že jsem se jeho popisu rozhodl věnovat samostatnou stránku. - Podobným způsobem je k dispozici také digitální verze problematické knihy Tarkovští. Otec a syn v zrcadle osudu (37 rublů) o níž jsem zde psal 19. 1. 2009. (viz níže)

    S oficiální on-line dostupností různých materiálů to v Rusku začíná být opravdu zajímavé. Mosfilm spustil na svých stránkách portál cinema.mosfilm.ru, kde je možné za poplatek 25 rublů (nebo ekvivalent v dolarech či v Euro) on-line shlédnout některý z mnoha filmů zdejšího katalogu (podle sdělení Mosfilmu je jich tam již několik set), za 65 rublů je pak možné si film stáhnout přímo do počítače a uložit třeba na DVD (cena vychází v přepočtu cca stejně jako u nás DVD z trafiky). Tarkovského ruské filmy jsou v nabídce všechny, vedle toho je zde ale k dispozici řada dalších rarit, které na DVD buď nevyšly nebo vyjdou při nákupech přes e-shopy mnohem dráž (o problematičnosti jejich nákupu ani nemluvě). Zkušebně jsem provedl nákup a následné stažení zajímavého Kajdanovského filmu Manželka prodavače petroleje. Stažený soubor má 4,73 GB, je ve formátu wmv a kvalita obrazu i zvuku je dle mého soudu uspokojivá, na úrovni průměrně odvedeného DVD (obraz má rozlišení 720 x 520).

    Uživatelé služby iGoogle si můžou na svou home page nainstalovat mj. i obrazové motivy z filmů Andrej Rublev a Stalker ;-)

    21. června 2010

    O osobnosti a díle Maxima Berezovského (cca 1745-1777) bych se patrně díky Tarkovského Nostalgii nikdy nedozvěděl. Jak je známo, životní osudy tohoto talentovaného hudebního skladatele, který byl vyslán svou vrchností do Itálie na hudební akademii v Bologni, kde několik let tesknil po své zemi a po návratu skončil život vlastní rukou, stály na počátku psaní scénáře Nostalgie. Hudební disk SACD s jeho světskými skladbami vydalo v roce 2003 pod názvem Maxim Berezovsky: Secular Music moskevské vydavatelství Caro Mitis. Na disku se nachází celkem osm skladeb (symfonie, několik arií, sonát a jeden koncert, některé ze skaldeb byly nahrány vůbec poprvé) v hudebně skoro zázračném provedení ruského souboru Pratrum Integrum Orchestra, plného skvělých muzikantů a interpretujícího skladby na dobové nástroje z 18.-19. stoeltí. I samotná nahrávka je zpracována na špičkové úrovni, majitelé SACD přehrávačů ocení vynikající pětikanálový zvuk, běžné CD přehrávače přehrají z disku stereo stopu. A co Berezovského hudba? Většinou mi přišla jako solidní ukázka evropského klasicismu, posluchačsky ale jistě zaujme poslední koncert Nezavrhuj mne v čase mého stáří, nevšedně pojaté dílo s velmi tesknou atmosférou, řadou ruských hudebních motivů a disharmonií. V bookletu nechybí ani odkaz na Tarkovského film.

    Český rozhlas 3 uvede od úterý 22.6. až do pátku 25.6. v cyklu Psáno kurzívou seriál čtení vybraných pasáží z knihy Andreje Tarkovského Zapečetěný čas, kterou vydalo v roce 2009 v překladu Michala Petříčka nakladatelství Camera obscura. Čtvrthodinový pořad začíná vždy v 10 hod.

    Na blogu riowang.blogspot.com je k vidění podstatná část sbírky Tarkovského polaroidových fotografií, které vyšly již před lety knižně v několika zemích. Na stránkách Nostalghia.cz jsem speciálně recenzoval britské vydání pod názvem Instant Light.

