Aktuality 2010–2012


3. prosince 2012

V prosinci 2003 byl Ermannu Olmimu udělen čestný doktorát (honoris causa in Lettere) na univerzitě v Bergamu (Universita degli Studi di Bergamo). Při této příležitosti přednesl Olmi své lectio magistralis, v němž se zamýšlí nad duchovními předpoklady tvorby. Český překlad bezesporu zajímavého textu poskytl stránkám Nostalghia.cz Petr Slinták, jeden z překladatelů nedávno vydané knihy Ermanno Olmi: Rozhovory. Text jeho lectio magistralis v této knize přirozeně není a na stránkách Nostalghia.cz je tak publikován vůbec poprvé a to pod názvem Kontemplace. Akt lásky a předpoklad tvorby. Může být chápan jako zajímavý doplněk k Olmiho rozhovorům, ještě více ale možná souzní s nastávajícím adventním časem. [Myslet filmem]


27. listopadu 2012

Knihu rozhovorů s italským režisérem Ermannem Olmim uvádí v těchto dnech na trh nakladatelství Camera obscura. Jádro knihy tvoří český překlad italského originálu knihy Charlie Owense Ermanno Olmi, vydaného nakladatelstvím Gremese Editore v letech 2001 a 2008. Knihu přeložil Petr Slinták, který napsal k českému vydání také obsáhlý Olmiho profil a je také iniciátorem dalšího původního rozhovoru s Olmim, jenž s ním vedl v jeho sídle v Asiagu v květnu 2011 (na jeho překladu se podílela Martina Mezírková). Tento specificky český doplněk starších Owensových rozhovorů obsahově dotahuje témata, která Owens ve svých rozhovorech zakončil filmem VÁLEČNICKÉ ŘEMESLO (2001), až do posledních Olmiho prací, včetně VESNICE Z KARTONŮ z roku 2011 a současně přináší některá další témata, včetně českých a rakousko-uherských dějinných a kulturních souvislostí, jakožto i Olmiho práci v Čechách.
Owensovy rozhovory se drží chronologie režisérova života a tvorby, v samostatných kapitolách přibližují buď životní etapy nebo jednotlivé celovečerní filmy. Přínosem jsou stručné anotace filmů v úvodu každé kapitoly, které umožňují čtenáři se s jejich dějem alespoň informativně seznámit. Text je tradičně doplněn poznámkami pod čarou, novinkou u filmových knih nakladatelství Camera obscura je barevná galerie fotografií, která obsahuje i snímky z velmi málo známých filmů, například z raných Olmiho dokumentů. Připojena je kompletní filmografie a výběrová bibliografie a také rejstříky osob a uměleckých děl.
Knihu je možné zakoupit buď v kamenném či internetovém knihkupectví Terryho ponožky, na Slovensku se připravuje prodej tradičně v prodejně SFÚ (cca od poloviny prosince 2012). Cena byla stanovena na 485 Kč / 16 €.

Ermanno Olmi
Rozhovory
přeložili Petr Slinták a Martina Mezírková
Camera obscura
Příbram, Svatá Hora
2012
ISBN 978-80-903678-7-6


26. listopadu 2012

Cena Iluminace pro sborník Marketa Lazarová; chystá se monografie Františka Vláčila; z natáčení filmu SKLENĚNÁ OBLAKA; Hodina mezi Psem a Orionem... [Vláčil]


14. listopadu 2012


















Galerie: BÍLÁ OBLAKA (1962)
Kameraman Josef Vaniš černobíle... [Galerie]


12. listopadu 2012

Bergman v rozhlase; k divadelní režii I. Bergmana... [Bergman]


8. listopadu 2012

Na zpravodajském portálu Guardian.co.uk vyšla v úterý 6. listopadu unikátní zpráva o chystané aukci písemností, fotografií a audio nahrávek se vztahem k životu a dílu Andreje Tarkovského. Dokumenty pochází z archivu Olgy Surkovové, dlouholeté spolupracovnice Andreje Tarkovského, která měla až do 80. let velmi blízký vztah k Tarkovského rodině a byla bezprostředním svědkem většiny jeho tvůrčích zápasů. [Tarkovskij]

Vláčil v Ponrepu; retrospektiva filmů Františka Vláčila ve Washingtonu... [Vláčil]


7. listopadu 2012

Nové knihy ze zahraničí; CD Kaidanovsky; nové odkazy na on-line TV pořady; k filmu POZOR, HAD!; film MAGNETIC RECONNECTION... [Tarkovskij]


1. října 2012
















Krajinou dětství a mysli
Rozhovor s režisérem Václavem Kadrnkou
(nejen) o filmu OSMDESÁT DOPISŮ

Celovečerní debut Václava Kadrnky OSMDESÁT DOPISŮ se v roce 2011 stal jednou z událostí roku. Nejen pro zahraniční ohlas, jehož se filmu dostalo, nebo pro komplikovanou cestu, kterou si film a jeho tvůrci museli projít. Jeho hlavní devizou je osobitost, jíž je v současné české filmové produkci jako šafránu. Osobně si dlouho nevzpomínám, kdy jsem u českého filmu pocítil silný kinematografický zážitek, v němž by se mísily (a vzájemně prolínaly) dojmy z obsahu i formy, v němž není ani stopy po kalkulaci s diváckým očekáváním, a kde přitom vše funguje především na základě osobní autorské upřímnosti. V domácí kritické obci se Kadrnkův snímek dočkal vcelku příznivého přijetí, soudě podle několika recenzí publikovaných v tisku nebo na internetu. Na to, jak je OSMDESÁT DOPISŮ výjimečný film, mi ale „pár recenzí“ připadlo málo. A proto vznikl tento rozhovor, v němž jsem chtěl s režisérem hovořit o jeho filmu detailněji a s odstupem. Hlavního tématu jsme se ale nakonec moc nedrželi, a tak je to svým způsobem i rozhovor o určitém pohledu na kinematografii. [více]


30. září 2012

Sajat Nova – 300 let
Letos uplynulo 300 let od narození arménského básníka Sajat Novy (14. 6. 1712 – 22. 9. 1795), jehož životní i umělecký osud se stal námětem filmu Sergeje Paradžanova BARVA GRANÁTOVÉHO JABLKA (1969). Právě tento Paradžanovův opus magnum uvede k tomuto výročí pražské Ponrepo, a to v úterý 2. října od 20 hod. Kromě projekce bude program obsahovat i přednášku Andrana Abramjana a Tomáše Hály a možná dojde i na jedno malé překvapení... Připomínat, že stejný film vyšel v loňském roce na unikátním českém 2DVD v ediční řadě Netuctové filmy, je pro čtenáře těchto stránek určitě jen formalita.


28. září 2012

100. výročí Antonioniho narození; Michelangelo Antonioni – Napříč pustinou; drobnosti... [Antonioni]


27. září 2012

Pasolini v Italském kulturním institutu; PPP na YouTube... [Pasolini]


13. září 2012

Dlouho ohlášená kniha českého japanologa Antonína Límana s názvem Mistři japonského filmu se v září 2012 konečně dostala na trh. Jde o mimořádnou publikaci nejen proto, že samostatná kniha věnující se japonské kinematografii u nás nikdy nevyšla, ale i tím, že kromě exkurzů do tvorby sedmi předních japonských režisérů nabízí i obecnější vhled do japonského kulturního kontextu. [více]

A. Líman: Mistři japonského filmu – recenze; RAŠOMON na criterionském BD; Kurosawa v anketě Sight & Sound... [Kurosawa]







7. září 2012

Od pondělí 10. září od 11:30 hod. zahájí na ČRo 3 četba na pokračování z knihy Svena Nykvista Úcta ke světlu. Pětidílný cyklus půlhodinových čtení (do pátku 14. září) vznikl v režii Michala Bureše, účinkuje Petr Pelzer.












30. srpna 2012

Nové texty o Bergmanovi; Bergman na vlnách rozhlasu; Nová hra v ČRo; Tváří v tvář; Bergmanovy filmy v žebříčku Sight & Sound... [Bergman]


9. srpna 2012

Nové texty; drobné aktualizace... [Visconti]


7. srpna 2012

V dubnu jsem na těchto stránkách vyvěsil článek, nebo spíš fotoreportáž Po stopách ČERVENÉHO BALÓNKU, vztahující se k místům, kde vznikal slavný Lamorissův film. Již tam jsem zmínil připravované číslo holandského magazínu Furore, které se bude věnovat především tomuto filmu a také existenci českého překladu knižního vydání literárního scénáře, který u nás vyšel v roce 1959. Nyní mám oba tituly, které dělí od jejich vzniku 53 let, na stole a nedá mi to se nepodělit o dojmy, které ve mě vyvolaly. [více]


2. srpna 2012

Nejvýznamnější filmy historie 2012
Už od roku 1952 probíhá každý rok zakončený dvojkou (1952, 1962, 1972...) anketa magazínu Sight & Sound o nejvýznamnější filmy historie. Nejinak tomu bylo i letos, kdy na výzvu renomovaného magazínu hlasovalo celkem 846 respondentů z řad filmových kritiků, akademiků, distributorů a cinefilů pro celkem 2045 různých filmů. Paralelně proběhlo hlasování režisérů, v němž hlasovalo 358 osobností. Výsledky byly zveřejněny včera v podvečer. Na 1. místě se umístilo VERTIGO se 191 hlasy, 2. místo obsadil OBČAN KANE (157 hlasů), 3. příčka patří PŘÍBĚHU Z TOKIA (107 hlasů), 4. místo obsadila PRAVIDLA HRY (100 hlasů) a 5. místo Murnauův VÝCHOD SLUNCE (93 hlasů). Žebříček celé padesátky filmů je možné si projít na oficiální stránce.
Cílem ankety není stanovit ten jediný „nej“ film všech dob jednou provždy. To samozřejmě není možné už proto, že neustále vznikají filmy nové a i z důvodů subjektivního vnímání toho kterého díla je nesmysl výsledky jakkoli absolutizovat. Cenu této ankety spatřuji především v tom, že poukazuje na proměňující se filmový vkus, na to, co je v určitém období (dekádě) určující ve vnímání filmového umění. Výsledky předchozích ročníků je možné si prostudovat zde. Výsledky toho letošního mi implikují hned několik (samozřejmě subjektivních) poznámek.

  • Minimálně na jedno desetiletí došlo k „sesazení“ OBČANA KANEA, který na první příčce dominoval nepřetržitě od roku 1962.
  • Příjemným překvapením jsou pro mne tři němé tituly v první desítce (MUŽ S KINOAPARÁTEM, VÝCHOD SLUNCE a UTRPENÍ PANNY ORLEÁNSKÉ). Němé snímky se sice na čelných místech objevují už od roku 1952, pozoruji ale určitý posun směrem k avantgardnějším dílům. (Chaplinova SVĚTLA VELKOMĚSTA se od roku 1952, kdy obsadila 2. místo, propadla na 50. pozici.) Naopak mezi režiséry se do top ten nedostal žádný němý film.
  • V režisérském hlasování se na 9. místě umístilo Tarkovského ZRCADLO (u kritiků je to č. 19), což mi potvrzuje, že tento Tarkovského film postupem doby zraje jako víno. Mimochodem – z dalších Tarkovského filmů je u kritiků ANDREJ RUBLEV na 26. místě, STALKER pak na 29. místě.
  • Nejmladšími filmy letošní padesátky jsou MULHOLLAND DR. (2001, 28. místo) a STVOŘENI PRO LÁSKU (2000, 24. místo).
  • Mezi padesáti filmy je pouze jeden (!) z 80. let - SHOAH (1985, 30. místo).
  • Seznam uzavírá symbolicky RAMPA od před pár dny zesnulého Chrise Markera...
  • V celé padesátce titulů není ani jeden film Terrence Malicka...

    15. srpna bude na webu BFI zveřejněn interaktivní seznam hlasů všech 846 kritiků, o týden později pak totéž u 358 hlasujících filmových režisérů.

    Update 16. 8. 2012: Jak hlasovalo 846 kritiků


    1. srpna 2012

    Nová verze stránek o Kurosawovi; Zemřeli Chris Marker a Isuzu Yamada; Límanova kniha o japonském filmu... [Kurosawa]


    30. července 2012

    Chris Marker (1921–2012)
    Mezi filmovými dokumentaristy nenajdeme tolik filmařských „star“ jako v hraném filmu. Chris Marker takovou veličinou byl. Respektovaný tvůrce, který vytvořil celou řadu pozoruhodných filmů, velký inovátor, jenž neváhal zkoušet nové postupy ve filmovém vyjádření. Spisovatel a úspěšný fotograf, téměř vůbec neposkytující rozhovory, odmítající být fotografován (jedna z jeho nejznámějších fotografií – viz výše – vznikla tajně, když se přijel podívat na Tarkovského natáčení OBĚTI, mohla být zveřejněna až po 16 letech), často mystifikující fakta o svém životě a původu... Dnes již okřídlený pojem cinema verité je spjatý především s jeho jménem, když pomáhal utvářet jeho obsah i zaměření. Filmově vyrůstal a spolupracoval s Alainem Resnaisem, J.-L. Godardem, Agnés Vardovou... I přes tuto generační spřízněnost a sounáležitost, kdy se v letech 1955–1966 vyprofiloval jako přední francouzský filmař, byl ale velký solitér. Své filmy komponoval jako osobité eseje, v nichž zaznamenaná fakta nahlížel subjektivním pohledem, komentoval je, uvažoval nad nimi, často z protikladných pozic. Volil experimentální postupy práce s obrazem i zvukem, velkou roli přikládal komentáři a nekonvenčnímu střihu. Vedle cestopisných esejistických črt, motivovaných aktuálními událostmi (DOPIS ZE SIBIŘE, NEDĚLE V PEKINGU, CUBA SI!, ZÁHADA KOUMIKO) nebo filmů nahlížejících pod pokličku dobového společenského vření (NASHLEDANOU, DOUFÁM, ŽE BRZY; DALEKO DO VIETNAMU, PAŘÍŽSKÝ MÁJ, PROCHÁZKA BERLÍNEM) vytvořil i portréty dvou velkých filmařů – dokument AK o Akiru Kurosawovi dnes patří mezi nejlepší portréty tohoto tvůrce, stejně jako intimní pocta osobnosti a dílu Andreje Tarkovského JEDEN DEN ANDREJE ARSEŇJEVIČE (to je mimochodem jediný Markerův film, který u nás vyšel na DVD, konkrétně na dvojdisku s Tarkovského filmem NOSTALGIE vydaného Zónou). Jedním z jeho nejslavnějších filmů vůbec je pak RAMPA (La Jetée) z roku 1962, jakási esejistická sci-fi, fotoromán o konci světa a vzpomínkách na dětství. V bouřlivých 60. letech prohlásil Henri Michaux o Markerovi: „Zbourejte Sorbonnu a na její místo postavte Chrise Markera.“ Chris Marker zemřel v den svých 91. narozenin, 29. července 2012.

    Dnes je to pět let od „černého pondělí“ 30. 7. 2007...









    19. července 2012

    K vydání CHUNG KUO na DVD a drobné aktualizace... [Antonioni]

    Poslední rozhovor PPP a další drobnosti... [Pasolini]


    17. července 2012

    UTRPENÍ PANNY ORLEÁNSKÉ od MoC
    Novinkám na DVD a BD už se na těchto stránkách delší dobu nevěnuji, dovolím si ale jednu malou výjimku. Jedním z nejzajímavějších titulů roku 2012 pro mne bude určitě nová edice Dreyerovy klasiky UTRPENÍ PANNY ORLEÁNSKÉ (1928), jejíž vydání v listopadu 2012 včera ohlásili Masters of Cinema (MoC). Nejenže totiž film vyjde na Blu-ray i DVD v kompletně restaurovaném HD rozlišení, ale doposud zcela nevídaně bude vydán ve dvou němých verzích, lišících se rychlostí posunu filmového pásu – 20fps nebo 24fps. Každá z těchto jinak dlouhých verzí bude mít volitelnou nově vytvořenou zvukovou stopu: pro verzi 20fps zkomponoval hudbu Mie Yanashita, specialista na ozvučování němých filmů, pro verzi 24fps pak avantgardní hudebník Loren Connors. (Připomínám, že u letitého, ale stále vynikajícího DVD od Criterionu je nádherná hudební stopa od Anonymous 4.) MoC přidají na disk také tzv. Lo Ducovu střihovou verzi, která vznikla v roce 1951 ve Francii jako rekonstrukce tehdy ještě ztraceného originálu filmu, jenž byl nalezen až v roce 1981 (více o tom v recenzi na criterionský disk). Edice od MoC uvede film také s originálními dánskými mezititulky, které pro původní sestřih vytvořil ručně sám C. Th. Dreyer. Samozřejmostí je obsáhlý booklet s řadou raritních fotografií. Vydání bude k dispozici buď na samostatném Blu-ray, v DVD boxu nebo ve speciálním kovovém pouzdře obsahujícím oba typy nosičů.


    21. června 2012

    Rozhovory s Josifem Brodským oceněny!
    Nakladatel Miloš Fryš na včerejším večeru Cena Andreje (Nikolaje) Stankoviče v pražském kině Ponrepo převzal Mimořádnou cenu Andreje ´N.´ Stankoviče za rok 2011 pro nakladatelství Camera obscura, podle zdůvodnění členů rady „za vydání Rozhovorů s Josifem Brodským, knihy v našem literárním kontextu výjimečné, a současně za další vzácně nekomerční vydavatelské počiny, zahrnující mimo jiné neobyčejně inspirativní publikace o Andreji Tarkovském a Jimu Jarmuschovi.“ – Nostalghia.cz gratuluje!


    30. května 2012

    Kaneto Šindó (1912–2012)
    Jeden z prvních japonských tvůrců, který od počátku 50. let rozvíjel koncept autorského filmu po záštitou vlastní produkce. Natočil více než 40 filmů a napsal přes 200 scénářů. Mezinárodně úspěšné filmy DĚTI HIROŠIMY (1952), OSTROV (1960), ONIBABA (1964), kaidanovsky temný snímek ČERNÁ KOČKA (1968) nebo působivý STROM BEZ LISTÍ (1986). Ctitel odkazu Kendži Mizogučiho, především v sociální problematice a v zacílení pohledu na postavení žen. Zemřel 29. května 2012, několik týdnů po svých 100. narozeninách.




    29. května 2012

    Nové filmy na Blu-ray a DVD; Woody Allen o Bergmanovi; Bergmanovský divadelní festival ve Stockholmu... [Bergman]


    14. května 2012

    Filmy Andreje Tarkovského v Ponrepu; Suchánek o Tarkovském on-line; Tarkovskij na Soljance; dva zahraniční texty... [Tarkovskij]


    11. května 2012

    PODVODNÍK na českém DVD; Film o Fellinim; Další kopie článků z tisku... [Fellini]


    4. května 2012

    Hrst textů z 80. let; Muž na větvi z Ypsilonky... [Vláčil]


    2. května 2012

    „Myslím, že se světem je to velmi špatné. Lidé jsou stále více materialističtí a krutí... Ukrutně líní, lhostejní a egoističtí, neboť myslí jen na sebe a už vůbec ne na to, co se děje kolem nich, a tak bují jen ošklivost a hloupost. Všichni se zajímají jen o peníze. Peníze se stávají jejich Bohem. Bůh pro většinu lidí neexistuje. Peníze jsou něčím, pro co musí žít. I první astronauti na Měsíci řekli, že když poprvé viděli naši Zemi, bylo to něco tak zázračného, tak úžasného, že se to nesmí zkazit žádným dotekem. Hluboko cítím shnilost, jakou se kazí svět. Ve všech zemích. Už neexistuje mlčení. Lze ho ale hledat. Jen tak je pro mne možné žít.“ – Robert Bresson


    1. května 2012

    Nové tituly na BD/DVD; o filmech PPP v náboženském kontextu... [Pasolini]


    25. dubna 2012

    Záměr filmu RALLYE; o Zdeňku Liškovi; k prodeji BD/DVD S MARKETOU LAZAROVOU; Vláčilovy filmy v Polsku... [Vláčil]


    5. dubna 2012

    Připomínky Tarkovského výročí; Nové knihy; Restaurace ANDREJE RUBLEVA; ...soudruzi ocenili IVANOVO DĚTSTVÍ... [Tarkovskij]


    4. dubna 2012

    Po stopách Červeného balónku
    O Lamorissově kouzelném snímku ČERVENÝ BALÓNEK (1956) jsem na stránkách Nostalghia.cz psal již několikrát. Nyní se k filmu opět vracím, i když tentokrát trošku oklikou. Několik týdnů jde totiž o jeden z nejžádanějších titulů, na které se chce dívat má tříletá dcera. Díky tomu jsem film v poslední době viděl nesčetněkrát a mohl si tak všímat i malých detailů. Ať už jsou to zašlá zákoutí a zbořeniště, ulice s obchody a kavárnami, výlohy obchodů, pouliční trh se starožitnostmi, dobové automobily, plakáty polepená nároží, život v uličkách pařížského Belleville nebo nálada rušných bulvárů. Vedle toho všeho jsem ale pocítil i touhu zkusit vyhledat místa, kde se film natáčel. Vedle autentické atmosféry mají ty obrázky totiž i nevšední kouzlo, jehož pozůstatky, pokud nějaké jsou, mne zajímaly [více]

    Nostalghia.cz - 10 let
    Přesně před deseti lety, 4. dubna 2002, byly otevřeny stránky Nostalghia.cz. Vypadaly samozřejmě úplně jinak, obsahem byly chudinké a i tehdejší tematický záběr byl velmi úzký. Pokud mě paměť neklame, přinesly pár prvotních informací o Tarkovském, Vláčilovi a MARKETĚ LAZAROVÉ... Ostatní andělé přicházeli postupně. Několikrát byl změněn design, některé oddíly byly časem ukončeny, stěžejní část, tedy stránky o jednotlivých andělech, ale funguje stále, byť přiznávám v různé intenzitě, odvíjející se podle mých časových a (lidsky)energetických možností. Jsem rád, že si stránky udržely své čtenáře, i když v posledních cca 3 letech je intenzita vkládání novinek velmi chabá (přičemž asi dvakrát jsem uvažoval i o ukončení). Ještě víc jsem pak rád za to, že jsem skrze tento projekt potkal řadu zajímavých lidí, z nichž bych chtěl mnohým alespoň takto poděkovat za to, že různou měrou přispěli nebo přispívají k jeho obsahu. Nechci ale ohlížením se za uplynulou dekádou ztrácet moc času. Jsou zajímavější věci, jimž ho věnuji mnohem raději – například souběžně publikovanému textu Po stopách Červeného balónku (viz příspěvek výše), jehož příprava mě mimořádně bavila, a který jsem si k tomuto výročí tak trochu „nadělil“, nebo Malickovu filmu STROM ŽIVOTA, vycházejícímu zítra na DVD...

