    28. dubna 2010

    Doplněk předchozí aktualizace z 25. dubna: Andrej Rublev skutečně vyšel v Rusku na disku Blu-ray. Ve specifikaci disku je uveden HD přepis obrazu 2.35:1 v rozlišení 1920 X 1080, tři zvukové stopy umožňují volit mezi originálním dvoukanálovým mono (DD 2.0), vícekanálovým remixem v DD 5.1 nebo v dosud u tohoto filmu nevídané normě DTS-HD 5.1. Uvedeny jsou anglické titulky a multiregion (tedy A, B, C). Přirozeně se jedná o distribuční verzi (uvedena délka 175 min.). Na ruském eshopu Ozon se disk prodává za 450 rublů. Ke svému subjektivnímu pohledu na screenshoty v minulé aktualizaci (viz níže) připojuji zkušenosti těch, kteří již nový přepis viděli v pohybu: obraz působí mnohem lepším dojmem než je tomu u screenshotů. Ostatně DVDFreak snad časem přinese komparaci disku s několika vydanými DVD, tam to bude jistě jasnější a hlavně objektivnější. - AKTUALIZOVÁNO 29.4.! Podle očitého svědectví Zóny je ruský BD disk s Rublevem nevalné obrazové kvality, zdaleka nedosahující dnešních BD standardů, obraz nemá kontrast, místy jsou šedi a černě spečené a záverečná barevná scéna údajně vychází skoro černobíle. Podle všeho jde o přepis stejných zdrojových materiálů jako před řadou let pro DVD, možná provedený (bohužel) i ve stejné době. Lze tedy se zájmem očekávat opravdu nějakou velkou recenzi...

    25. dubna 2010

    Dokumentární film Dmitryje Trakovského Meeting Andrey Tarkovsky (Potkat Andreje Tarkovského, 2009, 90 min.), o němž jsem poprvé psal v září 2008, se dočká premiérového českého uvedení. Nepůjde sice o distribuční premiéru, ale "jen" o jednorázové uvedení, ale na druhé straně půjde o projekci na velké plátno vyšperkovanou osobní účasti autora! Vše se odehraje v Malém sále kina Světozor 24. května 2010 od 20:30 hod. Dmitry Trakovsky film osobně uvede a předpokládám, že bude ochotný i k nějaké následné diskusi. Detaily k filmu i k projekci s on-line rezervací vstupenek naleznete na oficiálních stránkách kina Světozor.

    Podle všeho se zdá, že v Rusku se připravuje vydání Andreje Rubleva na Blu-ray nosiči. Na internetu se totiž objevilo několik screenshotů z filmu v HD rozlišení (viz zde). Objevují se i názory, že obrázky pocházejí z již vydaného disku. Titul jsem ale zatím nikde neobjevil a navíc se mi osobně zdá, že zpřístupněné screenshoty sice nabízejí nepoměrně vyšší rozlišení obrazu, který ale ještě neprošel nějakou další fází úpravy v tonální rovině - snímky mi prostě připadají zašedlé víc než by měly být. Názorně to je vidět i při srovnání s obrazem z DVD (viz zde). Je to ale jistě dojem subjektivní, který navíc nic nemění na faktu, že HD přepis filmu je proveden a časem se určitě někde (nějak) objeví.

    Záhada Andreje Rubleva je televizní dokument z roku 2007 (44 min.), který se věnuje historické osobnosti slavného malíře ikon a jeho zobrazení v Tarkovského filmu. Detaily k dokumentu i malou fotogalerii přináším na samostatné stránce.

    V souborném vydání kritik a recenzí Jana Rejžka Z mého deníčku: 1984-2004 (2009) je na str. 81 komentář jakéhosi rozhovoru s Woody Allenem: "(Woody Allen)...vyjel proti Hitchcockovi ("letištní četba") a také Tarkovskému, s nímž sdílel jednoho kameramana Nykvista: ("totální předstírání bez čehokoliv za tím... těžkopádné a artistní nejhorším možným způsobem. A to o té Zóně? Stalker? To jsem prostě nemohl vydržet.")..." Jan Rejžek ještě dodává: "Tohle si zřejmě kolínská Společnost Andreje Tarkovského nedá za rámeček." (Původně otištěno v časopise Scéna č. 17/1990).

    Nedávno uvedený snímek Larse von Triera Antikrist (2009) vyvolal řadu protichůdných ohlasů nejen pro své někdy velmi naturalistické scény, ale i dedikací Andreji Tarkovskému v závěrečných titulcích. Zajímavý esejistický text Milana Klepikova s názvem Postava k popírání (původně otištěný v časopise Film a doba) se věnuje nejen Trierovu filmu; autor jej zasazuje do kontextu některých základních témat, k nimž se evropská kultura vždy znovu vracela - v literatuře, hudbě, filosofii i ve filmu. Článek je on-line přístupný v oddílu stránek Nostalghia.cz Myslet filmem

    A k Andreji Rublevovi ještě jednou, byť humorně: na tom, že společnost Aeroflot létá do Karlových Varů jistě není nic překvapivého. Na fotografii z letištní plochy je ale zachycen letoun této společnosti s originálním názvem - více viz kliknutí na fotgrafii vlevo (zaslal Michal Petříček).