    30. března 2012

    4. dubna 2012: 80 let od narození Andreje Tarkovského – Ponrepo, ČT, Ivanovo; Tonino Guerra (1920–2012); další drobnosti... [Tarkovskij]


    28. března 2012

    SKLENĚNÁ OBLAKA na DVD; k ADELHEID; Vláčil ve Varšavě; Údolí včel knižně; fojtství Velké Karlovice... [Vláčil]


    27. března 2012

    Eva Zaoralová o Pasolinim; nové zahraniční Blu-ray disky... [Pasolini]


    22. března 2012

    Úvodem na rovinu přiznám, že knihy českého japanologa Antonína Límana pro mne byly vždy událostí. Ať už se jednalo o překlady nebo původní texty, vždy jsem u nich měl jistotu, že jsou dílem skutečně zasvěceného člověka, který se svému tématu věnuje nejen s profesní pečlivostí a erudicí, ale i s láskou a péčí. Jeho poslední kniha Chrám plný květů, kterou vydalo koncem roku 2011 mateřské Límanovo nakladatelství DharmaGaia ve spolupráci s Česko-japonskou společností, je toho nejčerstvějším důkazem. [více]






    21. března 2012

    Tonino Guerra (1920–1912)
    DOBRODRUŽSTVÍ, NOC, ZATMĚNÍ, ZVĚTŠENINA, ČERVENÁ PUSTINA, ZABRISKIE POINT, AMARCORD, IDENTIFIKACE ŽENY, NOC SVATÉHO VAVŘINCE, KAOS, NOSTALGIE, A LOĎ PLUJE, GINGER A FRED, KRAJINA V MLZE, ODYSSEŮV POHLED... Je vůbec třeba psát něco víc?







    9. března 2012

    Rozhovor Paradžanov o Paradžanovovi; Český rozhlas Plzeň o S. Paradžanovovi; Režisérský scénář BARVY GRANÁTOVÉHO JABLKA; dvě zajímavé fotografie; Andžaparidze – Čiaureli 1980... [Paradžanov]


    28. února 2012

    Dobové texty k dílu Fr. Vláčila; k bibliografii; 3 fotografie z natáčení filmu POVĚST O STŘÍBRNÉ JEDLI... [Vláčil]

    Zemřel Erland Josephson; 80. výročí narození Tarkovského – knihy, filmy, semináře; Kolymské povídky... [Tarkovskij]


    26. února 2012

    Vynikající švédský herec Erland Josephson zemřel ve Stockholmu v sobotu 25. února ve věku 88 let.






















    20. února 2012

    František Vláčil – 88 let; Vzpomínky na ÚDOLÍ VČEL; SKLENĚNÁ OBLAKA na DVD; drobnosti... [Vláčil]


    15. února 2012

    Dokončena rekonstrukce stránek F. Felliniho; T. Kezich o Fellinim a Rossellinim; několik drobností... [Fellini]


    10. února 2012

    Amita Malik a čtyři světoví režiséři; Architektura ve filmech M. Antonioniho; MICHELANGELŮV POHLED; několik nových odkazů... [Antonioni]


    5. února 2012

    ANDREJ RUBLEV na druhém Blu-ray; Aluze ve STROMU ŽIVOTA; 80. výročí narození A. Tarkovského; Nový projekt Dmitry Trakovského... [Tarkovskij]


    1. února 2012

    Severské kinematografie na ČRo 3; Bergmanovy reklamy; Max von Sydow o Bergmanovi... [Bergman]


    26. ledna 2012

    Ponrepo: Bressonova přehlídka; Ke střihu dvou scén ve filmech R. Bressona; Kniha J. Quandta v novém vydání... [Bresson]


    25. ledna 2012

    Recenze BD/DVD s filmem MARKETA LAZAROVÁ; Přehlídka filmů F. Vláčila v Moskvě a texty k tomu vzniklé; Z Vláčila jde tíseň... [Vláčil]


    24. ledna 2012

    Jiří Trnka – 100 let od narození
    Ke 100. výročí narození Jiřího Trnky
    (1912–1969) připravil Národní filmový archiv retrospektivu kompletního Trnkova díla, která bude probíhat v archivním kině Ponrepo od středy 1. února do pátku 16. března 2012. Program je následující (detaily budou jistě k nalezení na webu Ponrepa):

    1.2. 17.00 PRVNÍ FILMY / pásmo krátkých filmů (1945-1949)
    3.2. 17.30 ŠPALÍČEK (1947)
    8.2. 17.30 CÍSAŘŮV SLAVÍK (1947)
    10.2. 17.30 BAJAJA (1950)
    13.2. 17.30 STARÉ POVĚSTI ČESKÉ (1952)
    15.2. 17.30 OSUDY DOBRÉHO VOJÁKA ŠVEJKA I.-III. (1954)
    17.2. 20.00 SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ (1959)
    20.2. 17.30 DVA MRAZÍCI a další krátké filmy (1949-1955)
    23.2. 17.30 VÁŠEŇ a další krátké filmy (1953-1967)
    2.3. 17.30 VRCHOLNÉ POSLEDNÍ FILMY (1961–1964)
    5.3. 17.30 NA KŘÍDLECH PEGASOVÝCH - OKRUH JIŘÍHO TRNKY (1936–1966)
    7.3. 17.30 ZAHRADA (1974–1977)

    Programová brožura Ponrepa přináší kromě detailních informací poprvé v českém překladu i tento pozoruhodný text Chrise Markera, kterým budoucí slavný dokumentarista vzdal hold Trnkovým filmům v 8. čísle Cahiers du cinéma z ledna 1952.

    „Nejsem režisér, jsem jen výtvarník, říká Trnka. Jako kdyby dar času, který jen Trnka umí předat kresbě, malbě, obrazům nebyl kinematografickou mocí prvého řádu. Když čas vystřihuje ze znečištěného tisku, z náčrtků, daruje nám tím na dvě hodiny život exemplární, očištěný. Dovršený tedy tím, co se životu nedostává: stylem. Kresbě, malbě, obrazům, jež jsou čirým stylem, se naopak nedostávalo času. Teď už společným jmenovatelem není kontemplace, ale participace.
    Divadlo anebo film, malířství anebo film - s nepropustností takových falešných vymezení tady každopádně skoncujeme. I s filmem jako s „uměním pohybu“. Dokumenty Alaina Resnaise o malířích také nejsou kinematografické proto, že se v nich hýbe kamera (naopak: čím míň se hýbe, tím líp), nýbrž proto, že restituují konečně čas, který malířství přináleží. Proto, že trvání akce se už nepodřizuje napětí divákova času, ale je vedeno skrze čas na plátně. Resnais i Trnka okouzlují tou měrou, jíž vytvářejí pro malíře, pro dílo a pro diváka poprvé, díky filmu, jeden společný bod. Malíř, dílo a divák v něm zakusí dynamický vztah, jsou provizorně „všiti“ do stejné kůže.
    Trnkovo tak řečené výtvarno žije stejným půvabem. A prostota příběhu a jeho trvání očividně dobře potvrzují, že kinematografie je zde záležitostí přírody a ne prostředků. Vlastně se zdá, že dar svobodně se procházet pohádkovou říší obrazů, dar moci projít jiným světem si stačí sám o sobě a že si zakazuje vychytraloou stupnici efektů a „suspensů“ na způsob Walta Disneye. (Pokud je pan Disney přesvědčen, že v jeho kresleném světě by k okouzlení nestačilo, aby jím zákazník jen tak prošel, má ovšem pravdu.)
    Být srovnáván s Disneyem by ale byla pro Trnku dost chabá čest, zatímco pro Disneye by naopak bylo takové srovnání příliš tíživé. Stavět například Trnkova Bajaju, jeho šedou a tmavomodrou barvu, hnědou v jejím bohatství, rudou v její hloubce, proti lyrickým modřinám Disneyovy Fantazie, by nestačilo k vykoupení všeho, co bylo obětováno. Ten Trnkův luxus, jeho řád, všechny jeho rozkoše, nádechy barev. Stavět lidovou melodii proti hitu, hudbu Václava Trojana proti hudbě Franka Churchilla by nám neřeklo dost o Trojanově vznešenosti (ty ostré hlasy, jež se, jako andělé katedrál, nesou nad důmyslnou orchestrací). Snaživá vynalézavost a silácké triky, s nimiž nás chce Disney donutit, abychom uvěřili v to, co vypráví, v protikladu k prostotě záměrů Jiřího Trnky, jenž s limity svého „výtvarna“ nakládá stejně lehce jako s obrazem uvnitř rámu, činí evidentním přinejmenším jeden paradox. Totiž, že zatímco Disneyův svět zůstává uzavřený sám do sebe, Trnkův svět se vlévá do našeho.“ /Chris Marker/


    13. ledna 2012

    Zóna slaví 10 let
    „Co to bylo? Meteorit?
    Návštěva obyvatel kosmických dálav?
    Tak či tak, naše malá země
    spatřila zrod zázraku – Zóny...
    Snad to bylo dobře. I když, nevím...“
    [více]


    12. ledna 2012

    Michail Romadin (1940–2012)
    Včera proběhl v moskevském chrámu Zvěstování Panny Marie v petrovském parku pohřeb malíře, grafika a filmového výtvarníka Michaila Romadina. Narodil se 12. dubna 1940 v umělecké rodině, jeho dědeček se řadí mezi ruské primitivisty, otec se věnoval krajinomalbě. Od třinácti let již navštěvoval výtvarnické kurzy, školil se na kopiích barokních obrazů nebo ruských ikon, samostatné výtvarné období u něj lze ale sledovat až po absolvování moskevského VGIKu. Prvním filmem kde pracoval jako výtvarník byl Končalovského PRVNÍ UČITEL (1964), po němž následovala další spolupráce s Končalovským na filmu PŘÍBĚH ASJI KLJAČINOVÉ... (1966). V roce 1965 odmítl nabídku studia Mosfilm na místo stálého filmového výtvarníka a upřednostnil samostatnou uměleckou dráhu. Ve filmu se asi nejvíce proslavil jako výtvarník Tarkovského SOLARIS (1972). Malby, kresby a grafiky jeho samostatné tvorby jsou dnes zastoupeny ve sbírkách celé řady světových muzeí a galerií. Zemřel 3. ledna 2012 ve věku 72 let.


    15. prosince 2011

    Bert Schneider (1933–2011)
    Jako syn presidenta společnosti Columbia Pictures měl Bert Schneider zaděláno na bezstarostnou budoucnost. Na prahu dospělosti se z něj ale vyklubalo zlobivé dítě. Začalo to vyhozením z univerzity v 50. letech, pokračovalo protiválečným aktivismem a sblížením s hippies kulturou 60. let. Klíčovým bylo seznámení a přátelství s režisérem Bobem Rafelsonem a tehdy ještě málo známým hercem Jackem Nicholsonem, s nimiž spojil velkou část své kariéry. Schneider a Rafelson jsou podepsáni pod tehdy úspěšným sitcomem THE MONKEES (1966–1968), sám Schneider pak produkoval psychedelickou komedii HEAD (1968) podle Rafelsonova a Nicholsonova scénáře. U filmové produkce, částečně skrze svou a Rafelsonovu společnost Raybert Prod. (později BBS Prod.), pak Schneider už zůstal. Následovalo několik „osacrových“ let: Snímky EASY RIDER (1969) a o rok později vzniklé Rafelsonovy MALÉ ŽIVOTNÍ ETUDY jsou dnes považované za stěžejní díla Nového Holllywoodu a své tvůrce katapultovaly mezi hollywoodské celebrity. Dalším úspěchem bylo POSLEDNÍ FILMOVÉ PŘEDSTAVENÍ (1971) Petera Bogdanoviche, následoval Rafelsonův KRÁL Z MARVIN GARDENS (1972) a v roce 1975 produkce oscarového dokumentu Petera Davise o vietnamské válce HEARTS AND MINDS. Společně s bratrem Haroldem stál v roce 1978 za produkcí Malickových NEBESKÝCH DNŮ, zpočátku opomíjeného filmu, který je dnes považovaný za americkou klasiku. Z filmového průmyslu odešel v 80. letech, částečně z politických důvodů, ale i pro svůj stálý boj s drogovou závislostí. Zemřel v pondělí 12. prosince 2011 ve věku 78 let.


    13. prosince 2011

    Český disk s BARVOU GRANÁTOVÉHO JABLKA zamíří ke svým objednavatelům o týden dříve. Datum uvedení na trh bylo posunuto na 15. prosinec, kdy by měl disk být v odpoledních hodinách k dispozici v Terryho ponožkách. Nostalghia.cz k dnešnímu dni přináší recenzi dvojdisku, zpracovanou podle testdisků z nichž se lisovaly finální produkty. [Paradžanov]





    9. prosince 2011

    MARKETA LAZAROVÁ v prodeji; z tiskové konference; k distribuci digitálně restaurovaného filmu... [Vláčil]


    2. prosince 2011

    Sborník Marketa Lazarová; tisková konference o vydání MARKETY LAZAROVÉ + distribuční plakát; otevřený dopis Asociace českých kameramanů... [Vláčil]


    30. listopadu 2011

    Záře BARVY již na dohled! Dnešní Zóna definitivně ukazuje podobu DVD s filmem BARVA GRANÁTOVÉHO JABLKA, jehož vydání bylo původně ohlášeno na říjen. Byla odhalena grafická podoba přebalu, ale podstatnější info se týká rozšíření obsahu vydání. [Paradžanov]







    29. listopadu 2011

    Příbramské nakladatelství Camera obscura se orientuje především na vydávání filmové literatury. Po letošním vydání Tarkovského textů Krása je symbolem pravdy nyní ale přichází s titulem, který se z jeho dosavadní produkce tematicky vymyká. O to víc by myslím neměl ujít pozornosti, protože kniha Solomona Volkova Rozhovory s Josifem Brodským patří k těm, které mohou působit nenápadně, ale skrývají velezajímavou četbu. Rozhovory s Josifem Brodským, ruským básníkem a esejistou, vedl v letech 1978–1992 literární a hudební publicista Solomon Volkov. Josif Brodskij (1940–1996), nepřehlédnutelná postava světové literatury a poezie druhé poloviny 20. století, držitel Nobelovy ceny za literaturu (1987), ve dvanácti rozhovorech vzpomíná nejen na svůj život – válečné dětství v petrohradské blokádě, mladická 50. léta, vstup na literární scénu, vězení a několikaleté vyhnanství na samý sever SSSR v 60. letech či vynucenou emigraci (1972) –, ale nabízí originální a velmi neotřelý pohled na sovětské poměry, na život v petrohradských literárních kruzích 50. a 60. let, jimž vévodila postava Anny Achmatovové, k jejímž nejbližším přátelům lze Brodského počítat, na mechanismus a marasmus sovětské byrokracie i oficiálních uměleckých kruhů (nezapomenutelné je zde např. Brodského líčení obskurní postavy Jevgenije Jevtušenka). Stejně poutavě pak popisuje emigrantskou část svého života, život v New Yorku, univerzitní působení, svůj vztah k velkým postavám poezie 20. století (Auden, Frost) a vůbec k poezii jako takové, k jazyku jako k jejímu nositeli. Brodskij je bystrý pozorovatel a mimořádný vypravěč s osobitým náhledem na život a kniha Rozhovory s Josifem Brodským je toho nejlepším důkazem. Podle českého nakladatele se jedná o mimořádnou knihu-událost. – Detailní informace o knize naleznou zájemci na webové stránce cameraobscura.wz.cz.


    25. listopadu 2011

    BD/DVD s filmem MARKETA LAZAROVÁ těsně před vydáním; Náhled přebalu; drobné aktualizace... [Vláčil]


    23. listopadu 2011




















    Montserrat Figueras (1942–2011)
    Tato zpráva není z oblasti filmových andělů, ale osobně mě velmi zasáhla. Vynikající katalánská sopranistka a interpretka staré hudby Montserrat Figueras zemřela dnes ráno v Barceloně ve věku 69 let. Proslula především jako sólistka na koncepčních albech svého manžela Jordi Savalla se soubory Hespérion XXI a La Capella Reial de Catalunya, která přináší především španělskou hudbu 16. a 17. století. Montserrat Figueras byla ale multižánrovou osobností a dokázala interpretovat i hudbu arabskou nebo židovskou, společně se svým manželem se vydávala do neprozkoumaných vod hudebního dědictví celé středomořské oblasti a společných hudebních tradic Evropy a Blízkého Východu. Zásadně ovlivnila hudební podobu projektů Jérusalem, Le Royaume Oublié nebo Dinastia Borgia, který získal v loňském roce cenu Grammy za nejlepší nahrávku staré hudby. Její sólová alba El Cant de la Sibil.la a Lux Feminae jsou fascinující oslavou lidského hlasu, všech jeho podob a možností vyjádření, stejně jako poctou životním i historickým rolím ženy – která je zde oslavována jednou jako mystická bytost, vědma, světice, matka nebo nositelka erotického principu. Její hlas měl nekonečně mnoho podob, rekonstruovala staré techniky zpěvu a dokázala si vytvořit osobitý a nenapodobitelný způsob přednesu. Kritik The Gramophone o ní před časem napsal: „Dokáže být dramatickou i vášnivou, vtipnou i smutnou, mladou dívkou, která nesnese omezení své lidské svobody i svatou duší mysticky spojenou s Bohem“... Filmoví milci se s jejím uhrančivým hlasem mohli setkat například v Corneauově snímku VŠECHNA JITRA SVĚTA (1991).
    Když jsem před lety navštívil Savallův pražský koncert projektu Don Quijote de la Mancha, vplula Montserrat Figueras na pódium asi až po pěti minutách, po úvodním epilogu a instrumentální fanfáře začala zpívat Yo soy la locura způsobem, který mi vehnal slzy do očí... Již řadu let jsem se pravidelně těšíval na každé její nové CD. Žádné další už nepřibude, ke hraní jich je ale i tak celá řádka. Začnu hned dnes večer.


    3. listopadu 2011

    K výročí Pasoliniho úmrtí... [Pasolini]


    2. listopadu 2011

    MARKETA LAZAROVÁ na BD/DVD 2. 12. 2011... [Vláčil]

    Visconti: 105 let; ČRo o Viscontim; Vzpomínka Piera Tosiho... [Visconti]


    21. října 2011

    S blížícím se termínem vydání MARKETY LAZAROVÉ na DVD a BD začíná nabývat konkrétnějších obrysů specifikace této edice... [Vláčil]


    6. října 2011










    Poštovní známka s plakátem k filmu NĚŽNÁ; 110 let narození Roberta Bressona; Cahiers du Cinema z roku 1967... [Bresson]

    MARKETA LAZAROVÁ: nová poštovní známka, distribuční premiéra, stránka filmu na Facebooku... [Vláčil]


    3. října 2011

    O knize Zuřivý vzdor v ČT a ČRo 3; zajímavá videa na internetu... [Pasolini]


    27. září 2011

    Druhý svazek edice Inicály byl představen už v létě na letošní LFŠ v Uherském Hradišti. Přibližuje tvorbu Aki Kaurismäkiho, uvedenou na LFŠ v kompletní retrospektivě navazující na menší profil tvůrce, který byl na této akci prezentován přibližně před 20 lety. [více]






    19. září 2011

    Jubilejní 10. ročník filmového festivalu Film ve znamení ryby proběhne v Olomouci tradičně na přelomu září a října, konkrétně od 29. 9. do 2. 10. 2011. Festival, orientovaný na filmy vycházející z křesťanské duchovní tradice, nabídl v loňských ročnících vždy něco nového, zajímavého a netradičního a nejinak tomu bude i letos. [více]


    15. září 2011

    Diskuzní fórum Nostalghia.cz
    Po více než devět let existence stránek Nostalghia.cz na nich nebylo otevřeno žádné diskuzní fórum. (Jakýsi pokus byl sice kdysi učiněn na stránkách o Andreji Tarkovském, ale byl špatně technicky zabezpečen, takže z toho nakonec nic nebylo.) Stránky Nostalghia.cz fórum neměly dílem proto, že jsem necítil potřebu takové fórum na stránkách mít, především ale pro mou minimální technickou zdatnost v problematice databází. Ta se sice od té doby příliš nezměnila, na druhé straně ale pokročil vývoj aplikací svým rozhraním přátelských i k běžnému uživateli, který chce na svých stránkách fórum instalovat a spravovat. Zkouším to tedy po několika letech vlastně poprvé a doufám že alespoň trochu sofistikovaně.
    Technicky je fórum vytvořeno na jednoduchém ale rychlém systému PunBB, vyžaduje jen minimální registraci (zatím bez ověřování), nabízí přehledné členění kategorií, fór a témat, vkládání odpovědí i zakládání nových témat, možnost sledování jednotlivých skupin přes RSS nebo přes emailové zprávy, zasílání privátních emailů aj.
    Obsahově jsem se snažil roztřídit okruhy témat do určitých skupin (kategorií), ale budu rád za další připomínky či náměty. Netvrdím že to tak je ideální, je to jen představa a předpoklad, který víceméně kopíruje strukturu stránek Nostalghia.cz. Moc bych si přál, kdyby se fórum stalo místem setkávání nad filmy a tvorbou nejen filmových andělů, ale duchovního filmu obecně. Jako u každého fóra jde o otevřený prostor. Dost možná je to ale představa naivní, protože tuto funkci plní už dostatečně jiní a není v této webové podobě na stránkách Nostalghia.cz potřeba. Přesto jsem se tento krok rozhodl učinit, čas ukáže.

    [více na adrese forum.nostalghia.cz]


    9. září 2011

    Ediční řadu Akta F nakladatelství Casablanca a Filozofické fakulty UK rozšířil nový titul, práce Magdy Španihelové Screen Dance. Samotný název napovídá, že tématem knihy je tanec a film, případně taneční film. Podtitul Tělo pro kameru pak tématický záběr rozšiřuje na roli, pojetí a vnímání lidského těla ve filmu. [více]






    7. září 2011

    Z produkce labelu ECM; Islandsko-polský projekt Solaris; Tarkovskij v Ponrepu; Tarkovsky Family trailer... [Tarkovskij]


    5. září 2011

    DVD s filmem BARVA GRANÁTOVÉHO JABLKA vyjde v říjnu! [Paradžanov]


    2. září 2011

    Digitální MARKETA LAZAROVÁ na vlastní oči; Reflex č. 34 o MARKETĚ; Anglický překlad Markéty Lazarové... [Vláčil]


    31. srpna 2011

    P. P. Pasolini: Zuřivý vzdor; Tři básně P. P. Pasoliniho... [Pasolini]


    30. srpna 2011

    „Klidně sestoupím do Pekla a budu o film zápasit s ďáblem, bude-li to nutné.“ /Werner Herzog/


    16. srpna 2011

    DVD boxset od Artificial Eye; Pinnland Empire; Billy Corgan o ANDREJI RUBLEVOVI... [Tarkovskij]


    15. srpna 2011

    Claude Laydu (1927–2011)
    Je to pro mne jeden z nejpůsobivějších hereckých debutů v historii kinematografie. Belgický herec Claude Laydu v bezejmenné titulní roli Bressonova arcidíla DENÍK VENKOVSKÉHO FARÁŘE (1950) předvedl životní výkon, na jehož úspornost výrazu při sledování současné filmové produkce vzpomínám čím dál častěji. Po studiu herectví na Conservatoire National Supérieur d'Art Dramatique v Paříži byl členem herecké společnosti Théâtre Marigny Madeleine Renaud a Jean-Louis Barraulta. Ve filmu se objevoval nejčastěji v průběhu 50. let, kdy hrál v celkem 15ti filmech, většinou dramatech s výrazným psychologickým nábojem. Kněžskou roli si zopakoval v Gilově snímku LA GUERRA DE DIOS (1953) a v postavě pravoslavného kněze Alexandra se objevil i v Combretově filmu RASPUTIN (1954), kde hrál po boku Pierre Brasseura. V roce 1960 se společně s Jeanne Moreau, Alidou Valli a Pierre Brasseurem objevil ve filmu LE DIALOGUE DES CARMÉLITES, natočeném opět podle Bernanosovy předlohy. V Pellegriniho snímku ITALIENISCHES CAPRICCIO (1961) ztvárnil roli dramatika Carla Goldoniho. Ve stejném filmu se mj. v drobnějších hereckých rolích objevili i Daniela Smutná a Jan Werich, v drobné roli také Layduova žena Christine Balli, s níž měl syna a dceru. Od roku 1962 provozoval vlastní dětské loutkové divadlo s představením, které pravidelně vysílala francouzská televize až do roku 1995. Zemřel 29. července 2011 ve věku 84 let na selhání srdce.