    11. dubna 2010

    Doplnění recenze na druhé české vydání Solaris na DVD společnosti Řitka Video.

    Knihu Andreje Tarkovského Zapečetěný čas, kterou na konci loňského roku vydalo nakladatelství Camera obscura, si vybrala dramaturgie pořadu Psáno kurzívou na stanici ČRo 3 - Vltava. První z celkem pěti čtení z knihy odvysílá stanice ve čtvrtek 15.4. v 10-10:15 hod. Z kapitoly Odpovědnost umělce čte Jiří Hromada, režii má Jaroslav Kodeš. Další části by měly být odvysílány 22.–25.6.2010, mělo by se jednat o kapitolu Umění - touha po ideálu.

    4. dubna 2010

    Na dnešní den připadá 78. výročí narození Andreje Tarkovského.

    14.-17. dubna proběhne v ukrajinském Kyjevě festival s názvem "Otec a syn", který bude věnovaný životu a dílu Andreje Tarkovského a jeho otce Arsenije. Program nabídne samozřejmě projekce všech Tarkovského filmů, dokumenty věnující se Andrejovi i Arsenijovi, několik besed, výstavu fotografií apod. Experimentem pak bude koncert New Era Orchestra sestavený z nové i klasické hudby z Tarkovského filmů. Určitou zajímavostí celé akce také je, že kromě koncertu jsou všechny akce, včetně projekcí filmů, volně přístupné. Podrobnosti najdete na oficiální stránce.

    Novela bratří Strugackých Piknik u cesty, která iniciovala scénář Tarkovského filmu Stalker, vyšela nedávno v novém českém vydání pod titulem Stalker. Podle všeho by se ale mělo jednat o stále stejný překlad Marie Uhlířové, který u nás poprvé vyšel (jako Piknik u cesty) v roce 1974 v nakl. Mladá Fronta (později se kniha dočkala reedice v roce 1985). Pod titulem Stalker vyšel tento překlad poprvé v roce 2002 (nakl. Triton), nyní je to tedy již čtvrté české vydání. Zajímavé je, že slovenský překlad vyšel poprvé v roce 1987 už přímo pod názvem Stalker (nakl. Smena).

    14. března 2010

    Text Zrcadlo Andreje Tarkovského: Živly, stíny a slzy mužů se v o něco kratší verzi objevil již před několika lety mezi komentáři k filmu Zrcadlo na na csfd.cz. Svým pojetím ovšem podle mne přesahuje parametry komentáře a jeho obsah je navíc v mnohém originálním a neotřelým pohledem na toto intimní Tarkovského dílo. Proto jsem se s autorem, který na webu používá identitu "lupuscanis", spojil a domluvil publikaci jeho textu na stránkách o Andreji Tarkovském, pro které jej doplnil a o něco rozšířil. Na rozdíl od většiny komentářů v podobných internetových projektech je tento z rodu těch, které mohou inspirovat a neměly by být tedy tak rychle zapomenuty.

    Švédské vydavatelství Atrium vydalo v loňském roce Tarkovského knihu Zapečetěný čas, jejíž název se ve švédštině píše Den förseglade tiden (ISBN 978-91-86095-05-5). O přesné podobě knihy (kapitoly, případné přílohy) oficiální stránky vydavatelství ovšem neinformují. S rozsahem 256 stran se ale lze domnívat, že půjde o holý text bez dalších poznámek a příloh. - Mnohem zajímavějším pro případného českého zájemce se může jevit jiný titul téhož nakladatele, reprodukce originálního scénáře filmu Oběť se všemi poznámkami, použitými i jen zamýšlenými dialogy, připojenými vzpomínkami aktérů apod. Současně se připravuje kniha přibližující Tarkovského přednášku Slovo o Apokalypse (patrně i další texty) a švédské vydání Tarkovského Martyrologu je ohlášeno na 4. duben 2012 (80. výročí Tarkovského narození).