    22. července 2011

    Nové edice filmů SLADKÝ ŽIVOT a 8 1/2 na DVD; Mistří září; Allenovy reminiscence na italskou klasiku... [Fellini]

    Včerejší tisková konference v NFA v Praze přinesla několik zásadních informací k nejbližší budoucnosti digitalizované a restaurované kopie MARKETY LAZAROVÉ. Tou hlavní je zpráva, že film vyjde do konce roku na Blu-ray a DVD, které vydá sám NFA. Další detaily k distribuci digitální kopie filmu pak uvádí na svých stránkách Zóna.


    19. července 2011

    Digitalizovaná MARKETA na vlastní oči; Film a dějiny 2011; k ĎÁBLOVĚ PASTI... [Vláčil]


    15. července 2011

    Tarkovskij: Krása je symbolem pravdy, 2. vydání; Alik Sakharov: PAUSA; Tarkovskij – Malick... [Tarkovskij]














    11. července 2011

    Stanley Kubrick píše Ingmaru Bergmanovi; Divadelní hra Po zkoušce v Řeznické; Fotografie z Bergmanova domu... [Bergman]

    Tarkovskij – Malick
    „Vzhledem k čisté kráse a filosofickým ambicím Tarkovského filmů není přitažené za vlasy tvrzení, že jeho opravdovým dědicem je Terrence Malick - tvůrce, jehož přístup k prostoru a času je sice roztříštěný tam, kde je u Tarkovského sjednocující, ale který sdílí s ruským režisérem mystické spojení s přírodou a jejími prvky a nutkání klást nezodpověditelné otázky s naprostou vážností a upřímností... Více než většina ostatních filmařů přetvářejí oba dva filmový jazyk pro své vlastním cíle... Oba patří k stále vzácnějšímu druhu umělců, kteří se odvažují přemýšlet o umění jako o duchovním úkolu, a jimž při jejich hledání vznešenosti hrozí riziko výsměchu.“ [podle Los Angeles Times]


    1. července 2011

    Ještě k digitalizované MARKETĚ LAZAROVÉ; Déja vu v digitální kvalitě; Vláčilova retrospektiva ve Vancouveru... [Vláčil]

    Podoba Blu-ray s filmem OBĚŤ; dokument THE ANATOMY OF CONTAMINATION: NATURAL AND UNNATURAL WORLDS IN ANDREY TARKOVSKY'S STALKER; K Tarkovskému v italské TV... [Tarkovskij]

    Právě probíhající Bergman´s Week na Faro: speciálním hostem Andrej Zvjagincev, FARO DOKUMENT poprvé na DVD... [Bergman]


    27. června 2011

    MARKETA LAZAROVÁ na MFF v Karlových Varech; Fiktivní rozhovor s F. Vláčilem; 120 let od narození V. Vančury; MARKETA LAZAROVÁ jako rocková opera... [Vláčil]




    21. června 2011

    Nová podoba stránek o P. P. Pasolinim; A FUTURA MEMORIA: PIER PAOLO PASOLINI; Milánská výstava fotografií o P. P. Pasolinim... [Pasolini]


    14. června 2011

    Gunnar Fischer (1910–2011)
    LETNÍ SEN, LÉTO S MONIKOU, LESNÍ JAHODY, SEDMÁ PEČEŤ, ÚSMĚVY LETNÍ NOCI, ĎÁBLOVO OKO... Co mají tyto filmy společného? Nejen režiséra Ingmara Bergmana, ale i kameramana Gunnara Fischera, pozoruhodného mistra světla, s nímž Bergman spolupracoval na všech svých filmech v letech 1948–1960. Narodil se 18. listopadu 1910 ve švédském Ljungby, za filmovou kamerou poprvé stál v roce 1938. Před Ingmarem Bergmanem spolupracoval s řadou režisérů, mj. také s C. T. Dreyerem. Koncem 70. let působil už téměř výhradně v televizi (pamětníci si možná vybaví švédský televizní seriál RASKENOVÉ). Na stockholmské univerzitě vedl seminář o filmovém osvětlení, je autorem tří knih pro děti. V roce 1993 byl oceněn Cenou Ingmara Bergmana, v roce 2003 získal za celoživotní dílo švédskou národní filmovou cenu Guldbagge Award. Zemřel 11. června 2011 ve věku 100 let!


    31. května 2011

    Zlatá medaile AMU pro Drahomíru Vihanovou
    Ve středu 1. června 2011 obdrží režisérka Drahomíra Vihanová významné ocenění u příležitosti křtu DVD s výběrem jejích filmů – Zlatou medaili AMU. Večer začíná ve 20 hod. v pražském Ponrepu a jeho součástí bude projekce filmů FUGA NA ČERNÝCH KLÁVESÁCH (1964) a DENNĚ PŘEDSTUPUJI PŘED TVOU TVÁŘ (1992). – K obsahu vydávaného DVD viz detaily na Zóně.


    18. května 2011

    Nová podoba stránek o Luchino Viscontim; dokument THE LIFE AND TIMES OF COUNT LUCHINO VISCONTI... [Visconti]


    13. května 2011

    Jill Kenningtonová o ZVĚTŠENINĚ; LO SQUARDO DI MICHELANGELO na webu... [Antonioni]

    Kurosawa: NEBE A PEKLO na Blu-ray; KUROSAWA, LA VOIE; remake SEDM SAMURAJŮ; dvě připravované české knihy... [Kurosawa]

    Tarkovskij: divadelní adaptace OBĚTI; screenshoty z Blu-ray SOLARIS... [Tarkovskij]


    8. května 2011

    K digitalizaci MARKETY LAZAROVÉ; ĎÁBLOVA PAST na stáncích; Ponrepo uvede dva Vláčilovy filmy; drobné aktuality... [Vláčil]


    21. dubna 2011

    Soundtrack k Tarkovského SOLARIS - free. Soundrtrack k Tarkovského filmu SOLARIS je ke stažení zdarma na serveru rootstrata.com (zip 106 MB). Pro zájemce pak připojuji další odkaz na text o elektronickém syntezátoru ANS (včetně videa), jakémsi „Svatém grálu“ ruské elektronické hudby, především 60. a 70. let.





    14. dubna 2011

    13. Seminář archivního filmu
    Od čtvrtka 5. května do neděle 8. května 2011 se v Uherském Hradišti uskuteční v pořadí již 13. Seminář archivního filmu. Hlavním tématem letošního ročníku bude osobnost a dílo německého režiséra Wernera Herzoga (*1942), především pak jeho spolupráce s hercem Klausem Kinskim (1926–1991). Představeny budou i dokumentární filmy o nelehké spolupráci těchto dvou výrazných osobností světové kinematografie. Hlavním hostem bude režisér Peter Geyer (*1966), jenž je zároveň autorem knihy esejí o Klausi Kinském a správcem jeho pozůstalosti. Program, možnosti akreditace a další podrobnosti na adrese www.archivniseminar.cz.


    13. dubna 2011

    V průběhu jara 2011 vydá nakladatelství Fra knižní výbor z esejů Piera Paola Pasoliniho s názvem Zuřivý vzdor, sestavený z textů vydaných v Itálii poprvé v 70. letech ve sbírkách Korzárské spisy a Luteránské listy. Čtyřletá překladatelská práce Tomáše Matrase, stálého spolupracovníka pasoliniovských stránek Nostalghia.cz, tak přinese českému čtenáři poprvé soubor Pasoliniho „angažovaných“ textů, tedy textů ne výhradně prozaických nebo filmových. Níže přináším anotaci knihy tak, jak mi ji poskytl Tomáš Matras, překladatel a duše celého projektu. [Pasolini]







    1. dubna 2011

    Na YouTube se včera objevila plná verze Wendersova „zpovídacího“ dokumentu CHAMBRE 666, natočeného v hotelovém pokoji stejného čísla během festivalu v Cannes v roce 1982. Na otázky režiséra týkající se filmu, televize a vůbec vizuálního vyjadřování odpovídají ve víceméně samostatných esejích renomovaní tvůrci J.-L. Godard, R. W. Fassbinder, W. Herzog, S. Spielberg, M. Antonioni a řada dalších... Celková délka 44 min.


    31. března 2011

    „Mám raději pocit z filmu než jeho pochopení.“ /Robert Bresson/


    30. března 2011

    Na stránkách Národního filmového archivu se objevila Výzva k podání nabídky na veřejnou zakázku malého rozsahu. Pod málo říkajícím názvem se ovšem skrývá informace, která oblaží srdce nejednoho filmového fanouška. Jedná se totiž o vypsané výběrové řízení na digitální restauraci MARKETY LAZAROVÉ! [Vláčil]


    25. března 2011

    Melvyn Bragg - Sedmá pečeť, Bergman na Febiofestu... [Bergman]

    Zahraniční kniha o RAN, britský DVD box Early Kurosawa, Akira Kurosawa Foundation končí... [Kurosawa]

    DVD s filmem ĎÁBLOVA PAST, 13. komnata Ivana Palúcha... [Vláčil]


    25. března 2011

    S. Martin: Andrei Tarkovsky; bonus na německém DVD NOSTALGHIA; Juliette Binoche a Cate Blanchet o Tarkovském; hudební inspirace Tarkovským... [Tarkovskij]


    23. března 2011

    „Ve všech mých filmech jsou tři, možná čtyři minuty skutečné kinematografie.“ /Akira Kurosawa/


    22. března 2011

    Georges Bernanos: „Hledám jazyk dětství...“ [Bresson]


    17. března 2011

    Květnová premiéra filmu Terrence Malicka THE TREE OF LIFE se blíží. Na webu se k tomuto očekávanému titulu již nějakou dobu postupně objevují více či méně podstatné informace. Jednou z těch zajímavějších je režisérova synopse vlastního filmu, která předznamenává nejen více z obsahu, ale i jeho obecnější filozofické zakotvení, jak je tomu ostatně u Malicka běžné. Na úvod je vhodné poznamenat, že z textu částečně vyplývá obsah i autorská interpretace díla, takže kdo chce Malickův nový snímek někdy v budoucnu vidět s „čistou hlavou“, neměl by další řádky číst. Za překlad anglického textu děkuji Martinu Škabrahovi. [více]


    15. března 2011

    Nová tvář stránek o M. Antonionim; LO SQUARDO DI MICHELANGELO; Antonioni project... [Antonioni]


    27. února 2011

    SOLARIS na Blu-ray v květnu; SOLARIS - „director´s cut“; dvě nové knihy o Tarkovském ze zahraničí... [Tarkovskij]


    26. února 2011

    „Pokud by bylo zapotřebí jen jednoho upřímného člověka k záchraně filmu před vlastním umrtvením, tak samozřejmě, jedině Bresson, se vší jeho svatostí, by na takovou práci stačil.“ /André Bazin, 1957/


    24. února 2011

    Henning Bendtsen (1925–2011)
    8. února 2011 zemřel ve věku 85 let dánský kameraman Henning Bendtsen. Syn profesora němčiny se zpočátku živil jako fotograf, k filmové kameře se poprvé dostal ve svých 21 letech. Jako hlavní kameraman začal natáčet filmy od konce 40. let a během své kariéry jich nasnímal téměř 60. Nejvíce proslul jako kameraman Carla Theodora Dreyera u jeho filmů SLOVO (1955) a GERTRUD (1964), u nichž je jeho podíl na výsledném tvaru natolik výrazný, že kdyby nenatočil už nic jiného, zasloužil by si za tyto dva snímky vstoupit do filmového Pantheonu. „Spolupráce mezi mnou a Dreyerem byla velmi harmonická a bude navždy nejcennějším tvůrčím spojením, jaké jsem zažil“, vzpomínal na práci s Dreyerem. „Navázali jsme spolu rychle kontakt, jak profesionálně, tak i jako lidé.“ Ve filmu SLOVO dokázala Bendtsenova kamera jemným tónováním odstínů, kontrasty a někdy až neznatelným pohybem dokonale předat mystické tóny a hypnotickou atmosféru scény, často v jediném dlouhém záběru. Na natáčení GERTRUD pak Bendtsen vzpomínal takto: „Myslím, že pro Dreyera byl velmi zajímavý technický vývoj, takže v GERTRUD jsme použili spoustu dlouhých jízd a záběrů. Vzpomínám si velmi jasně, jak často jsem ho musel zdvořile uvědomit, že nám došel film, při natáčení scény delší než 11 minut, což byla maximální délka cívky. Byl tam i další problém. Vzhledem k tomu, že scénář nebyl rozdělen na scény, ale byl napsaný jako jeden nepřerušený řetězec akcí, nemohl jsem postavit běžné osvětlení. Sekundárním světlem vyplňujete scénu, světlo, které používáte pro změkčení hran a obrysů je klíčové světlo. Vyřešili jsme to tím, že jsme 2kw zdroj umístili na kameru. Byla to hrozná práce, protože jsme museli regulovat jas světla v závislosti na tom, jak daleko od objektivu právě herci byli.“ Po Dreyerovi pracoval na filmech různých tvůrců, zmínit je třeba kameru u filmu RUDÁ KÁPĚ (1967) režiséra Gabriela Axela podle skandinávské legendy z 11. století. Své poslední práce pak spojil se jménem Larse von Triera, v roce 1987 snímal jeho experimentální film EPIDEMIC a v roce 1991 mysteriózní EVROPU, kde měl možnost se vrátit k černobílé kameře a Dreyerovským „temným tónům“. Tímto filmem svou tvůrčí dráhu také uzavřel. - Jednou z nejpamětihodnějších scén stvořených jeho kamerou je chvíle rozhovoru šíleného Johannese s neteří Marren ve filmu SLOVO. Pro vyjádření Johannesova duševního stavu použil Bendtsen nejen nasvícení a hloubku prostoru, ale především pomalý pohyb kamery kolem obou herců, při němž ani jednou nevidíme jejich záda, zatímco v pozadí se panorámuje celá místnost, čehož dosáhl tím, že společně s kamerou otáčel jinou rychlostí i pódiem s herci. Dosáhl tak fascinujícího účinku, který Jonathan Rosenbaum nazval „zázrakem sebe sama, vyjádřeným pomocí ´nemožné´ mizanscény“.


    23. února 2011

    „Jedna z věcí, které se naučíte, když budete pracovat s Terrym je, že neexistuje jeden výklad. Život je individuální zkušenost. Proč by to tak nemělo být i u filmu?“ – Dede Gardner, producent filmu THE TREE OF LIFE (rež. Terrence Malick)


    20. února 2011

    „Já jsem venkovský farmář; Nagisa Ošima je samuraj.“ - Šóhei Imamura


    22. března 2011

    ANDĚLÉ HŘÍCHU v Ponrepu; DENÍK VENKOVSKÉHO FARÁŘE - 60 let... [Bresson]


    13. února 2011

    „Ničeho příliš, nic nesmí chybět.“ - Robert Bresson


    22. března 2011

    Luboš Ptáček: Ve víru existence – Idiot Akiry Kurosawy; Hiroši Tasogawa: All the Emperors Men... [Kurosawa]


    24. února 2011

    V říjnu roku 2007 vyšel v časopisu TIME rozhovor Joela a Ethana Coenových se spisovatelem Cormacem McCarthym. Diskuse byla patrně důsledkem jejich aktuální spolupráce na filmové adaptaci McCarthyho románu Tahle země není pro starý, protože Cormack McCarthy se jinak veřejným vystoupením a velkým rozhovorům vyhýbá. Nesla se v uvolněném duchu, především o filmech a literatuře. V závěru došlo i na několik slov o Terrence Malickovi, jehož NOVÝ SVĚT byl v té době již dva roky „starý“ a o dalších projektech se jen šuškalo. Níže přináším volný český překlad právě tohoto místa rozhovoru.

    [...]
    Cormack McCarthy: Existuje mnoho dobrých amerických filmů, však to sami víte. Nejsem velký fanoušek zahraničních exotických filmů. Takové MALÉ ŽIVOTNÍ ETUDY jsou skutečně dobrý film.
    Joel Coen: Je fantastický!
    Cormack McCarthy: A NEBESKÉ DNY jsou výborné.
    Joel Coen: Ano. Terry Malick je skvělý, skutečně zajímavý.
    Cormack McCarthy: Je to divné; netuším co se s ním stalo. Jednou jsem se v New Orleans potkal s Richardem Gerem a zeptal se ho: „Co se stalo s Malickem?“ A on mi odpověděl: „Ptají se mě na to všichni.“ A pak dodal: „Nemám tušení.“ Později jsem se s Terrym setkal. Prostě se rozhodl, že takový život nechce žít. Nebo nějak podobně. Prostě nechtěl tak žít. Ne proto, že by neměl rád filmy. Chtěl zůstat mimo Hollywood...
    Joel Coen: Je to jeden z velkých amerických filmařů.
    [...]

    [převzato z All Things Shining]

    6. února 2011

    „Ochuzujeme se, když myslíme jenom ve filmových kategoriích. Proto neustále sahám po štětci, proto se raději stýkám s malíři a skladateli.“ - Sergej Paradžanov


    4. února 2011

    Lena Nyman (1944–2011)
    Asi by to zapadlo: Švédská herečka Lena Nyman zemřela dnes v nedožitých 67 letech. Pozornost získala hlavními rolemi ve Sjömanových provokativních filmech JSEM ZVĚDAVÁ - ŽLUTĚ (1967) a JSEM ZVĚDAVÁ - MODŘE (1968). Později zaujala i rolí duševně nemocné Heleny v Bergmanově snímku PODZIMNÍ SONÁTA (1978).


    Kameraman Emmanuel Lubezki k filmu THE TREE OF LIFE
    Steven Zeitchik z Los Angeles Times vyzpovídal kameramana Emmanuela Lubezkiho, který právě dokončil práci na Malickově filmu THE TREE OF LIFE (a pracuje i na jeho novém, tradičně utajovaném projektu). Fragmenty z rozhovoru přinesl o několik dní později malickovský fandovský blog All Things Shining. Níže přináším svůj překlad těchto fragmentů.

    Blíží se uvedení eposu Terrence Malicka THE TREE OF LIFE, stále zahaleného tajemstvím, přestože první zpráva o něm se vynořila už v roce 2005. Takže je i příznačné, že první věc, kterou kameraman Emmanuel Lubezki o filmu říká je ta, že je dobře, že toho není moc co může o filmu říct. „O tomto filmu je velmi těžké mluvit, protože téměř vše, co řeknu, je omezené a nutně vypadá jako prozaické a zjednodušující.“
    Pak ale veterán filmové kamery, mezi jehož počiny patří např. CHILDREN OF MEN a ALI, a který spolupracoval s Malickem na jeho NOVÉM SVĚTĚ, pokračuje ve vyprávění, zmiňuje premiéru naplánovanou na 27. května, své úvahy o symfonii a románu.
    Malickův částečně autobiografický příběh se soustředí na chlapce vyrůstajícího na Středozápadě, majícího konfliktní vnímání světa se svou matkou (Jessica Chastain) a otcem (Brad Pitt) a procházejícího i osobní krizí v dospělosti (Sean Penn). V příběhu se střídají velké obrazy přírody, zvláště jejích základních položek, jako jsou voda a oheň, stejně jako vesmíru. Lubezki zatím ještě nikdy nenatáčel abstraktnější momenty (i když kdysi pracoval i pro NASA). A i tradiční scény s herci byly natočeny velmi neortodoxním způsobem.
    Zatímco většina filmů používá kameru k „pokrytí“ scény - kamera umístěná v různých místech tak, aby přenesla scénu obdobně jako v reálném životě - THE TREE OF LIFE se této konvence snaží vyvarovat. „Kamera není používána k objasnění dialogu nebo hereckého výkonu“, řekl Lubezki, kterému přezdívají Chivo. „Používáme jí k zachycení emocí, takže film je velmi experimentální. Chceme vyvolat tuny vzpomínek, jako např. vůně, nebo parfém, nebo jako když jdete do domu a voní to v něm po čokoládě, a vy si vzpomenete na svou minulost.“
    Pokud to zní esotericky a trochu divně, je to vpořádku. I přes desítky let zkušeností Lubezki přiznává, že THE TREE OF LIFE se nepodobá žádnému jinému filmu na němž pracoval. „Jakmile si myslíte, že máte vzorec,“ řekl, „tak hned taky poznáváte, že žádný vzorec není.“
    Nekonvenčnost se nakonec divákům vyplatí. „Ten film je jako skvělá hudba. Nepostupuje cestou běžných filmů. Působí na nejzákladnější místa ve vašem mozku.“

    K tomu všemu ještě připojuji odkaz na rozhovor s herečkou Jessica Chastain, která v THE TREE OF LIFE ztvárnila postavu matky.


    3. února 2011

    DVD s filmem ĎÁBLOVA PAST na neurčito; Retrospektiva Františka Vláčila v USA; SPANILÁ JÍZDA s Fr. Vláčilem (a v ořezu) na DVD... [Vláčil]


    30. ledna 2011

    „Paměť není ztuhlá, je velmi živá, pohybuje se, mění.“ - Louis Malle


    28. ledna 2011

    Galerie: TOUHA (1958)
    Kameraman Jaroslav Kučera černobíle... [Galerie]















    26. ledna 2011

    Donatella Baglivo o Andreji Tarkovském
    21. a 22. ledna 2011 představovala v ukrajinském Lvově italská režisérka Donatella Baglivo filmy svého studia Ciak 2000. Jako autorka tří dokumentů o Andreji Tarkovském, natočených během přípravy a natáčení NOSTALGIE, byla místními novináři pochopitelně dotazována i na Andreje Tarkovského, v tomto případě i poněkud pikantně tlačena k ukrajinským tématům z Tarkovského života. Celý rozhovor vyšel na ukrajinském portálu zaxid.net pod názvem Pokud býval umělec vzdálený politice - dnes už není. Na Nostalghia.cz přináším překlad části rozhovoru týkající se Andreje Tarkovského. [Tarkovskij]







    24. ledna 2011

    87 let od narození Sergeje Paradžanova; Připravuje se životopisný film o Paradžanovovi; Sight & Sound o Paradžanovovi... [Paradžanov]


    30. ledna 2011

    „Film, který ve mě nejvíc probouzí žárlivost na Francoise Truffauta. Kéž bych ho natočil já.“ - Jean Renoir o filmu JULES A JIM


    17. ledna 2011

    Tarkovskij: Boris Godunov
    V roce 1983 inscenoval Andrej Tarkovskij v londýnské Covent Garden operu Boris Godunov od Modesta Petroviče Musorgského. Na samostatných stránkách přináším detailní informace k londýnskému představení, k následným realizacím a dalším souvisejícím tématům, detailnější poznámky k DVD se záznamem opery z roku 1990 a samostatnou fotogalerii. Dále doplňuji některé nově zjištěné údaje do filmografie. [Tarkovskij]


    4. ledna 2011

    Hideko Takamine (1924–2010)
    Slavná japonská herečka Hideko Takamine se filmovému herectví věnovala už od dětských let ve filmech studia Šočiku, pro svůj pronikavý talent byla někdy nazývána japonskou Shirley Temple. Postupně hrála ve filmech Jasudžira Ozua, Kajiro Yamamota a Keisuke Kinošity, u nějž zazářila ve filmu TWENTY-FOUR EYES (1954) v postavě venkovské učitelky Oiši, která ve svém povolání musí prožít vzestup a pád japonského nacionalismu během 2. světové války. Výrazné role poté získala ve filmech Mikio Naruseho, díky němuž se stala pro japonské publikum opravdovou hereckou hvězdou. Její postavy vykořisťovaných nebo padlých žen jsou jedním ze symbolů odumírajícího mýtu japonské rodiny. Filmovému herectví se věnovala naposledy v roce 1979, poté se proslavila také jako vtipná esejistka, která mj. publikovala i svůj deník. Po dlouhém boji s rakovinou zemřela 28. prosince 2010 v Tokiu.