    10. února 2010

    V samostatném článku přináším první část srovnání nového vydání Solaris na DVD od společnsti Řitka Video se starší edicí od Zóny.

    28. prosince 2009

    Zítra uběhne 23 let od úmrtí Andreje Tarkovského...

    Před nějakou dobou jsem na facebookové stránce Nostalghia.cz (v záložce Diskuze) otevřel diskusní téma Tarkovskij - favorizované filmy. Zatím jsou v diskusi jen tři posty (včetně mého), sám jsem zvědav, nakolik je (a bude) facebooková komunita ochotna se podobných názorových "anket" účastnit.

    Jezuitské nakladatelství Refugium vydalo obsáhlou publikaci sborníkového charakteru s názvem Archanděl Michael. Dynamický obhájce života s podtitulem Vhled do života andělů. Příspěvky asi půl druhé desítky autorů se zaměřují nejen na postavu svatého archanděla Michaela, a to z oborově různorodých pohledů - historických, biblických, spirituálních i uměleckých - ale reflektují i obecnější pohled na téma andělů, pojednávají o poutních místech Mont-Saint-Michel a Monte Gargano a velmi cenné jsou i překlady hesel z francouzských teologických slovníků. Nepřehlédnutelná je také obsáhlá a technicky krásně vyvedená obrazová příloha. Na Tarkovského stránkách tuto knihu zmiňuji proto, že jedním z do sborníku zařazených textů je stať Vladimíra Suchánka Dvanáct andělů pro Andreje Tarkovského (str. 143-191), v níž autor sleduje postavy a stopy andělů v Tarkovského filmech a současně jejich inspirativnost pro jiné umělce.

    8. prosince 2009

    Mezi rozmanitými texty Andreje Tarkovského najdeme jeden, který se svou povahou zcela vymyká všemu ostatnímu co kdy Tarkovskij napsal nebo řekl v publikovaných rozhovorech. Jediná Tarkovského teoretická práce o filmové tvorbě nazvaná Zapečetěný čas vycházela už za jeho života, ve větších či torzovitějších celcích, jako samostatná kniha i ve formě časopiseckých příspěvků. V kontextu jeho psané produkce jde o mimořádně ucelenou formulaci teoretických principů (nejen) filmové tvorby, co do rozsahu a způsobu vzniku souměřitelná s Bressonovými Poznámkami o kinematografu a protože Tarkovského filmy jsou specifické a originální, může nám tento text přiblížit myšlenková východiska jejich tvůrce. Nyní vychází poprvé v úplném českém překladu. O vydání více na samostatné stránce.

    Na recenzentském serveru DVDBeaver vyšla recenze blu-ray disku s filmem Antikrist Larse von Triera, odhalující mj. i Trierovo vědomé "citování" z několika Tarkovského filmů.

    Stránky Nostalghia.cz se dočkaly svého zrcadla na sociální síti Facebook. Kromě identických odkazů na aktualizace Nostalghia.cz se zde navíc objevují i odkazy nebo poznámky, které se zrůzných důvodů na mateřský web nedostanou, je možné zde k jednotlivým tématům diskutovat, hlasovat apod. - A trošku ze světa: Na paralelní sociální síti Google Wave otevřel Trond Trondsen, webmaster stránek Nostalghia.com, "novou vlnu" na téma Andrej Tarkovskij. Kdo je do Google Wave, může se připojovat na "The Andrei Tarkovski Wave".

    5. listopadu 2009

    James Macgillivray je z Toronta, kde v roce 2003 dokončil studia architektury na Harvard Design School. Text s názvem Madonna del Parto Andreje Tarkovského byl poprvé publikován v Canadian Journal of Film Studies / Revue canadienne d'études cinématographiques, Volume 11, Number 2 (Fall 2002) a později zpřístupněn on-line na stránkách Nostalghia.com. Podle této webové verze vznikl také český překlad pro stránky Nostalghia.cz, publikovaný zde s výhradním souhlasem Nostalghia.com i samotného autora. I když možná budou některé autorovy teze působit vykonstruovaně, jeho studii nelze v určitých bodech upřít originalitu a inspirativní pohled na motivy a souvislosti v Tarkovského Nostalgii.