    29. prosince 2010

    24 let od úmrtí Andreje Tarkovského; STALKER v Ponrepu; Moskevská výstava díla Andreje Rubleva; Midlake: The Courage of Others... [Tarkovskij]


    21. prosince 2010

    Jonathan Rosenbaum: Mrtvý muž
    Ediční řadu „moderní film“ nakladatelství Casablanca obohatil před několika dny další titul, kniha známého filmového kritika a publicisty Jonathana Rosenbauma o filmu Jima Jarmusche MRTVÝ MUŽ (1995). V roce 2008 uspořádalo nakladatelství Casablanca internetovou anketu, kde měli respondenti hlasovat pro filmy, o nichž by si rádi v některé z dalších knih této ediční řady přečetli. Snímek MRTVÝ MUŽ se umístil na druhém místě (hned za Scottovým BLADE RUNNER) a tak je čerstvé vydání Rosenbaumovy knihy splněním slibu daného čtenářům. [více]





    15. prosince 2010

    Český hraný film VI. 1981-1993
    Několikadílný katalog Český hraný film se dočkal svého posledního šestého svazku, věnovaného období let 1981–1993, tedy závěrečné etapě české hrané kinematografie tvořící v podmínkách státního monopolu na výrobu hraných filmů. Završilo se tak velkolepé ediční dílo Národního filmového archivu, mapující český hraný film od roku 1898 až do nedávné minulosti. [více]







    9. prosince 2010

    LIFE 1967 o sovětské kinematografii
    V roce 1966 navštívili reportéři amerického časopisu LIFE tehdejší Sovětský svaz, aby přivezli materiál o nové generaci ruských filmových tvůrců, kteří od poloviny 60. let zaujali domácí i světové publikum pozoruhodnými díly. Vlastní reportáž pak vyšla v čísle datovaném 7. dubna 1967 na stranách 64-77. - Současně krátce ke knize Soviet defectors: the KGB wanted list. [Tarkovskij]







    5. prosince 2010

    Filmové plakáty exkluzivně
    Filmová galanterie Terryho ponožky, známá především jako prodejna filmové literatury, časopisů, DVD, filmové hudby nebo plakátů rozšířila své aktivity o nový rozměr - vydavatelskou činnost. První dva počiny souvisejí s letitými aktivitami Terryho ponožek (a především Pavla Rajčana) v oblasti systematického budování sbírky filmových plakátů (z jejíchž tisíců položek jsou mj. koncipovány pozoruhodné výstavy ve foyeru kina Světozor - aktuálně plakáty Josefa Vyleťala). Kolekce pohlednic Terry Postcards Vol. 1 a kniha/katalog Konfrontace potěší oko i srdce každého filmového fandy. [více]






    9. listopadu 2010

    K SMRTI ODSOUZENÝ UPRCHL na Blu-ray... [Bresson]


    4. listopadu 2010

    IVANOVO DĚTSTVÍ na českém DVD; 17. Seminář ruského filmu Veselí n. M.; velká recenze disků s filmem ANDREJ RUBLEV... [Tarkovskij]

    Před dvěma dny, 2. 11. 2010, uplynulo 35 let od tragické smrti Piera Paola Pasoliniho. Na internetové doméně pasolini.net se u této příležitosti objevil text Tomáše Matrase, který byl vzápětí poskytnut i stránkám Nostalghia.cz. [Pasolini]


    21. října 2010

    Godard 2010 - Na začátku s dechem aneb
    To věčné „naopak“

    Na blížícím se Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě bude v české premiéře uveden nový film Jean-Luc Godarda SOCIALISMUS (Film socialisme), který vstoupí i do české distribuce. V květnovém čísle Les Inrockuptibles vyšel s J.-L. Godardem rozhovor s názvem O Švýcarsku smýšlím jako Kaddáfí, který vedl Jean-Marc Lalanne a Serge Kaganski. Godard zde svým osobitým a nezaměnitelným stylem zodpovídá nejen otázky směřované k vlastnímu filmu, ale i k motivům z něj vyplývajícím. Text přeložil Milan Klepikov pro webové stránky a programovou brožuru pražského Ponrepa, svůj překlad ale poskytl i stránkám Nostalghia.cz. [více]


    7. října 2010

    Dalším diskem z řady Netuctové filmy vydavatelství Zóna bude slavný Paradžanovův snímek BARVA GRANÁTOVÉHO JABLKA. Bude se jednat o Jutkevičův sestřih, který je vlastně jedinou „oficiální“ verzí filmu. Zóna disk považuje za jeden z kmenových titulů edice Netuctové filmy, takto pozdě (až jako třináctý v pořadí) vychází jen proto, že až letos se podařilo získat master v technické kvalitě, která film nedegraduje. [Paradžanov]


    30. září 2010

    Kinematografie piety Nathaniela Dorského
    Za mimořádnou událost lze označit dva říjnové večery v pražském Ponrepu, konkrétně pondělí 11. a pátek 15. října, kdy bude hostem Ponrepa výlučný americký filmař Nathaniel Dorsky. Ve dvoudílném programu s názvem Nathaniel Dorsky - Píseň a osamění uvede autor osobně své filmy. - Pokud by existovala nějaká měřítka a hodnotová škála pro „míru duchovnosti“ toho kterého díla, experimentální tvorba Nathaniela Dorského by snesla i ta nejpřísnější kritéria. Originální filmař-filozof, který se už od svých počátků v roce 1964 zařadil mezi velké postavy nejen tohoto proudu kinematografie, vytvořil zcela osobitý filmový jazyk a ucelenou myšlenkovou koncepci na níž jsou jeho filmy postavené. [více]





    23. září 2010

    V neděli 19. 9. 2010 mohli noční diváci italské veřejnoprávní televize RAI 1 sledovat speciální vydání TG1 – RaiCinema NERO PETROLIO (Černá nafta) mapující vztah významných Italů k ropě ve 20. století a důsledky jejich nonkonformní činnosti v této oblasti. Dokument, který natočil Roberto Olla, byl vysílán mezi 23:30 a 0:30 nad ránem. [Pasolini]


    22. září 2010

    Večer velkých naivistů v NFA... [Paradžanov]


    8. září 2010

    Nostalgická dívídítéka hlásí: Zavřeno... [více]


    3. září 2010

    Ještě k Vláčilově retrospektivě v BFI; britské DVD ADELHEID... [Vláčil]


    1. září 2010

    Ruský Martyrolog opět v prodeji; nové zahraniční knihy; nová ruská DVD; archiv Mosfilmu on-line!; elektronické knihy o Tarkovském ad.... [Tarkovskij]


    26. srpna 2010

    Monografický sborník Béla Tarr vyšel jako knižní doplněk režisérovy retrospektivy, která proběhla na letošním ročníku Letní filmové školy v Uherském Hradišti. Editorka Kamila Boháčková v něm shromáždila dvanáct studií a rozhovorů, které reflektují Tarrovu tvůrčí osobnost a imaginaci, to vše doplněné faktografickými přílohami a fotografiemi. Sborník vyšel ve spolupráci s nakladatelstvím Casablanca jako první svazek nové řady Iniciály, jíž tento vydavatel rozšiřuje své portfolio o další tématickou kolekci. [více]


    16.–17. srpna 2010

    Britská pocta Vláčilovi; britské DVD s ADELHEID; Galerie plakátů - nové přírůstky; první DVD box s filmy F. Vláčila a dokumentem SENTIMENT... [Vláčil]


    13. srpna 2010

    Nový DVD box s prvními Kurosawovými filmy; ruská kniha o filmu DĚRSU UZALA; nalezen ztracený dokument... [Kurosawa]


    2. srpna 2010

    Odešla královna filmové scenáristiky
    ZLODĚJI KOL, BÍLÉ NOCI, BOCCACIO 70, GEPARD, ROCCO A JEHO BRATŘI, CASANOVA 70, BRATR SLUNCE A SESTRA LUNA, NEVINNÝ... Zlatý lev a Donatelův David za celoživotní dílo... Co mají tyto filmy a ceny společné? Jedno jméno - Suso Cecchi D’Amico - scenáristku, která po neuvěřitelných 60 let zásobovala přední italské režiséry scénáři, z nichž mnohé vešly do dějin kinematografie. Suso Cecchi D’Amico zemřela 31. 7. 2010 ve věku 96 let. [Kurosawa]











    28. července 2010

    Ostrovní trilogie na DVD. Ani ne tak recenzi jako spíš popis tří českých DVD disků s filmy HODINA VLKŮ, HANBA a NÁRUŽIVOST jsem umístil na samostatnou stránku. [Bergman]


    21. července 2010

    PASÁČEK Z DOLINY na ČT1; ĎÁBLOVA PAST na DVD; Criterion a MARKETA LAZAROVÁ?... [Vláčil]
    Nová kniha o vraždě P. P. Pasoliniho... [Pasolini]


    21. června 2010

    Hudební nahrávka z díla Maxima Berezovského; Zapečetěný čas v Českém rozhlase; Tarkovského polaroidové fotografie on-line... [Tarkovskij]
    Restaurovaný GEPARD na MFF v K. Varech... [Visconti]
    20 let od úmrtí S. Paradžanova; zemřel Jurij Iljenko... [Paradžanov]


    17. června 2010

    Nakladatelství Casablanca vydalo svůj další, již dlouho ohlášený titul. Knihu Sam Peckinpah a jeho filmy napsal Zdeněk Hudec a v ediční řadě Filmoví tvůrci, v níž zatím vyšly obdobně pojmenované knihy o A. Hitchcockovi (ještě v nakl. Orpheus), I. Bergmanovi a K. Kiešlowském tvoří naprostý unikát – mezi doposud překladovými tituly jde totiž o první ryze tuzemskou původní práci, k tomu o tvůrci, jemuž se u nás detailněji zatím nikdo nevěnoval. A navíc o práci mimořádně zajímavou. [více]






    15. června 2010

    Soundtracky z Kurosawových filmů na 4LP... [Kurosawa]
    Výstava Viscontiho fotografií na dosah!... [Visconti]


    4. června 2010

    Alexander Ahndoril: Režisér; ...but Film is My Mistress; Scorsese o Bergmanovi; Bergman Week... [Bergman]


    27. května 2010

    SALO ANEB 120 DNÍ SODOMY – obhajoba apokalypsy podle Pier Paola
    Milý čtenáři, první věc, kterou bys měl vědět, je, že tento film není třeba vidět jednou, ale dvakrát nebo třikrát, nejlépe čtyřikrát, protože a právě proto, že tento film se netráví snadno. Je též velmi užitečné vědět, že kolem Tebe budou lidé, kteří Ti řeknou, že nesnáší všechny prasárny z filmu, a že toto vše je nechutné. Též by bylo dobré vědět, že se Ti budou mnozí snažit vnutit silný pocit studu, odporu a ponížení pro ty, kdo se na tento film dívají. Bude určitě hodně lidí, kteří Ti řeknou, že tento film je extrémně nevhodný pro Tvé oči, že se jedná o filmový odpad. Všechny tyto věci a možná ještě další, řeknou Ti, že je možné číst to samé v recenzích lidí, kteří si zaslouží Tvůj obdiv. Milý čtenáři, prosím Tě, neposlouchej, nebuď poslušný, odporuj... a nakopej do zadku ty nejzarytější. A teď Ti povím proč. /Tomáš Matras/ [Pasolini]


    20. května 2010

    Dva nové zahraniční DVD boxy... [Kurosawa]


    19. května 2010

    Trendy v moderním japonském filmu
    Článek Antonína Límana se zabývá současnou japonskou kinematografií s ohledem na sociální a kulturní proměny japonské společnosti. Původně přednáška přednesená v říjnu 2008 na půdě olomoucké univerzity byla brzy poté ve svém přepisu zveřejněna na blogu Jury Mately Boku no hosomiči. Po více než roce a půl se Antonín Líman ke svému textu vrátil, upravil jej a podstatně rozšířil a tuto výslednou verzi poskytl stránkám Nostalghia.cz. [Myslet filmem]


    12. května 2010

    Jak byl pravděpodobně zavražděn P. P. Pasolini... [Pasolini]


    10. května 2010

    Paskvil roku už v květnu?
    Mohl to být tak krásný zážitek, pustit si doma po letech Abuladzeho PROSBU a STROM PŘÁNÍ z již delší dobu ohlášených DVD od společnosti Levné knihy. Místo toho jsme se dočkali paskvilu - PROSBA je na disku uložena jen s ruským dabingem (originálním jazykem filmu je gruzínština), STROM PŘÁNÍ sice obsahuje originální gruzínskou zvukovou stopu, která je ale totálně zlikvidována přes ni přemluveným ruským rychlodabingem (voiceover). I přes přítomnost českých titulků vám zvukové stopy sledování filmů totálně otráví. Sám jsem přehrávání vypůjčených disků přerušil po 5 minutách a byl rád, že jsem ušetřil peníze. Jak se lze dočíst v jednom postu v diskusi na stránkách Levných knih: vydavatel se vrátil o 25 let zpátky do doby VHS a tehdejších běžných voiceoverů... Ach jo... [Dívídítéka]


    6. května 2010

    Zprvu jsem si myslel, že recenze francouzského DVD s MARKETOU LAZAROVOU, které v roce 2009 vydala společnost Malavida, bude krátká, protože pro konstatování rozdílů od staršího britského vydání postačí jediné: na francouzské DVD edici není cenzurní zásah, jehož se dopustil britský vydavatel vystřižením části záběru v sekvenci Rajská sonáta. O obrazu francouzského disku toho lze ale kupodivu napsat i víc. [Vláčil]





    5. května 2010

    Recenze DVD: SILNICE; Čtyřikrát dva: Fellini - Masinová... [Fellini]


    28. dubna 2010

    Doplněk předchozí aktualizace z 25. dubna: ANDREJ RUBLEV skutečně vyšel v Rusku na disku Blu-ray!... [Tarkovskij]


    25. dubna 2010

    Dokument MEETING ANDREI TARKOVSKY v ČR; přepis ANDREJE RUBLEVA v HD?; dokument ZÁHADA ANDREJE RUBLEVA; Woody Allen o Tarkovském; Postava k popírání; a ještě něco navíc... [Tarkovskij]


    22. dubna 2010

    Postava k popírání
    Článek Milana Klepikova nechce být obvyklým kritickým textem o jednom režisérovi (Lars von Trier) a jednom filmu (ANTIKRIST). Iniciátora někdejšího manifestu Dogma 95 i jeho zatím poslední dílo zasazuje autor do kontextu některých základních témat, k nimž se evropská kultura vždy znovu vracela - v literatuře, hudbě, filosofii i ve filmu. Text původně vyšel v časopisu Film a doba 2009, č. 3-4, s. 162-176. Na Nostalghia.cz je publikován se souhlasem autora, který jej pro tento účel lehce upravil. [Myslet filmem]



    19. dubna 2010

    Mystérium bez konce – novinky k případu Pier Paolo Pasolini... [Pasolini]


    11. dubna 2010

    Doplnění recenze DVD s filmem SOLARIS od Řitka Video; Čtení na pokračování ze Zapečetěného času... [Tarkovskij]


    10. dubna 2010

    Ohlášené vydání ÚDOLÍ VČEL (1967) na disku britské společnosti Second Run je již nějakou dobu ve Velké Británii i na internetu v prodeji. V pořadí jde již o třetí edici tohoto díla na DVD. Přináším krátký popis (recenze je silné slovo) britského disku i s několika screenshoty... [Vláčil]






    8. dubna 2010

    KYTICE Z TISÍCE A JEDNÉ NOCI; Balada o matkách... [Pasolini]


    4. dubna 2010

    78. výročí narození Andreje Tarkovského; Festival Otec a syn v Kyjevě; Novela Stalker (aka Piknik u cesty) opět v prodeji... [Tarkovskij]


    1. dubna 2010

    Levné knihy vydaly DVD s Felliniho předposledním snímkem INTERVIEW i s bonusovým diskem, na němž je umístěn rozmanitý dokumentární materiál. Více o podobě dvojdisku na samostatné stránce [Fellini]

    Retrospektiva ke 100. výročí narození AK v Ponrepu; 25fps píše o A. Kurosawovi a japonském filmu... [Kurosawa]





    26. března 2010

    Fotograf Raymond Cauchetier začínal svou kariéru v půli 50. let fotoreportážemi z Indočíny. V té době jej oslovil jeden přítel, který mu nabídl spolupráci na přípravě filmu MORT EN FRAUDE, který tam začal natáčet Marcel Camus. Tak se Raymond Cauchetier dostal jako fotograf k filmu. Po návratu do Francie dostal pozvání zdokumentovat práci J.-L. Godarda na snímku U KONCE S DECHEM. Tak začala jeho dráha fotografa francouzské nové vlny, originálního a jedinečného dokumentaristy a portrétisty. Kniha fotografií z tohoto mimořádného období světové kinematografie to dokazuje. [více]


    23. března 2010

    Ke 100. výročí narození AK; nové criterionské edice na Blu-ray; P. Cowie: Akira Kurosawa – Master of Cinema... [Kurosawa]


    18. března 2010

    Třetím titulem knižní řady Filmová klasika nakladatelství Casablanca je monografie Laury Mulveyové Občan Kane. Veleslavný snímek je tentokrát podroben jinému přístupu: namísto analýzy filmové nastoupila psychoanalýza. Výsledek je (pro někoho možná překvapivě) zajímavý a podnětný. [více]






    14. března 2010

    Text Zrcadlo Andreje Tarkovského: Živly, stíny a slzy mužů se v o něco kratší verzi objevil již před několika lety mezi komentáři k filmu ZRCADLO na csfd.cz. Svým pojetím ovšem podle mne přesahuje parametry komentáře a jeho obsah je navíc v mnohém originálním a neotřelým pohledem na toto intimní Tarkovského dílo. [Tarkovskij]


    5. března 2010

    Před 88 lety se narodil P. P. Pasolini; soupis knih P. P. Pasoliniho v češtině a slovenštině; Korzárské spisy a Luteránské listy... [Pasolini]


    15. února 2010

    Obsáhlou studii Čtyřikrát dva o tvůrčí spolupráci čtyř režisérů (Fellini, Antonioni, Bergman, Saura) s herečkami, které byly současně i jejich životními partnerkami, publikovala Stanislava Přádná poprvé na stránkách Filmu a doby v roce 1994. V roce 2003 vyšly všechny čtyři části, autorkou upravené a doplněné, i na stránkách Nostalghia.cz. Autorka svůj text ovšem nadále rozvíjela a doplňovala a v roce 2007 vydala jako samostatnou publikaci (AMU Praha). Nostalghia.cz tak nyní ve spolupráci s autorkou bude postupně publikovat všechny čtyři části v aktualizovaném znění. První na řadě je kapitola Bergman – Ullmannová. [Bergman]


    11. února 2010

    Rekapitulace DVD novinek s filmy P. P. Pasoliniho... [Pasolini]


    10. února 2010

    První část srovnání nového vydání SOLARIS na DVD od společnsti Řitka Video se starší edicí od Zóny... [Tarkovskij]


    5. února 2010

    Sborník Film a dějiny 2. Adolf Hitler a ti druzí. Filmové obrazy zla... [více]


    31. ledna 2010

    Text Stanislavy Přádné Číst Bergmana... vyšel ve 49. ročníku Filmu a doby (2003). Autorka se v něm věnuje literární tvorbě Ingmara Bergmana, ať už jeho proslulým literárním scénářům nebo jiné tvorbě: knihám vzpomínkového charakteru či předlohám pro filmy jiných režisérů. Současně publikuji další text téže autorky, recenzi knihy Jesse Kalina Ingmar Bergman a jeho filmy (Casablanca 2008), kterou pod názvem Bergmanovská martyrologie publikovala na stránkách týdeníku A2. Na stránkách Nostalghia.cz jsou oba texty publikovány se souhlasem autorky. [Bergman]


    28. ledna 2010

    Pocta Františku Vláčilovi; doplnění galerie plakátů; Marketa Lazarová na jevišti divadla Disk... [Vláčil]


    27. ledna 2010

    DVD s filmy A CO DÁLE, BALTAZARE a MUŠKA v prodeji... [Bresson]
    Buñuel – Que viva Mexico!... [Buñuel]
    Pokračování cyklu filmů FF v Ponrepu; staronové vydání DVD s filmem DARMOŠLAPOVÉ... [Fellini]
    3 DVD pack – IDIOT, RAŠÓMON a SEDM SAMURAJŮ... [Kurosawa]
    DVD s filmem CANTENBURSKÉ POVÍDKY v půjčovnách... [Pasolini]


    20. ledna 2010

    Ke kulatým Mistrovým narozeninám... [Fellini]


    13. ledna 2010

    Od okamžiku, kdy jsem poprvé viděl Malickův NOVÝ SVĚT jsem tušil, že tento film zůstane součástí mého života až do konce mých dnů. O to víc jsem se pak pídil po všem, co o filmu kde kdo napsal. K mému překvapení toho zase až tolik nebylo. Nějaké pravidelné (spíš povinné) recenzní rubriky... a dost. Film přišel a odešel. Spřízněných duší s pozitivním vztahem k tomuto dílu jsem našel jen pár, dokonce jsem se setkal i s těmi, kdo film vysloveně odsoudili jako nudný, otravný apod. Nechci nikomu brát jeho názor, nechci ani vnucovat ten svůj. Jen mi byla (a stále je) nepochopitelná ta disproporce mezi mírou psaní o filmech jako NOVÝ SVĚT a množstvím (doslova) keců kolem některých filmových „supernovinek“. Před časem jsem narazil na nadšený text Johna Pattersona, ani ne tak recenzi jako spíš vyznání, který skládá filmu velkou poklonu. Pattersonův text není hluboce analytický, je spíš emotivní, je psán z pozice člověka, kterého Malickův film uhranul. Autor to přiznává a mně je toto nadšení blízké. [více]


    12. ledna 2010

    Vydavatel obou bressnovských filmů Zóna zahájí 13. ledna 2010 příjem objednávek na oba disky, jejich vydání je pak ohlášeno na 28. ledna. K dnešnímu dni zveřejňuji recenzi obou DVD, která jsem měl k dispozici jako finální testdisky... [Bresson]





    11. ledna 2010

    Prezentace sborníku Marketa Lazarová v pražském Ponrepu... [Vláčil]
    Výsledky 7. ročníku ankety stránek Nostalghia.cz... [Dívídítéka]


    4. ledna 2010

    Ačkoliv matematicky končí první desetiletí 21. století až příchodem roku 2011, opticky i psychologicky za něj myslím mnozí považují „nultá“ léta 2000–2009. Však se taky s příchodem nového roku 2010 objevilo hned několik bilancí uplynulého desetiletí na poli politiky, ekonomiky i kultury. Pro oblast filmové tvorby je nepřehlédnutelnou prestižní anketa přibližně šedesáti předních filmových historiků, kurátorů, archivářů a renomovaných osobností z celého světa, kterou uspořádala cinematéka v Torontu k 20. výročí svého založení pod kurátorským dohledem Jamese Quandta... [více]


    [...] [2008] [2009] [2010–2012] [2013–2019] [2020]



  • * * *
    TOPlist


    © 2002-2020 Nostalghia.cz
    © 2002-2020 Petr Gajdošík

    [Facebook] [Twitter]