    29. července 2009

    Přináším recenze dvou mimořádných nových knih, které se objevily na ruském trhu. Vzpomínková kniha Layly Alexander-Garrett Andrej Tarkovskij: Sobiratěľ snov vznikla na základě soukromého deníku, který si autorka, Tarkovského osobní překladatelka, vedla během natáčení Oběti. Druhou recenzovanou knihou je analytická práce Dmitrije Salynského Kinogermenevtika Tarkovskogo, vůbec první svého druhu v ruském jazyce.

    V Rusku vyšel na samostatném DVD Leszczylowského dokument z natáčení Oběti. Pod názvem Režisér: Andrej Tarkovskij se skrývá běžná mezinárodní verze filmu, distribuovaná v Rusku ovšem poněkud nepochopitelně s nevypínatelnými anglickými titulky (!) a doplněná ruským dabingem.

    Až s několikaletým zpožděním se ke mě dostala informace, že v ruské antologii zenové poezie Antologija dzen, vydané nakladatelstvím Arkaim v Moskvě v roce 2004, je kromě zásadních zenových textů orientální provenience také oddíl, věnovaný zenovým textům autorů z celého světa, popřípadě studiím na téma prolínání zenové kultury, mj. také Puškin a zen a Zen Andreje Tarovského, který napsal Nikolaj Boldyrev, autor knihy Žertvoprinošenije Andreja Tarkovskogo.

    23. června 2009

    Leila Alexander-Garrett působila během natáčení Oběti jako osobní Tarkovského tlumočnice. Během tohoto svého angažmá si psala deník, v němž zachytila každý natáčecí den, každý svůj dojem, poznatek, emoci. Tím, že byla v bezprostřední blízkosti Tarkovského a musela navíc tlumočit jeho přání a pokyny celému štábu, se stala unikátní studnicí svědectví o myšlenkách a tvůrčích přístupech Tarkovského. Ruské nakladatelství AST nyní vydalo její vzpomínky na natáčení, založené na deníkových zápiscích. Kniha nese název Andrej Tarkovskij: Sběratel snů a na ruském trhu nyní stojí necelých 500 rublů. Detaily o knize nabídnu snad ještě během léta, podle toho, kdy ji obdržím.

    Třem filmovým andělům věnoval svůj text Z rozkazu bloudící ozvěny Martin Škabraha, který se v Britských listech zastavil u tří filmů 60. let: Zvonkohra o půlnoci (O. Welles), Andrej Rublev a Marketa Lazarová. Text původně vyšel v katalogu 11. semináře archivního filmu Deziluze z utopie, konaném v Uherském Hradišti 23.–26. dubna 2009.

    19. června 2009

    Pražské Ponrepo uvede 24. června od 19:30 hod. "generační" film Marlena Chucijeva Je mi dvacet let z roku 1964, jeden z nejzajímavějších ruských filmů 60. let. Vhled do života a myšlenek tehdejší mládeže se setkal s prudkým odmítnutím oficiálních míst, ale i po svém nuceném sestřihu zůstalo dílo, v němž si nastupující generace ruské inteligence naléhavě klade otázku jak žít? Autor obsadil do filmu řadu postav tehdejší moskevské umělecké scény, svou největší hereckou příležitost zde dostal také Andrej Tarkovskij, který ve své roli "cynika" na večírku pikantně komentuje ruské národní stereotypy. - O den později, 25. června, pak připomínám do programu Ponrepa zařazené pásmo Duchovní dimenze filmu - Setkání s Vladimírem Suchánkem, režisérem a pedagogem, který na konci června oslaví 60. narozeniny. S osobností Andreje Tarkovského je Vladimír Suchánek spojen coby bývalý student moskevského VGIKu, který měl možnost osobně navštěvovat Tarkovského přednášky (jeho vzpomínka ZDE). Z jeho režijní tvorby budou v komponovaném pásmu představeny ukázky z filmů Rubikon, Dřevo se hudbou odívá, Elegie, Zimní krajina s pastí na ptáky, Via Lucis a Svátost manželství. Podrobnosti k večeru, na kterém autor sám promluví ke svým filmům, jsou uvedeny na stránkách kina Ponrepo. Svébytnou pozvánkou ale i zde může být úryvek z textu Jiřího Cieslara o Suchánkových filmech:

    "V roztěkané atmosféře české kinematografie těchto let, v mumraji různých snah, od skoků a rezignací připadají mi filmy Vladimíra Suchánka jako zpráva z jiného světa. Jako úkaz trpělivosti a soustředění. Vzdor jeho bytostnému outsiderství a anonymitě, myslím, že dnešek přežijí právě jeho filmy. Předvídám-li mu diváky, tuším také, že jejich počet bude vždy omezený. Vladimír Suchánek je výlučný filmař, v tom je i mez jeho cesty. Avšak kinematografie, která si tvůrce jeho typu nebude umět dovolit, bude možná "tržní", prosperující, ale bude chudá." Jiří Cieslar, Filmový zápisník VII. Lidové noviny č. 32, 8. 8. 1991.
    Zbývá jen dodat, že program začíná v 17:30 hod. a je přístupný i bez průkazky kina Ponrepo. Vlastně ještě něco: Všechno nejlepší, Vladimíre!

    Ze zámoří pomalu prosakují zprávy, že Tarkovského film Oběť se připravuje k HD přepisu pro vydání na disku Blu-ray. Více informací než v této zprávě ale zatím k dispozici není.

    14. dubna 2009

    Nejnovější film Larse von Triera Antichrist vyvolal na nedávném filmovém festivalu v Cannes skandál, když zobrazováním otevřeného násilí a sexuálními scénami šokoval i otrlé diváky. Na stránkách o Andreji Tarkovském zmiňuji tuto kauzu proto, že v Cannes se mnozí pozastavovali i nad tím, že v závěrečných titulcích je "nepochopitelně" zařazena dedikace Andreji Tarkovskému. Režisér poskytl dlouhý rozhovor o svém posledním filmu i ruskému časopisu Ogoňok, z nějž na samostatné stránce publikuji překlad části týkající se právě Tarkovského.

    20. května 2009



    23. 2. 1944 - 20. 5. 2009

    Do stálé minibiografie herce Olega Jankovského na těchto stránkách jsem dnes musel připsat poslední údaj: Oleg Jankovskij zemřel po dlouhé nemoci 20. května 2009 v Moskvě.
    19. dubna 2009

    Čtyři krátké zprávy ze zahraničí. - V březnu proběhla ve vídeňském filmovém museu přehlídka filmů Andreje Tarkovského, u jejíhož zahájení byli také někteří Tarkovského spolupracovníci (více viz níže aktualizace z 23. února). Jeden ze čtenářů stránek Nostalghia.cz nyní zaslal fotografii zajímavého plakátu (viz vlevo, kliknutím lze zvětšit).

    V Berlíně byla otevřena výstava Sergeje Svjatčenka s názvem Mirror by Mirror, sestavená z koláží fotografií z Tarkovského filmu Zrcadlo. Výstava v galerii Photo Edition Berlin potrvá do 25. května. Na stránkách Nostalghia.com je možné si stáhnout i výstavní katalog (PDF) z nějž jsem si o výstavě sice udělal přesnější obrázek, nicméně smysluplnost většiny vystavených exponátů mi stále uniká.

    K uplynulému 77. výročí narození Andreje Tarkovského se v arménském Jerevanu konala malá retrospektiva jeho filmů a proběhla také beseda, na níž byl pozván herec Sos Sarkisjan, který hrál ve filmu Solaris postavu doktora Gibariana. Vzpomínal mj. na to, že Tarkovskij trval na tom, aby postavu Gibariana hrál arménský herec, ačkoliv mu to vedení studia rozmlouvalo a argumentovalo přitom také tím, že spisovatel Lem určitě nic takového ve své knize nemá. Podle Sarkisjanova vzpomínání byl Tarkovskij velký obdivovatel arménské kultury, kam mimochodem počítal i vynikající arménský koňak.

    Vzpomínkový cyklus na Andreje Tarkovského proběhl i v Tarkovského rodném regionu, v ruském Ivanovu. Během tří dnů se odehrálo setkání s výtvarníkem Šavkatem Abdusalamovem (pracoval jako výtvarník na Stalkerovi), liturgie za Tarkovského v rodném Jurjevci, výstava fotografií z Tarkovského polaroidu a komponovaný večer, v němž vedle hudebních pasáží zazněly ukázky z Tarkovského deníku. Již tradičně se o celé to dění v Ivanovu a okolí postaral Jevgenij Borzov, neúnavný popularizátor Tarkovského tvorby a uměleckého odkazu.

    3. dubna 2009

    Půvabný a doposud nikdy nepublikovaný Tarkovského text Život ve fotografii vznikl v roce 1962 jako reflexe Tarkovského návštěvy matky v Moskvě Na Ščipce, v domě kde prožil velkou část dětství a mládí. Musím se přiznat, že kdybych nevěděl kdy text vznikl, považoval bych ho za fragment literárního scénáře mnohem později realizovaného Zrcadla, nebo za jakýsi předobraz jeho filmového záměru. Procítěnost Tarkovského vzpomínek, vyslovená nad starými rodinnými fotografiemi, mi totiž v mnohém evokuje právě jejich filmové obrazy a dokazuje, jak byly tyto obrazy v Tarkovském po léta živé. Nostalghia.cz text publikuje k přležitosti 77. výročí Tarkovského narození.

    30. března 2009

    Pražské kino Ponrepo uvede v pondělí 6. dubna Tarkovského Stalkera a ve středu 8. dubna Andreje Rubleva. V obou případech začínají projekce ve 20:00 hod. a jsou přístupné jen pro držitele průkazky kina Ponrepo.

    23. března 2009

    Na samostatné stránce přináším recenzi již před dvěma roky vydané italské knihy Lo specchio della memoria, překrásné fotografické publikace přinášející několik desítek fotografií spojených s Tarkovského Zrcadlem.

    16. března 2009

    Dva drobné přírůstky přibyly do obrazových galerií těchto stránek. Mezi kuriozity v Tarkovského filmech jsem zařadil nově snímek ze Stalkera, v němž je na okamžik k vidění zajímavý obal krabičky od cigaret, do galerie uměleckých děl v Tarkovského filmech pak detail z obrazu Petera Brueghela st. Křížová cesta.

    Nový dokumentární film Igora Maiboroda Rerberg and Tarkovsky: The Reverse Side of 'Stalker' (2008) přibližuje Tarkovského spolupráci s kameramanem Rerbergem (mj. Zrcadlo), hlavně se ale zaměřuje na přípravy filmu Stalker a na jeho původní zamýšlenou podobu, která měla být realizována v pouštní oblasti u Isfary. Pro velké zemětřesení bylo nakonec od natáčení v tomto regionu upuštěno a film se realizoval v Estonsku a v úplně jiné podobě, nakonec i bez Rerberga. Krátký trailer k novému dokumentu nabízí server YouTube. Předem upozorňuji, že pro zarputilé stalkeristy možná budou některé záběry šokující, protože pokud by došlo k realizaci původního záměru, Stalker by určitě byl úplně jiný film.

    Ve dnech 5., 6. a 7. dubna bude v New Beverly v Los Angeles promítnuta 205 minut dlouhá verze Andreje Rubleva. Zajímavost této zprávy vidím hlavně v tom, že by mohla naznačovat, že tzv. director´s cut je možné zajistit pro projekce z filmového pásu. Podrobnosti ale zatím zjišťuji.

    23. února 2009

    Vídeňské Filmmuseum připravilo na březen velkou retrospektivu filmů Andreje Tarkovského, včetně několika dokumentů. To by samo o sobě nebylo až tak zaznamenání hodné, důvod proč tuto retrospektivu připomínám je jiný. Její program je rozestřen do celého měsíce března, ale při zahájení, ve dnech 5. a 6. března, u projekcí filmů Ivanovo dětství a Andrej Rublev (v obou případech od 20:30 hod.), bude ozvláštněn mimořádnou besedou, jíž se zúčastní herci Nikolaj Burljajev, Margarita Těrechovová a Jurij Nazarov a kameraman Vadim Jusov. Jde pravděpodobně o největší koncentraci Tarkovského spolupracovníků, jaká se v blízkosti našich hranic vůbec kdy objevila. A pokud k tomu přidám skutečnost, že zajet do Vídně není dnes vůbec problém (Filmmuseum navíc leží v samém centru města), jedná se i pro zájemce z Čech o lákavou možnost být přítomen besedě s hned několika aktéry Tarkovského filmů. Program celé retrospektivy naleznete na oficiálních stránkách Filmmusea, kde je možné si i rezervovat vstupenky.

    9. února 2009

    I přes letitou mimořádnou pozornost, která je Tarkovskému celosvětově věnována, se stále mohou objevovat nové a překvapivé věci související s jeho životem či tvorbou. Takovým "objevem" je jistě i čerstvě vydaná kniha Vadima Moroze Andrei Tarkovsky About His Film Art, která vyšla v nakladatelství Frost Publishing konem roku 2008. Podrobněji o knize referuji v samostatném článku.

    Člověk se někdy nestačí divit, o čem všem se v souvislosti s Tarkovským může diskutovat. Nathan Dune, autor obsáhlé knihy Tarkovsky, přednese 12. února na Yale University přednášku s názvem Andrei Tarkovsky and International Terrorism, doprovozenou projekcí filmu Solaris.

    Další novou zajímavou zahraniční publikací je sborník literárních scénářů, který pod názvem Zrcadlo uvedlo na trh koncem roku 2008 (i když tiráž udává rok 2009) moskevské nakladatelství Chudožestvennaja literatura. Sborník obsahuje scénáře fimů Jeřábi táhnou, Devět dní jednoho roku, Moskva slzám nevěří, Město Zero, Chodím po Moskvě i Tarkovského filmu Zrcadlo. Texty pro sborník poskytl archiv Mosfilmu, v tomto směru je tedy lze považovat za oficiální vydání. Přes mou veškerou snahu se mi ale knihu nepodařilo sehnat. I v kamenné firemní moskevské prodejně se kupující dozví, že se na pulty prakticky nedostala.

    Ve Francii se Tarkovského filmy dočkaly prvního ucelenějšího DVD boxu. Osmidiskový pack nabízí všechny Tarkovského filmy natočené v Rusku. Počet disků i sestava bonusů napovídají, že jde pouze o "přebalení" známých vydání z Ruscica. Detaily najdete na firemní prezentaci mk2.

    23. ledna 2009

    V textu Úřední zákulisí Nostalgie jsem se pokusil podrobněji vylíčit některé okamžiky, které předcházely vlastní práci na filmu, a které pravděpodobně zásadně ovlivnily další Tarkovského život.

    Připojuji stručnou anotaci sborníku Mir i filmy Andreja Tarkovskogo.

    19. ledna 2009

    kliknutím zvětšit) Obsah nové knihy autorů Paoly Pedikone a Alexandra Lavrina Tarkovskije. Otěc i syn v zerkale sudby (vyd. NC ENAS, Moskva 2008, 408 str., ISBN 978-5-93196-879-7) je dostatečně identifikovatelný z názvu. Podle kusých informací, které zatím jsou k dispozici, je ale úroveň knihy nevalná, jde spíše o snůšku fakt, smyšlenek i hrubých chyb, pasáží opsaných z jiných knih apod. Zkrátka titul, který se veze na potenciální vlně popularity tématu "Tarkovskij". Kdo má i tak zájem, možnost objednávky nabízí např. eshop Ozon.

    Podle informací Zóny budou v druhé polovině ledna k dispozici dolisované disky s filmy Stalker, Andrej Rublev a Solaris. Většina nákladu ovšem půjde na pokrytí objednávek na DVDBest a na zóním e-shopu. Stalker a Andrej Rublev půjdou současně i do volného prodeje v Terryho ponožkách, Solaris pravděpodobně nikoliv. Přesné údaje budou k dispozici na Zóně.

    DVD s Tarkovského filmy Nostalgie a Oběť se umístila na předních místech v internetové anketě Nostalgické DVD roku 2008.

    Dostal se mi do ruky reklamní letáček ruské divize společnosti Epson, propagující barevný tisk firemní technologií PictureMate. Znalci Tarkovského díla určitě hned poznají, jaký že to objekt si firma ke své prezentaci vybrala :-) Kdo nepozná, najde nápovědu zde.


    Aktuality: [2002] [2003] [2004] [2005] [2006] [2007] [2008]

    Promítá se

    v současnosti není žádný film Andreje Tarkovského v distribuci

    Ikonka na vaše stránky
    Objednávka českého DVD s filmem Nostalgie
    Objednávka českého DVD s filmem Oběť
    Objednávka českého DVD s filmem Zrcadlo
    Objednávka českého DVD s filmem Zrcadlo
    Objednávka českého DVD s filmem Zrcadlo
    TOPlist
    © 2001-2016 Nostalghia.cz
    Petr Gajdošík  © 2001–2016
    nostalghia(zavinac)nostalghia.cz


    Prezentace na síti Facebook a G+